VAD är det som händer mina växter? *Bilder*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jojje_
    • January 2013
    • 335

    VAD är det som händer mina växter? *Bilder*

    Har sedan en tid tillbaka märkt att växterna i mitt Fluval Edge 46L börjat få lite konstiga saker på sig.
    Misstänker då att det är alger av något slag.
    Samt på bild tre ser ni små hål och att bladen ser ut som att det är något som äter upp det längst sidan och rör sig sakta inåt.
    Det är då någonting svart som ni kan se på bilderna. Nästan hårliknande.
    Är detta alger?

    Vad kan jag göra för att bli av med detta?
    Har även lite Javamossa invirat runt roten under de växter som syns på bild.
    Kan detta ha någonting med Javamossan att göra?

    Hjälp!

    Karen är på 46L, använde PMDD förut men har slutat med det, och dessa svarta "alger" har inte blivit färre.
    Växterna växer annars fint och de ser bra ut i övrigt.
    Inga ruttnande växter eller annat konstigt.
    Alla vattenvärden ser fina ut på stickorna. Nitrit/Nitrat finns ej.





    http://cdn.imghack.se/images/2c816f09989ccc1fa8f7b51606fde965.jpg
    Fluval Edge 46L
    Projekt - Ciklidhörna
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Toffsalger, det finns en hel del att läsa om varför och hur man motverkar problem med dessa alger.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Millan2000
      • April 2013
      • 48

      #3
      Usch ja,såna fick jag,överallt på växter o bakgrunden.. Svåra att bli av med. Medlet jag använde stoppade iaf tillväxten med det som redan fanns sitter kvar..går lixom inte att skrubba bort algizit hette medlet,finns i djurbutikerna. Det har inte dykt upp igen iaf trots att jag inte ändrat något i karet.

      Kommentar

      • viktorbj
        • April 2013
        • 405

        #4
        man ska aldrig vad som en händer tillsätta algbekämpning medel i akvariet det är som att medicinera i akvariet fast inte fiskarna är sjuka
        till exempel alger kan ju ta upp olika gifter och blir det lite alger kvar så kan dessa gifter utlösas i akvariet efter behandlingen och då
        kan många fiskar och växter dö så tillsätt verkligen inte något algbekämpning medel försök istället göra regelbundna vatten byten
        och köpa snabbväxande växter tillexempel som gelört men den kan vara svår att ha i akvarier om man har mycket malar eller någon
        fisk som tycker om att ha sönder växter och som nämts tidigare i den här tråden det finns mycket bra artiklar både här på zoopet och
        på andra sidor på internet som man kan läsa.

        Kommentar

        Arbetssätt...