Alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Troja
    • February 2013
    • 91

    Alger

    Hej i mitt 312 liters är det skit mycket runda gröna algfläckar över allt på stenar och växter och på glaset. Är det nån som vet nåt bra alg medel eller nåt som är bra på att få bort det? För det är lite för mycket.
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    #2
    Vad har du för kar?
    Belysning, cirkulation?

    Använder du Co2? Använder du gödning?

    Anledningen till stor algtillväxt beror ofta på förutsättningarna i karet, så bara man hittat felet så kommer tillväxten ner till normal nivå igen. Fiskarna bryr sig inte om algerna så du kan ta det lungt, lite alger har ingen dött av.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Det låter som gröna prickalger och det brukar betyda att man har god vatten kvalitet om jag inte missminner mig Dessa tas bort enklas från rutorna med ett rakblad.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Alger

        Det är som Pia säger troligtvis prickalger. Låg fosfathalt i ett inkört och ordentligt akvarium.

        MEN, det kan även vara cyano, gör ett bildsök och se vad som liknar det du har.

        Annars är det bara att lägga in en bild så kommer någon hjälpa dig direkt
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Troja
          • February 2013
          • 91

          #5
          Det är prickalger och det är på stenar och växter och skulle vilja ha bort lite av det men inget funkar har testat med algmedel men det händer inget

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            nåt som du kan testa är att minska ljustiden, hur mycket har du tänt idag?om du använder pmdd så kanske man kan öka fosfat delen? ( kan nada om detta)
            Senast redigerad av PiaJo; 12 April 2013, 13:19.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • viktorbj
              • April 2013
              • 405

              #7
              Hej! du ska inte fortsätta tillsätta algbekämpnings medel det stör balansen i ditt akvarium! försök istället skrapa bort algerna. det effektivaste sättet är att skrapa bort det med naglarna tycker jag annars så finns det bra alg skrapor som man kan köpa

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Ursprungligen postat av Troja
                Det är prickalger och det är på stenar och växter och skulle vilja ha bort lite av det men inget funkar har testat med algmedel men det händer inget
                Du får lära dig att uppskatta dessa vackra alger och det är ett helt naturligt inslag men vill du ändå bli av med dem så får du tömma ur vattnet och och köra en ebb biotop
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...