Önskar tips om röda växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Önskar tips om röda växter

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0014.jpg
Visningar: 3
Storlek: 183,3 KB
ID: 2184019
    Så här ser akvariet ut idag. Saknar röda växter i akvariet. Tror det skulle lyfta inredningen ordentligt. Det jag tänkt är att hitta röda mellanhöga växter från mitten och åt höger. Alldeles bakom Cryptocorynen.
    Sedan har jag funderingar på att helt eller delvis skifta vänsterdelen av Limnophilan. Till någon röd hög växt som kanske är något mindre tät men ändå kan fungera som Amanogömställe.

    Har du tips? Eller någon annan idé gällande växterna?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    http://www.tropica.com/en/plants/pla...n.aspx?pid=019 Kanske är en snygg planta som varierar lite. istället för långa smala blad som de flesta dina växter har så kasnke den har lite kontrast.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Tigerlotusen som du nämnde är rejält snygg, men letat efter den röda i 3 månader och gav upp till slut och köpte en rotknöl i tron att det var en röd. Men det visade sig vara en grön och det är den som börjat växa upp längst fram till höger. I Västerås har det varit svårt att få tag i röda växter tyvärr.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Peter79
        • April 2012
        • 311

        #4
        Önskar tips om röda växter

        Ludwigia repens rubin....?

        Jag kan skicka lite till dig om du vill, om en tag i allafall, rensade precis

        //Peter

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #5
          Ja man får ofta beställa växterna från utlandet och det känns så jäkla meningslöst när man bara ska ha en typ.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Ursprungligen postat av Peter79
            Ludwigia repens rubin....?

            Jag kan skicka lite till dig om du vill, om en tag i allafall, rensade precis

            //Peter
            Jaaa! Det vill jag gärna!!! Du är allt en riktig kompis du, Peter
            Skickar namn adress och rubbet till ditt PM och svara gärna med ditt kontonummer eller om du använder Swish eller nåt så jag kan betala.
            Skaffade precis några Alternanthera cardinalis för en grupp och behöver en annan typ också. Så det kan inte bli mer perfekt än så.
            Det var just din Ludwigia jag var ute på jakt efter, men så blev det ett bestånd Alternanthera istället.
            Via dig får jag ju Ludwigia också. Nu är livet gott att leva.....
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Ale22
              • February 2013
              • 36

              #7
              Vanlig Papegojblad tycker jag är riktigt fin om man får fart på den, vilket kan ta ett tag hos mig. Har den bara fått rikligt med rötter brukar den bli fin, men det kan som sagt ta ett tag. Vill ha massor med ljus så man får nypa ett blad ibland så den inte skuggar sig själv. Har funkat bra ihop med EC hos mig.
              Ludwigia repens rubin har jag nyligen planterat 2 st som jag försöker få ordning på, ser bra ut så långt. Jobbarkompisen har Ludwigia sp. som är hur fin som helst, väntar på att han skall komma med ett par toppskott som jag kan prova.
              180l Växt/Sällskapsakvarie 54l växtakvarium 2st 20l Räkkuber
              Trädgårdsdamm Äkta guldfisk o guldid, koikarp

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Ursprungligen postat av Ale22
                Vanlig Papegojblad tycker jag är riktigt fin om man får fart på den, vilket kan ta ett tag hos mig. Har den bara fått rikligt med rötter brukar den bli fin, men det kan som sagt ta ett tag. Vill ha massor med ljus så man får nypa ett blad ibland så den inte skuggar sig själv. Har funkat bra ihop med EC hos mig.
                Ludwigia repens rubin har jag nyligen planterat 2 st som jag försöker få ordning på, ser bra ut så långt. Jobbarkompisen har Ludwigia sp. som är hur fin som helst, väntar på att han skall komma med ett par toppskott som jag kan prova.
                Kul att du gillar Papegojblad. Jag gillar verkligen att du även delar med dig hur man ska tänka kring växten när det gäller skötsel och växtsätt. Ibland kommer man ju på små tips som lyfter plantan.

                Vet att jag fick en kick när jag förstod hur tuff man kan vara mot en vanlig Svärdsplanta när det gäller beskärning och att den bara blev vackrare och vackrare av gallringen. Min Svärdsplanta är på väg att blomma. Kul tycker jag eftersom det aldrig hänt förr.

                Men åter till Papegojblad och beskärning. Tycker det är kul att pyssla med ansning för att lyfta fram undre växtskikt etc. Håller på och spånar vad som ska tas bort och vilken plats som är tillräckligt ljus.
                Jag har ju många finbladiga växter som gör att hela akvariet blir mörkare även om de bara sitter på ena sidan. Ju mer blad, ju mindre reflexer för ljuset och då blir det ju ganska dunkelt till slut. Äsch nu babblar jag runt lite väl tror jag
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Ale22
                  • February 2013
                  • 36

                  #9
                  Jo, det är kul att pilla med växterna. Man vill gärna ha det där WOW-intrycket när någon ser på akvariet. Sedan lyckas det kanske inte alltid, just nu ser det inte något vidare ut, men det tar sig hoppas jag.

                  När man får en växt att blomma är det extra kul. Särskilt om det är en växt som man haft ett tag och som sedan plötsligt far ut i hela sin prakt. Tycker det är skitkul att prova olika gödningsregimer för att se hur olika växter reagerar.
                  Som du skriver så kan man vara ganska tuff mot en del växter och det är kul att forma dom så att det passar in i den bild man har av hur man vill att det skall se ut.
                  Kikade på din bild ovan, ser fint ut med rejäl frodig grönska. Jag har samma "problem" i mitt 180 liters, jag vill gärna bryta av den gröna väggen med några andra färger. Kommer att tömma detta karet i helgen och börja om från ruta ett, sedan blir det trycksatt CO2 och förmodligen lite färggranna men mer krävande växter. Kul med ett nytt projekt
                  180l Växt/Sällskapsakvarie 54l växtakvarium 2st 20l Räkkuber
                  Trädgårdsdamm Äkta guldfisk o guldid, koikarp

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Önskar tips om röda växter

                    Intressant hur du tänker. Håller med om rubbet. Trycksatt CO2 hmm inte vet jag varför, men plötsligt blir jag lite avundsjuk Tänker allt oftare på trycksatt CO2. Tycker Peters kommande system ser läckert ut. Vilket system ska du ha?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Ale22
                      • February 2013
                      • 36

                      #11
                      Det blir en budgetvariant kan man säga, klockor och ventiler kommer från ett begagnat Fluval nano kit, fast med större flaska. Nipplar/adaptrar tillverkar Pelle i verkstaden åt mig (jobbar som drifttekniker). Flaskor och påfyllnad ordnar jag på jobbet, blir som en slags löneförmån, med chefens goda minne såklart!
                      180l Växt/Sällskapsakvarie 54l växtakvarium 2st 20l Räkkuber
                      Trädgårdsdamm Äkta guldfisk o guldid, koikarp

                      Kommentar

                      Arbetssätt...