Gödningstips sökes! Kulor som grävs ner...kan det verkligen vara något bra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millan2000
    • April 2013
    • 48

    Gödningstips sökes! Kulor som grävs ner...kan det verkligen vara något bra?

    Jag har en förpackning med lerkulor berikade med näringsämnen. Hter JBL 7 Kugeln. ProFlora står det åxå på förpackningen. Man ska tydligen gräva ner kulorna vid rötterna. Behövs bara en gång om år. Känns som en alldeles för enkel lösning. Vet att alla skriver PMDD. Men behöver man verkligen gödning då? Jag har bra lyse ett varmt o ett kallt lysrör, jag har mycket växter, engelsk sjösten och firrar som babbar Min Egeria Densa växer iaf så det knakar. Så helt dött med näringsämnen är det ju inte. Men jag har köpt en himla massa växter nu och vill försäkra mig om att dom växer och frodas, därav min fråga.

    Hur påverkas äppelsnäckor av gödning? Och fiskarna?
  • Palmberg
    • May 2010
    • 164

    #2
    Köpte sådana där kulor när jag startade mitt akvarium jag med. Grävde ner dom i anslutning till olika växtgrupper. Vad jag förstår är det främst järn dom tillför. Vet inte riktigt om jag märkt någon skillnad av dom. Dock så tycker jag att mina växter har tagit mer fart av PMDD som jag började med för någon vecka sedan!
    Ha det! /Henke
    Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Använder PMDD i dubbeldos och EasyCarbo dubbeldos. Men om mina Svärdsplantor ändå ser lite trötta ut så trycker jag ner några JBL kugeln och efter ett par veckor tar de fart. Fungerar också toppen på Tigerlotus. De växter som gillar näring via rötterna brukar få en kick med dem. Men det ersätter inte gödningen i vattnet. Bara kompletterar basgödningen.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      Arbetssätt...