Grova tåliga växter till "monsterkar"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ettfettbranamn
    svarade
    Jag har enormt mycket gullranka (säkert 100 meter) och har inte haft några problem..

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Har för mig att det giftiga sitter i saven och så länge plantan är oskadad går det säkert bra. Så tror att faran ligger i om man har fiskar som skadar plantan och saven läcker ut/blandar sig med vattnet. Även Monsteran har ju sav som är farlig men om den är oskadad kan det säkert fungera.
    Monstera har jag för tillfället ovanför mina akvarier och det är massaor av rötter i akvariet - då och då hamnar även något/några blad under vattenytan och det verkar vara OK (fast det kan ju bero på att akvariet är tämligen stort) så i alla fall för denna växt kan det mycket väl stämma att det måste komma ut en hel del sav i akvariet.
    För gullrankan däremot dök problemen upp bara växten kom under vattenytan.

    Detta är dock inget bevis (för dåligt underlag för att kunna slå fast det ena eller det andra) men man bör under alla omständigheter vara lite försiktig med "giftiga" växter

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Grova tåliga växter till "monsterkar"

    Har för mig att det giftiga sitter i saven och så länge plantan är oskadad går det säkert bra. Så tror att faran ligger i om man har fiskar som skadar plantan och saven läcker ut/blandar sig med vattnet. Även Monsteran har ju sav som är farlig men om den är oskadad kan det säkert fungera.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Angående gullranka så hade jag under lång tid en sån som ringlade sig ovanför ett öppet akvarium, jag var noga med att den inte skulle hamna i vattnet. Gullrankan skickade ner massor massor med luft/vattenrötter eller vad dem heter, ner i akvariet. Fiskarna gillade skyddet dem gav och rankan mådde mycket bra av det. Dessa rötter var tydligen helt ofarliga för fisken för de mådde väldigt bra med dessa rötter och jag tänker att de måste göra stor nytta som filter. Så summa sumarum så verkar det funka bra så länge bladen inte ligger i vattnet
    Instämmer, det är också min erfarenhet - rötterna som hängde ner i vattnet var inga problem uatn det var när bladen och stjälken kom ner under vattenytan som det blev problem.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Angående gullranka så hade jag under lång tid en sån som ringlade sig ovanför ett öppet akvarium, jag var noga med att den inte skulle hamna i vattnet. Gullrankan skickade ner massor massor med luft/vattenrötter eller vad dem heter, ner i akvariet. Fiskarna gillade skyddet dem gav och rankan mådde mycket bra av det. Dessa rötter var tydligen helt ofarliga för fisken för de mådde väldigt bra med dessa rötter och jag tänker att de måste göra stor nytta som filter. Så summa sumarum så verkar det funka bra så länge bladen inte ligger i vattnet

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Om du menade allvar med Gullranka och menar rumsväxten så finns ju ämnen i den som är irriterande för hud och slemhinnor. Gissar att det påverkar fiskar lika?
    Ja den skall vara giftig och brukar därför avrådas från. Jag hade den en gång ovanför ett av mina akvarier och om den vid något vattenbyte råkade komma ner i vattnet och bli kvar där så mådde inte fiskarna så bra.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Om du menade allvar med Gullranka och menar rumsväxten så finns ju ämnen i den som är irriterande för hud och slemhinnor. Gissar att det påverkar fiskar lika?

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    Gullranka går ju alltid iofs..

    Lämna en kommentar:


  • Fischy
    svarade
    Jag hade en gång anubias i mitt akvarium med just jd och påfåglar, som jag hade satt fast på en rot(växterna alltså ) men istället för att ta bort dem så åt fiskarna upp dem så... Men jag antar att det helt enkelt är fel fisk för ett växtakvarium. Men fina fiskar är det iaf.

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    Fel fisk för växter.. :/ jag har haft framgång med polysperma (på ren förökningstakt), anubias, kolplantor och inte särskilt mycket annat.. tyvärr..

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Tja, nyckeln är nog att inte plantera växterna i närheten av tilltänkta lekplatser, vilket väl är svårt i mindre kar. Även plastväxter åker upp om de, enligt cikliderna, står fel. Anubias eller Javaormbunkar, fastsatta på t.ex en rot funkar nog.

    Lämna en kommentar:


  • Fischy
    svarade
    Vad bra att det funkar jag har själv några av dessa plastväxter i mitt akvarium och är riktigt nöjd. Man får väl räkna med plastväxter om man har jackdempsey och påfåglar antar jag?

    Lämna en kommentar:


  • Anakin88
    svarade
    Ursprungligen postat av Fischy
    Annars, om det är erklig kris så finns det väldigt fina konstgjorda växter från "HOBBY" jag har dem själv i mitt påfågel-jackdempsey akvarium och det funkar utmärkt. Växten sitter fast i en sten som gör det svårt för fiskarna att dra ut den, bara ett tipps ifall det inte går bra alls med riktiga växter, som naturligtvis är finare
    Okej kanske kan vara något, för har ett par påfågelciklider som gillar att möblera om.. men plast växterna har de inte rört ännu, satte i dem häromdagen och flyttade över de riktiga växterna till mitt andra kar. Har en stor jack dempesy hane som även han verkar gilla att gräva och möblera. Tack för tipset

    Lämna en kommentar:


  • Fischy
    svarade
    Annars, om det är erklig kris så finns det väldigt fina konstgjorda växter från "HOBBY" jag har dem själv i mitt påfågel-jackdempsey akvarium och det funkar utmärkt. Växten sitter fast i en sten som gör det svårt för fiskarna att dra ut den, bara ett tipps ifall det inte går bra alls med riktiga växter, som naturligtvis är finare

    Lämna en kommentar:


  • simpson
    svarade
    Ursprungligen postat av Anakin88
    Hej!

    Vilka typer av växter kan man ha till stora fiskar? Har ett kar med några riktiga bamsingar och de möblerar om jämt och ständigt, rycker upp växterna från bottnen så de flyter upp till ytan. Några tips på hur jag kan åtgärda det? Nu har jag bara plastväxter i karet och stenar, rötter. Där är bl.a. två påfågelciklider som hela tiden möblerar om.
    Plantera de växter du väljer mellan/under så stora stenar att fiskarna inte flyttar på dem så kanske de blir kvar... Något blad etc kanske rycks bort men med lite tur får du en rot som växer och frodas med skott så fiskarna inte kan döda det som är kvar.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...