Blir det mer alger av att köra mäsk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • camsod
    • July 2011
    • 57

    Blir det mer alger av att köra mäsk?

    Jag har fått trådalger i mitt akvarium som exploderat, iof har jag ett bra tag haft ett för litet innerfilter då mitt varit inne på service, nu har jag äntligen sedan igår kväll ett nytt innerfilter.

    Kan co2 från mäsk samt PMDD skapa en algexplosion? Nu tog jag halva dosen PMDD samt att jag tagit bort mäsken, men det var mest pga att min alträbit gick sönder.

    Vad tror ni skall jag fortsätta med PMDD och mäsk? eller ska jag skippa någon av dem?

    Många tips tack :-)
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Visst kan algerna öka med co2 och mäsk, det är inte bara växterna som gillar mycket ljus och höga näringsnivåer. Kör man med co2 brukar det lösa sig oftast, då växterna konkurrerar ut algerna efter en tid, bara man inte ger upp.
    Kör vidare på den inslagna vägen, skaffa mycket snabbväxande växter tex Limnophila sessiflora för att få igång karet riktigt, och rensa undan algerna så ofta du kan.
    På det viset kommer du snart att trötta ut algerna så de ger med sig, men var beredd på att det kan ta några månader.

    En nackdel med mäskvarianten är ojämt co2-flöde och med det följer ett svajande pH, som en del alger kan gilla...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    Arbetssätt...