Karet igång i 3 mån, kommer algerna att ge sig av sig själv?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias H
    • September 2012
    • 70

    Karet igång i 3 mån, kommer algerna att ge sig av sig själv?

    Frågan är som rubriken.

    Har ett Juwel 240 som har varit igång i 3mån.
    Det har funkat riktigt bra & utan incidenter lite alger & har kommit och gått men inga större problem, men jag tycket att det ökat en liten aning på slutet.

    Receptet hittills har varit & försöka plocka bort det manuellt och klippa bort dom bladen som är mest drabbade vid allmänna fixandet & vattenbytet en gång i veckan men det hade varit gött om man kunde se att det avtagit.

    Jag kör med reflektorer på rören & har tänt ca 9h/dygn, jag göder med pmdd & EC.
    Invånarna ännu så länge är
    10st koppartetra
    10st corydoras panda
    2 st Gula fjärilsciklider

    Så här ser det ut nu (ja vet inga katastrof problem direkt)
    Klicka på bilden för större version

Namn: Helbild.JPG
Visningar: 1
Storlek: 155,2 KB
ID: 2183991
    Algerna som stör mig ser ut så här
    Klicka på bilden för större version

Namn: Bladen.JPG
Visningar: 1
Storlek: 113,5 KB
ID: 2183992
    Klicka på bilden för större version

Namn: Roten.JPG
Visningar: 1
Storlek: 113,8 KB
ID: 2183993
    Och så här
    Klicka på bilden för större version

Namn: Trådar.JPG
Visningar: 1
Storlek: 96,7 KB
ID: 2183994
    Är det något med vattnet som jag borde försöka fixa? Typ mixtra med gödningen (inte så sugen på det) eller kommer det ge med sig med tiden?

    Det är SA som gäller så jag funderar på att köpa några Otocinclus , kan det hjälpa?
    Andra förslag?
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Allt det du har i ditt akvarium fick jag i mitt. Håll ut. Det blir bättre. Men du kan hjälpa till genom att ta bort de enskilda blad som börjar få mer alger på sig. Dina håralger på sista bilden kommer definitivt att ge sig. Vill du komma åt dem tidigare skulle jag sätta i Amanoräkor som höll efter mina under inkörningen, men köp då åtminstone 10 st. Det trivs bättre om du har flera.
    Den första algbilden tycker jag ser ut som lite tidiga stadium av Staghorn eller BBA. Bild 2 verkar vara BBA men den ser lite "död " ut på bilden.
    Har själv flera typer av Otocinclus och en del av dem är effektivare än andra på alger. Tycker att O. Vittatus är mycket effektivare än O. Macrospilus t.ex. Men Ottisar äter inte Staghorn. Men inga fiskar gillar dina trådalger. Mina Nannostomus Beckfordi tar någon tråd ibland, men Amanoräkor kan helt rensa dem.
    Den effektivaste algätaren är den Siamesiska men tycker den blir stor, lat och grinig när den växt upp. Men som små är det rena gräsklippararmadan Den äter både Staghorn och BBA etc.
    Läs gärna mer om alger på http://aquariumalgae.blogspot.se en sida som hjälpt mig identifiera typerna. Lycka till och hoppas du kommer att upptäcka att alger är intressanta och ibland direkt vackra. Vet inte om det är särskilt naturligt med ett helt algfritt akvarium.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • viktorbj
      • April 2013
      • 405

      #3
      Det kommer nog att ta ett halvår innan algerna börjar försvinna men köp också snabbväxande växter och fortsätt som du gör alger
      är inte farliga för fiskar ialafall vissa alger till exempel som prickalger är ett täcken på att man har väldigt bra vatten kvalite

      Kommentar

      • Mattias H
        • September 2012
        • 70

        #4
        Tack för råden, jag jobbar på och hoppas att det ger sig.
        Lite tråkigt att växterna blir lite stympade & inte växer till sig rejält eftersom jag behöver klippa bort det som är angripet.

        Får funder lite på Otocinclus, var & tittade på några idag & dom verkar ju vara en ganska kul fisk.
        Räkor hade jag också kunnat leva med även om dom är från fel världsdel men jag har väll planer på någon lite större fisk också framöver (kanske skalar?) då lär väll räkorna bli mat?

        Kommentar

        • Delicious
          • March 2013
          • 8

          #5
          Ursprungligen postat av viktorbj
          Det kommer nog att ta ett halvår innan algerna börjar försvinna men köp också snabbväxande växter och fortsätt som du gör alger
          är inte farliga för fiskar ialafall vissa alger till exempel som prickalger är ett täcken på att man har väldigt bra vatten kvalite
          Prickalger ? Du menar gröna alger som brukar komma på rutan?

          Kommentar

          Arbetssätt...