Grova tåliga växter till "monsterkar"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anakin88
    • June 2012
    • 38

    Grova tåliga växter till "monsterkar"

    Hej!

    Vilka typer av växter kan man ha till stora fiskar? Har ett kar med några riktiga bamsingar och de möblerar om jämt och ständigt, rycker upp växterna från bottnen så de flyter upp till ytan. Några tips på hur jag kan åtgärda det? Nu har jag bara plastväxter i karet och stenar, rötter. Där är bl.a. två påfågelciklider som hela tiden möblerar om.
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Sv: Grova tåliga växter till "monsterkar"

    Alla varianter av anubias, microsorum (javaormbunke mfl) samt bolbitis (glasormbunke).

    De går alla att fästa på rötter och annan inredning samt är anspråkslösa och växer utan krav på mycket ljus och koldioxid.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Med lekande påfågelciklider går det knappast att ha några växter alls.

      De tåligaste växterna hittar du genom att gå in i växtarkivet och markera nyckelord -Äts inte av växtätare
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 05 May 2013, 19:34.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Anakin88
        • June 2012
        • 38

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Med lekande påfågelciklider går det knappast att ha några växter alls.

        De tåligast växterna hittar du genom att gp in i växtarkivet och markera nyckelord -Äts inte av växtätare
        Okej tack för tipsen

        Kommentar

        • simpson
          • July 2012
          • 666

          #5
          Ursprungligen postat av Anakin88
          Hej!

          Vilka typer av växter kan man ha till stora fiskar? Har ett kar med några riktiga bamsingar och de möblerar om jämt och ständigt, rycker upp växterna från bottnen så de flyter upp till ytan. Några tips på hur jag kan åtgärda det? Nu har jag bara plastväxter i karet och stenar, rötter. Där är bl.a. två påfågelciklider som hela tiden möblerar om.
          Plantera de växter du väljer mellan/under så stora stenar att fiskarna inte flyttar på dem så kanske de blir kvar... Något blad etc kanske rycks bort men med lite tur får du en rot som växer och frodas med skott så fiskarna inte kan döda det som är kvar.

          Kommentar

          • Fischy
            • February 2011
            • 137

            #6
            Annars, om det är erklig kris så finns det väldigt fina konstgjorda växter från "HOBBY" jag har dem själv i mitt påfågel-jackdempsey akvarium och det funkar utmärkt. Växten sitter fast i en sten som gör det svårt för fiskarna att dra ut den, bara ett tipps ifall det inte går bra alls med riktiga växter, som naturligtvis är finare

            Kommentar

            • Anakin88
              • June 2012
              • 38

              #7
              Ursprungligen postat av Fischy
              Annars, om det är erklig kris så finns det väldigt fina konstgjorda växter från "HOBBY" jag har dem själv i mitt påfågel-jackdempsey akvarium och det funkar utmärkt. Växten sitter fast i en sten som gör det svårt för fiskarna att dra ut den, bara ett tipps ifall det inte går bra alls med riktiga växter, som naturligtvis är finare
              Okej kanske kan vara något, för har ett par påfågelciklider som gillar att möblera om.. men plast växterna har de inte rört ännu, satte i dem häromdagen och flyttade över de riktiga växterna till mitt andra kar. Har en stor jack dempesy hane som även han verkar gilla att gräva och möblera. Tack för tipset

              Kommentar

              • Fischy
                • February 2011
                • 137

                #8
                Vad bra att det funkar jag har själv några av dessa plastväxter i mitt akvarium och är riktigt nöjd. Man får väl räkna med plastväxter om man har jackdempsey och påfåglar antar jag?

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Tja, nyckeln är nog att inte plantera växterna i närheten av tilltänkta lekplatser, vilket väl är svårt i mindre kar. Även plastväxter åker upp om de, enligt cikliderna, står fel. Anubias eller Javaormbunkar, fastsatta på t.ex en rot funkar nog.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    Fel fisk för växter.. :/ jag har haft framgång med polysperma (på ren förökningstakt), anubias, kolplantor och inte särskilt mycket annat.. tyvärr..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • Fischy
                      • February 2011
                      • 137

                      #11
                      Jag hade en gång anubias i mitt akvarium med just jd och påfåglar, som jag hade satt fast på en rot(växterna alltså ) men istället för att ta bort dem så åt fiskarna upp dem så... Men jag antar att det helt enkelt är fel fisk för ett växtakvarium. Men fina fiskar är det iaf.

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #12
                        Gullranka går ju alltid iofs..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Om du menade allvar med Gullranka och menar rumsväxten så finns ju ämnen i den som är irriterande för hud och slemhinnor. Gissar att det påverkar fiskar lika?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Om du menade allvar med Gullranka och menar rumsväxten så finns ju ämnen i den som är irriterande för hud och slemhinnor. Gissar att det påverkar fiskar lika?
                            Ja den skall vara giftig och brukar därför avrådas från. Jag hade den en gång ovanför ett av mina akvarier och om den vid något vattenbyte råkade komma ner i vattnet och bli kvar där så mådde inte fiskarna så bra.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13109

                              #15
                              Angående gullranka så hade jag under lång tid en sån som ringlade sig ovanför ett öppet akvarium, jag var noga med att den inte skulle hamna i vattnet. Gullrankan skickade ner massor massor med luft/vattenrötter eller vad dem heter, ner i akvariet. Fiskarna gillade skyddet dem gav och rankan mådde mycket bra av det. Dessa rötter var tydligen helt ofarliga för fisken för de mådde väldigt bra med dessa rötter och jag tänker att de måste göra stor nytta som filter. Så summa sumarum så verkar det funka bra så länge bladen inte ligger i vattnet
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...