Flytväxt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    Flytväxt?

    Kan man ha Sessifloran som flytväxt? Eller kommer den att dö?

    Vad kan jag annars ha som bra flytväxt till ett Guppy-kar på 45liter?
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Musselblomma? jag har de i 28liters nano. funkar fint.

    Kommentar

    • laasesku
      • October 2002
      • 660

      #3
      Menar du denna http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=40 ?
      Skulle tro att den inte bli så fin flytandes.

      Kanske du kan hitta nåt här http://www.zoopet.com/vaxter/vaxter_...k_resultat.php

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av Dopply
        Kan man ha Sessifloran som flytväxt? Eller kommer den att dö?

        Vad kan jag annars ha som bra flytväxt till ett Guppy-kar på 45liter?
        Den kommer inte dö och den fungerar utmärkt och uppskattas som flytväxt av labyrintfiskar och tetror. Den blir dock med tiden lite defomerad eftersom den ligger på sniskan En utpräglad och bra flyväxt är Limnobium laevigatum. http://www.zookoll.se/dp_vaxtarkiv.p...&id=153&site=1
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Dopply
          • December 2012
          • 485

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Den kommer inte dö och den fungerar utmärkt och uppskattas som flytväxt av labyrintfiskar och tetror. Den blir dock med tiden lite defomerad eftersom den ligger på sniskan En utpräglad och bra flyväxt är Limnobium laevigatum. http://www.zookoll.se/dp_vaxtarkiv.p...&id=153&site=1
          Så behåller jag Sessifloran, som du säger så verkar den växa vidare..
          Den du länkade verkar lovande, jag ska kolla om min zoobutik kan fixa fram den..

          En fråga om belysning, just nu har jag en LEDlampa på 10w med 2700K; fungerar 2700k till växter, eller ska jag hitta någon ljuskälla med högre färgtal? Det ser ju ganska trist ut med bara "Warm Vit", men klarar sig växterna i det?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av Dopply
            Så behåller jag Sessifloran, som du säger så verkar den växa vidare..
            Den du länkade verkar lovande, jag ska kolla om min zoobutik kan fixa fram den..

            En fråga om belysning, just nu har jag en LEDlampa på 10w med 2700K; fungerar 2700k till växter, eller ska jag hitta någon ljuskälla med högre färgtal? Det ser ju ganska trist ut med bara "Warm Vit", men klarar sig växterna i det?
            Växter har väldigt svårt att klara sig med varmvitt ljus. Satsa på 6000-10 000k. Jag fick själv tag på en liten kompaktbelysning från zooaffären med ett 11w kompaktrör på 6500k, gav runt 300kr inkl. röret.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Dopply
              • December 2012
              • 485

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Växter har väldigt svårt att klara sig med varmvitt ljus. Satsa på 6000-10 000k. Jag fick själv tag på en liten kompaktbelysning från zooaffären med ett 11w kompaktrör på 6500k, gav runt 300kr inkl. röret.
              Hmm. Jag misstänkte det. Då blir det att hitta ett alternativ illa kvickt..

              JAg var till Zoobutiken och skulle ha Easy Carbo häromdan men hon sa att det inte fanns att få tag på längre, så hon skulle ta hem Happy-Life Carbo till mig stället.. Är det någon skillnad på dem?

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Easy carbo finns att beställa om du vill ha det men kanske är happy life lika bra. Arken och grizzly får inte ta hem va de vill utan måste hålla sig till upphandlade produkter, det påminner om en diktatur
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • viktorbj
                  • April 2013
                  • 405

                  #9
                  Det var mycket konstigt att inte din zoobutik inte kunde beställa easy carbo happy life är ett dåligare märke

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ursprungligen postat av viktorbj
                    Det var mycket konstigt att inte din zoobutik inte kunde beställa easy carbo happy life är ett dåligare märke
                    Varför tycker de är ett dåligt märke? Har kört med deras vattenberedningsmedel och det funkar bra, även om det grumlar vattnet i mesta laget...

                    De må va konstigt att de inte kan ta hem, men så är det om det är ett franchiseföretag. De är tvingade att hålla ett avtalat sortiment och de får inte frångå detta!
                    Senast redigerad av åheim; 20 April 2013, 23:49.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    Arbetssätt...