Grova tåliga växter till "monsterkar"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #16
    Ursprungligen postat av åheim
    Angående gullranka så hade jag under lång tid en sån som ringlade sig ovanför ett öppet akvarium, jag var noga med att den inte skulle hamna i vattnet. Gullrankan skickade ner massor massor med luft/vattenrötter eller vad dem heter, ner i akvariet. Fiskarna gillade skyddet dem gav och rankan mådde mycket bra av det. Dessa rötter var tydligen helt ofarliga för fisken för de mådde väldigt bra med dessa rötter och jag tänker att de måste göra stor nytta som filter. Så summa sumarum så verkar det funka bra så länge bladen inte ligger i vattnet
    Instämmer, det är också min erfarenhet - rötterna som hängde ner i vattnet var inga problem uatn det var när bladen och stjälken kom ner under vattenytan som det blev problem.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #17
      Grova tåliga växter till "monsterkar"

      Har för mig att det giftiga sitter i saven och så länge plantan är oskadad går det säkert bra. Så tror att faran ligger i om man har fiskar som skadar plantan och saven läcker ut/blandar sig med vattnet. Även Monsteran har ju sav som är farlig men om den är oskadad kan det säkert fungera.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #18
        Ursprungligen postat av Bluewing
        Har för mig att det giftiga sitter i saven och så länge plantan är oskadad går det säkert bra. Så tror att faran ligger i om man har fiskar som skadar plantan och saven läcker ut/blandar sig med vattnet. Även Monsteran har ju sav som är farlig men om den är oskadad kan det säkert fungera.
        Monstera har jag för tillfället ovanför mina akvarier och det är massaor av rötter i akvariet - då och då hamnar även något/några blad under vattenytan och det verkar vara OK (fast det kan ju bero på att akvariet är tämligen stort) så i alla fall för denna växt kan det mycket väl stämma att det måste komma ut en hel del sav i akvariet.
        För gullrankan däremot dök problemen upp bara växten kom under vattenytan.

        Detta är dock inget bevis (för dåligt underlag för att kunna slå fast det ena eller det andra) men man bör under alla omständigheter vara lite försiktig med "giftiga" växter
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #19
          Jag har enormt mycket gullranka (säkert 100 meter) och har inte haft några problem..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          Arbetssätt...