Vilken gödning rekommenderar ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • camsod
    • July 2011
    • 57

    Vilken gödning rekommenderar ni?

    Jag har kört PMDD och mäsk ett tag, men tänkte sluta med mäsken då jag inte tror att det behövs samt att jag fått algproblem, läste även att det kan bli problem för fiskarna med ett svajande PH.

    Vad rekommenderar ni för gödning? Läste om easycarbo på guldfisken, kan det vara något eller ska jag fortsätta med bara PMDD?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    PMDD är ju utan tvekan den bästa gödningen för den pengen.

    easycarbo är inte gödning utan en kolkälla precis som mäsken.

    tycker du ska fortsätta med mäsk.
    för att få växter att växa bra behöver man tre saker

    gödning ( PMDD tex)
    ljus ( bra lysrör med reflektorer tex)
    kolkälla ( Easycarbo, mäsk eller trycksatt co2-system)

    Kommentar

    • camsod
      • July 2011
      • 57

      #3
      Ok, har läst mkt att det är många som kör mäsk men egentligen inte behöver, sedan blev jag lite skraj gällande svajande ph värde då jag haft många fiskar som dött sedan jag började med mäsk tycker jag. Ska jag kanske prova easycarbo ett tag för ett stabilare ph värde?

      Riktigt bra lysrör med reflektorer har jag.

      Jag vet inte om min algexplosion har att göra med ett för litet innerfilter som jag haft ett tag, det är åtgärdat nu. Eller om det kan bero på övergödning, har iaf halverat dosen PMDD.




      Ursprungligen postat av hannesc
      PMDD är ju utan tvekan den bästa gödningen för den pengen.

      easycarbo är inte gödning utan en kolkälla precis som mäsken.

      tycker du ska fortsätta med mäsk.
      för att få växter att växa bra behöver man tre saker

      gödning ( PMDD tex)
      ljus ( bra lysrör med reflektorer tex)
      kolkälla ( Easycarbo, mäsk eller trycksatt co2-system)

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        ja allt handlar om balans.

        testa med EC o se om det blir bättre

        Kommentar

        • viktorbj
          • April 2013
          • 405

          #5
          Hej! hur är ph värdet i ditt akvarium man ska inte tillsätta koldioxid 0m ph värdet är över 7,5 om ditt ph värde är ostabilt har det
          nog en dålig buffringsförmåga det finns buffrings medel som man kan köpa på zoobutiker.

          Kommentar

          • camsod
            • July 2011
            • 57

            #6
            Jag har inte kollat PH på ett tag, så du menar att jag kan fortsätta med mäsk om jag kör ph buffer? Iof har jag redan beställt easycarbo och ska testa med det.

            Kommentar

            • viktorbj
              • April 2013
              • 405

              #7
              Hej! tillsätt inte både easycarbo och mäsk då tillsätter du dubbel dos och då kan fiskar dö. testa ph värdet nu isåfall man ska igentligen
              testa ph värdet varje eller varanan vecka själv testar jag ph värdet varje dag om ph värdet är över 7,5 och man tillsätter koldioxid så
              göder man algerna istället för växterna och du bör också tillsätta easylife pro fito

              Kommentar

              • camsod
                • July 2011
                • 57

                #8
                nej jag tänkte inte köra både easycarbo och mäsk, utan easycarbo och pmdd.

                Japp ska ta och testa ph värdet, vad är pro fito för något?



                Ursprungligen postat av viktorbj
                Hej! tillsätt inte både easycarbo och mäsk då tillsätter du dubbel dos och då kan fiskar dö. testa ph värdet nu isåfall man ska igentligen
                testa ph värdet varje eller varanan vecka själv testar jag ph värdet varje dag om ph värdet är över 7,5 och man tillsätter koldioxid så
                göder man algerna istället för växterna och du bör också tillsätta easylife pro fito

                Kommentar

                • viktorbj
                  • April 2013
                  • 405

                  #9
                  Pro fito är en komplett växtnäring förutom nitrat och fosfater.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...