Efter 1 år - algerna försvinner inte!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Efter 1 år - algerna försvinner inte!

    Snart kastar jag ut karet! Jag har haft igång det i över ett år nu och stabilitet borde infunnit sig för länge sedan. Men nej, algerna växer och frodas. Ett algfritt akvarium finns inte - det vet jag. Men när algerna tar över är det inte roligt.

    Jag har haft alger sedan uppstarten och det är inget konstigt med det. Därefter har olika arter av alger avlöst varandra. Under året som gått har jag ställt många frågor här på zoopet om algproblem men har som sagt inte kommit till rätta med det ännu. Någonting gör jag fel, har lite olika teorier om vad men kan inte riktigt bena ut det så jag behöver hjälp. Jag skriver ner lite funderingar och fakta här så kanske någon kan hjälpa mig.

    Akvarium och teknik:
    Juwel Lido 120 L
    Belysning: Juwel Hight-lite Day 2x24 w med reflektorer (ca 0,4w/l), 9 timmar/dag
    Filter: Juwels medföljande filterkasett och JBL ytterfilter Cristalprofi e700.
    Växter: Tätt planterat med några snabbväxtande arter och lite några lite mer långsamtgående som mossor. Kan inte se några brister på mina växter men det växer inte så det knakar om man säger så.
    Fisk: Ja, ganska välfyllt skulle jag säga och jag matar på hyfsat bra med frys- och torrfoder.

    Gödning:
    PMDD 10 ml KH2PO4, 10 ml KNO3, 6 ml Mi-plus, tillsätts 1 gång i veckan vid vattenbyte
    Trycksatt CO2 ungefär 1,5 bubblor/s

    Vattenvärden:
    Temp: 27,5-28 C (behöver ha det så här varmt för vissa arters skull)
    Nitrat: (JBL-test) ca 20-30 ppm
    Nitrit: (JBL-test) 0 ppm
    Fosfat: (JBL-test) över 1,8 ppm, blir mörkblått och ligger nästan utanför skalan
    pH: 6,5-7,0 (sjunker under dagen)
    kH: 2,5 dH
    vattenbyte: 50% i veckan

    Problem:
    1) Framför allt cyano. Jag har haft cyano i olika mängder sedan uppstarten. Jag har försökt att bli av med den på olika sätt. Under året som gått har jag kört 2 mörkläggningar. Det fungerade tillfälligt men cyanon kom tillbaka efter någon vecka båda gångerna. Jag har testat att dubbla dosen PMDD, inget hände. Jag har testat att köra enkel dos av KH2PO4 och Mi-plus men dubbel dos KNO3 eftersom jag läste att cyano inte gillar höga halter av KNO3. Fungerade inte.

    2) Trådalger. Kom för ca 1 månad sedan. Det är inte jättelånga utan korta tunna gröna trådar, ca 2 cm långa som sitter på ALLT. De är för korta för att rulla upp på en blompinne. Jag bytte till nya lysrör för en tid sedan eftersom de andra gått 1 år. Jag bytte först det bakre och efter en månad bytte jag den främre efter inrådan från någon här på zoopet. Jag vet inte om det är i samband med detta byte som trådalgerna kom, men det känns som att det var ungefär då de dök upp. Anledningen till att jag doserar mindre Mi-plus är att jag läste någonstans att trådalger kommer vid järnöverskott. Jag drog därför ner på mikroämnena. Jag satte in ett gäng amanoräkor för en tid sedan men de verkar vara totalt ointresserade av dessa alger.

    Funderingar:
    Ja vad ska jag göra, ska jag forsätta köra på det här sättet? Dvs med 50% vattenbyte och 10 ml KH2PO4, 10 ml KNO3, 6 ml Mi-plus 1 gång/veckan? Det fanns en tid då jag doserade som rekommenderat dvs 10 ml PMDD från alla tre flaskor. Men anledningen till att jag började med PMDD från första början var för att få upp nitrathalten och få bort cyanon. Det har som sagt inte lyckats. Jag funderar också på att sluta med PMDD helt och hållet och bara köra CO2. Jag matar ju trots allt mina fiskar.

    Förstår att det inte finns ett mirakelknep för det här eller ett rakt svar för den delen. Men kanske kan någon komma med lite synpunkter, hitta "fel" i det jag gör. Jag behöver nog bli mer konsekvent i det jag gör med karet, har ju provat lite olika sätt att göda, men frågan är vad som är "rätt" för mitt kar.

    Tacksam för all hjälp jag kan få!
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Efter 1 år - algerna försvinner inte!

    När jag läser ditt inlägg så tycker jag du testat mycket som jag skulle försökt själv. Du har ju bra cirkulation gissar jag med dubbla filter. Finns det inga "döda" zoner gällande cirkulationen?
    Vad jag menar är att jag haft problem i zoner i akvariet där zonerna är mer stillastående.

    Eftersom du ligger så högt i temp i akvariet är det ju svårt att veta om det påverkar de alger du drabbats av. Tycker problemet som så är intressant.

    När det gäller testerna så tror jag inte de stämmer så väl. I JBLs Nitrat- test måste jag ligga konstant på 40 ppm för att Cyano skall försvinna. Men fiskarna mår utmärkt så jag tror testet visar för höga värden.

    Ligger själv på dubbeldos PMDD konstant. Jag skulle ligga högre på PMDD. Det kan ju ta en månad eller mer innan växterna svarar på förändringen.
    Sedan tycker jag Cyano och Trådalger kommer vid för hög osund föruttnelse i akvariet. Har jag haft för mycket Mulm så har det lättare blivit Cyano. Har du gott om snäckor (malajer) i botten?

    Trådalgerna indikerar ju en obalans. Har du gjort rent filtret för att ta bort lite överskott av skräp?
    När mina filter blev för fulla med skräp så att cirkulationen sjönk fick jag mer trådalger.
    Gissar att nedbrytningsprocesser, både sunda och osunda accelererar snabbare vid högre temp.
    Tycker också att balansen i burken förbättrades när jag började köra med Catappa-blad.

    Jag skulle själv kanske testa EC ihop med CO2 som sista utväg Upplevde att jag fick mer "buffert" i burken med EC. Men börjar du med EC måste du börja med låg dos med tanke på Amano. Det tar en månad innan du kan ligga på maxdos.

    Hur som helst så resonerar jag bara högt om hur jag skulle tänkt själv. Så det är inget expertutlåtande du läser här.

    Men tror att något är i obalans i burken.
    Senast redigerad av Bluewing; 16 April 2013, 12:12.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Jag förstår, att du tycker det är trist med ditt kar just nu.
      Vad har du för fiskar, som fodrar så pass varmt som 28 grader?
      Sen får jag en magkänsla av, att ditt kar kanske är lite för överbefolkat för 120L - det bara känns så efter din beskrivning. Kanske det även blir övermatning dessutom, eftersom du skriver, att du matar på ganska så hyfsat
      Jag höll själv på att mata 2ggr/dag i flera år (hade massor av alger då av diverse sorter), men slutade med det, och matar nu en ggr/dag - dessutom med en matfri dag i veckan.
      Jag tror att dom flesta problem man får i sina kar kan bero på att man matar på "hej vilt", och att det kan vara orsaken till en massa bekymmer. Vattenkemin, som jag är usel på är förstås också viktig.
      Det var bara lite av mina funderingar.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • johnsson_82
        • March 2012
        • 289

        #4
        Ursprungligen postat av Bluewing
        När jag läser ditt inlägg så tycker jag du testat mycket som jag skulle försökt själv. Du har ju bra cirkulation gissar jag med dubbla filter. Finns det inga "döda" zoner gällande cirkulationen?
        Vad jag menar är att jag haft problem i zoner i akvariet där zonerna är mer stillastående.
        Jag har rätt bra drag i karets alla hörn. Där det är som mest strömt finns det ändå alger så det verkar inte spela någon större roll i det här fallet.

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Eftersom du ligger så högt i temp i akvariet är det ju svårt att veta om det påverkar de alger du drabbats av. Tycker problemet som så är intressant.
        Jag har tidigare haft lägre temperaturer men det har inte påverkat algerna. Dock har jag aldrig lyckats ligga under 25 grader. Det är juwelbelysning och de är ju kända för att värma upp vattnet rejält. Jag har inte använt någon doppvärmare tidigare men har nu satt i en eftersom jag behöver ha ca 28 grader.


        Ursprungligen postat av Bluewing
        När det gäller testerna så tror jag inte de stämmer så väl. I JBLs Nitrat- test måste jag ligga konstant på 40 ppm för att Cyano skall försvinna. Men fiskarna mår utmärkt så jag tror testet visar för höga värden.

        Ligger själv på dubbeldos PMDD konstant. Jag skulle ligga högre på PMDD. Det kan ju ta en månad eller mer innan växterna svarar på förändringen.
        Sedan tycker jag Cyano och Trådalger kommer vid för hög osund föruttnelse i akvariet. Har jag haft för mycket Mulm så har det lättare blivit Cyano. Har du gott om snäckor (malajer) i botten?
        Ok, tycker du att jag ska tillsätta lite mer PMDD då, säg dubbeldos, så att mitt test visar 40 ppm? Jag har legat på det tidigare men inet vågat hålla det under en längre tid för fiskarnas skulle. Men de kanske klarar det. Det är väl ammonium och nitrit de är känsliga för i första hand? Jag kan inte se att jag har någon hög föruttnelse. Ingen mat blir liggandes på bottnen och döda växtdelar plockar jag alltid bort direkt. Jag har två zebrasnäckor i karet som förhoppningsvis stoppar i sig lite av algerna.

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Trådalgerna indikerar ju en obalans. Har du gjort rent filtret för att ta bort lite överskott av skräp?
        När mina filter blev för fulla med skräp så att cirkulationen sjönk fick jag mer trådalger.
        Gissar att nedbrytningsprocesser, både sunda och osunda accelererar snabbare vid högre temp.
        Tycker också att balansen i burken förbättrades när jag började köra med Catappa-blad.

        Jag skulle själv kanske testa EC ihop med CO2 som sista utväg Upplevde att jag fick mer "buffert" i burken med EC. Men börjar du med EC måste du börja med låg dos med tanke på Amano. Det tar en månad innan du kan ligga på maxdos.

        Hur som helst så resonerar jag bara högt om hur jag skulle tänkt själv. Så det är inget expertutlåtande du läser här.

        Men tror att något är i obalans i burken.
        Jag har inte rengjort mina filter på ett år. Det verkar vara lite omtvistat om man ska rengöra det eller inte. Jag tycker att det har varit bra flöde i båda filterna men det är kanske svårt att se en förändring när man tittar på utblåset varje dag. Hur som helst så rengjorde jag hälften av filterkasseterna av juwelfiltret förra veckan. Det var rejält smutsigt. Kan inte se någon märkbar skillnad i utblåskapacitet men jag ska rengöra andra häften om några veckor och därefter mitt JBL-filter.

        EC har jag provat tidigare men tycker inte att det gav effekt. Mossor och räkor verkar vara känsliga mot det så jag drar mig för att använda det igen.

        Helt klart är att något är i obalans, frågan är vad?

        Kommentar

        • johnsson_82
          • March 2012
          • 289

          #5
          Ursprungligen postat av gullefjun
          Jag förstår, att du tycker det är trist med ditt kar just nu.
          Vad har du för fiskar, som fodrar så pass varmt som 28 grader?
          Sen får jag en magkänsla av, att ditt kar kanske är lite för överbefolkat för 120L - det bara känns så efter din beskrivning. Kanske det även blir övermatning dessutom, eftersom du skriver, att du matar på ganska så hyfsat
          Jag höll själv på att mata 2ggr/dag i flera år (hade massor av alger då av diverse sorter), men slutade med det, och matar nu en ggr/dag - dessutom med en matfri dag i veckan.
          Jag tror att dom flesta problem man får i sina kar kan bero på att man matar på "hej vilt", och att det kan vara orsaken till en massa bekymmer. Vattenkemin, som jag är usel på är förstås också viktig.
          Det var bara lite av mina funderingar.

          //Inger
          Jag har några L-malar som vill ha det så varmt. Ja, det kan vara på gränsen till överbefolkat men jag har haft perioder då det var betydligt mindre fisk i karet och algerna har ändå växt och frodats. All mat äts alltid upp, men visst, det blir ju bajs av det.

          Jag matar två gånger om dagen. En gång på dagen och en gång i en liten dos när ljuset släcks för L-malarnas skull. Malarna är nyinförskaffade och tidigare matade jag bara en gång per dag och ibland två. Då fick fiskarna flingfoder ena dagen och fryst artemia den andra. Inte i några större mängder tycker jag. Maten käkades upp på några sekunder.

          Kommentar

          • Ryskbompa
            • August 2012
            • 930

            #6
            Jag kör EC och räker. Juwel rio 180. Har aldrig problem med värmen, snarare för låg isf. reflektorer osv 24 grader. Min EC tog slut nyligen å jag såg direkt att det kom mycket alger på kort tid. Prova EC, du lär nog köra ett tag för a se effekt. tvättat lysrör och reflektorer? Dom brukar kunna klegga på juwel kar

            Kommentar

            • johnsson_82
              • March 2012
              • 289

              #7
              Ursprungligen postat av Ryskbompa
              Jag kör EC och räker. Juwel rio 180. Har aldrig problem med värmen, snarare för låg isf. reflektorer osv 24 grader. Min EC tog slut nyligen å jag såg direkt att det kom mycket alger på kort tid. Prova EC, du lär nog köra ett tag för a se effekt. tvättat lysrör och reflektorer? Dom brukar kunna klegga på juwel kar

              Körde med EC de första månaderna innan jag skaffade trycksatt CO2. Jag tyckte inte att det gav någon effekt. En del växter växte bra medan andra som javamossa och vallisneria gick dåligt och tynade bort. Lysrören är så gott som nya och därmed rena. Torkade också rent reflektorerna när jag bytte rör.

              Är det värt att tillsätta EC när man ändå kör med trycksatt CO2? Ett problem med EC för mig är att det måste tillsättas varje dag. Jag är ibland bortrest på helgerna och då faller konceptet "göra likadant hela tiden".

              Kommentar

              • Ryskbompa
                • August 2012
                • 930

                #8
                Kör du trycksatt så ska du inte köra EC. de ska va för att den är alghämmande då men det känns som ett dyrt alternativ

                Kommentar

                • johnsson_82
                  • March 2012
                  • 289

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ryskbompa
                  Kör du trycksatt så ska du inte köra EC. de ska va för att den är alghämmande då men det känns som ett dyrt alternativ
                  Ja det borde gå att komma till rätta med det här algproblemet på något annat sätt. Frågan är om det är något i mina rutiner som jag måste lägga om?

                  Kommentar

                  • johnsson_82
                    • March 2012
                    • 289

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ryskbompa
                    Har aldrig problem med värmen, snarare för låg isf. reflektorer osv 24 grader.
                    I mitt kar är det nästintill omöjligt att komma under 26 grader även om jag kör utan värmare. Det beror väl också på hur länge ljuset står på. Jag har 9 timmars belysningstid. Spelar egentligen ingen roll nu eftersom jag ändå vill hålla 28 grader.

                    Återstår att bena ut hur jag blir av med algerna utan EC...

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      Dra ner belysningstiden till 6 timmar ett tag, se till att karet står utanför direkt solljus, byt vatten mer sällan under en period, dra ner på järngödningen och skaffa en armé otocinclus.

                      Den dämpade belysningstiden kan hjälpa mot cyanon, det hjälper garanterat att släcka ner det helt för deras skull.

                      Det viktigaste är ändå att dra ner på belysningstiden, prova och du skall finna.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • johnsson_82
                        • March 2012
                        • 289

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Dra ner belysningstiden till 6 timmar ett tag, se till att karet står utanför direkt solljus, byt vatten mer sällan under en period, dra ner på järngödningen och skaffa en armé otocinclus.

                        Den dämpade belysningstiden kan hjälpa mot cyanon, det hjälper garanterat att släcka ner det helt för deras skull.

                        Det viktigaste är ändå att dra ner på belysningstiden, prova och du skall finna.
                        Då ska jag testa att dra ner belysningstiden. Jag har provat totalmörkläggning tidigare och det fungerar tillfälligt men cyanon kommer tillbaka efter någon vecka.

                        Hur ofta och hur mycket tycker du jag ska byta vatten? Nu byter jags om sagt 50% en gång i veckan. Jag trodde att det var viktigt när man tillsätter PMDD. Så att man blir av med eventuellt nitratöverskott. Och då kommer jag inte på nästa fråga, hur tycker du jag ska dosera PMDD? I nuläget tillsätter jag ju mindre från flaskan med Miplus, dvs mindre järngödning bland annat.

                        Vad gäller otocinclus har jag provat dessa tidigare men för mig är de känsliga fiskar. Jag har köpt på mig ett gäng två gånger tidigare men alla utom en strök med. Den som är kvar nu är pigg men gör ingen större nytta och jag vågar inte släppa i fler eftersom de verkar vara så känsliga. Jag har amanoräkor och zebrasnäckor som jag hoppas äter en del alger i karet, dock inte cyano.

                        Kommentar

                        • johnsson_82
                          • March 2012
                          • 289

                          #13
                          Ingen som har några fler råd att ge mig? Hur ska jag tänka vad gäller vattenbyte och tillsats av PMDD?

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Det är lurigt det där med vattenbyte. För egen del fick jag mer alger och mer obalans när jag bytte 50%. Hela akvariet stabiliserades när jag bytte enbart 25-30% i veckan. Om du har problem med trådalger skulle jag själv ha dubbeldos av utom av MiPlus under förutsättning att jag blandat PMDD i 4 olika flaskor, inte 3. MiPlus skulle jag köra normaldos.
                            Nu säger du ju Du i frågan och gissar att du, som jag, förlitar dig på Mathias tips. Min erfarenhet är att Mathias delar med sig av sin kunskap och att vi sedan ändå måste ta de nödvändiga besluten. Jag har ibland hängt på låset till Mathias, Bosse och Mats i tron att de ska fixa ett mirakel.
                            Vad du än väljer för strategi kan du inte ändra strategi för ofta. Tycker det tar en 4 månader innan en jämvikt infinner sig efter en förändring. Funderar du och vill ha många olika råd att välja mellan kan du också pröva plantswap.se ett ställe med många duktiga växtnördar.
                            Så beslutet vilken strategi du väljer i ditt akvarium är ju ändå ditt. När det gäller Cyano så gäller det nog att experimentera men i slowmotion takt. Det en av oss får att fungera mot Cyano funkar inte för en annan. En del akvarister som tycker att de gör lika i sina kar kan ju ibland få problem i ett av dem, men inte de andra.
                            Tror att akvarier aldrig blir en exakt vetenskap utan att det till syvende och sist gäller att utveckla en egen magkänsla som sedan får vägleda en själv. Tror inte det går att läsa sig till ett perfekt akvarium. Varje burk är en utmaning i sig och kan ständig överaska ägaren nästa vecka. Så även om du får koll på Cyanon, lär det kanske hända nåt annat framöver. Gillar man det är man fast, för evigt.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • johnsson_82
                              • March 2012
                              • 289

                              #15
                              Har svårt att bestämma mig för vilken strategi jag ska försöka med dem här gången. Jag har ändå lyssnat på Mathias och dragit ner belysningen till 6 timmar. Jag bytte också 15% vatten och tillsatte normaldos PMDD fast lite mindre Miplus. Kändes konstigt att byta så lite vatten. Jag har alltid bytt minst 30% varje vecka och 50% den senaste tiden. Får se vad som händer...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...