Börja med PMDD trots instabilitet i karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinwelende
    • October 2007
    • 131

    Börja med PMDD trots instabilitet i karet?

    Jaha, då var det jag och mitt instabila kar igen.

    Jag fick hem PMDD härom dagen. Algerna frodas i mitt kar som jag startade i januari. Jag har höjt upp KH till 5 (från 3) med bikarbonat (+ pH-Buffer 7,2), vilket hittills bara algerna har gillat och jag kan inte mäta upp någon nitrat i karet över huvud taget, så jag vill verkligen börja använda PMDD nu! Men bör jag? Eller måste jag vänta med detta också, tills karet har stabiliserat sig (när det nu har tänkt att göra det)?
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    #2
    Har du fiskar i karet?

    Vad är det som är instabilt i karet?
    Senast redigerad av Dopply; 28 March 2013, 22:05.

    Kommentar

    • Tinwelende
      • October 2007
      • 131

      #3
      Ja, jag har mellan 5 och 7 amanoräkor, 6 kardinaltetra (3 år gamla), 5 fantomtetra, en dalmatinermolly (jag tog över fiskarna av en dam som inte ville ha sitt akvarium mer och mollyn hade hon bara en kvar av - därav den ensamma mollyn) och två indiska glasmalar (den ena är 10 år gammal) som är kvar sedan mitt gamla akvarium som jag hade och som har flyttat tillbaka till mig (jag har haft ett uppehåll på ca tre år).

      Så ca 55 cm fisk, plus räkorna. Akvariet är på 95 l.

      Jag har ju bara fått höra att det är instabilt, eftersom algerna frodas så. Jag matar bara var tredje dag - minimalt - och ljuset är på i 10 timmar per dag. pH ligger konstant runt 7,1-7,3. Men efter varje vattenbyte (ca 30 % per vecka), så kommer det mängder av trådalger igen. Det enda jag tillsätter efter vattenbyte nu är GH-Salt och bikarbonat (eventuellt pH-Buffer, om bikarbonatet höjer pH över 7,2), så att GH och KH ska ligga kvar på de värden som de låg på innan vattenbytet.

      Jag försöker alltså att hålla alla värden så konstanta som möjligt, så att de inte svänger för mycket, men ändå frodas algerna.

      Kommentar

      • Stew
        • July 2004
        • 1736

        #4
        Mjo. Alger kan tyda på instabilitet. Att karet är nystarat tex. Men det kan även bero på så mycket annat.
        För att svara på din grundfråga, börja med pmdd? Ja, om du har mycket etablerade växter som behöver gödning. Dessa kan konkurera ut alger om de får växa hejvillt. Men är det långsamtväxande växter du har, eller inte så många så hade jag väntat.

        Men grundproblemet är ju att få bukt på algerna. Är du säker på att det är trådalger och inte skäggalger?
        Här finns en jättebra guide om alger och hur man får bukt med dem

        Identifera med säkerhet den alg just du har, sök sedan här på forumet så kommer du få upp massa massa bra information.

        Ett litet snabbt tips som du kan testa, gör rent täckglas samt se till att du har bra belysning. Rätt lysrör. Det kan göra stor skillnad för algtillväxt (eller helst mot, i ditt fall )
        540l Malawi
        180l Växt / sällskapskar
        90l odlingskar
        50l odlingskar / karantänskar

        Kommentar

        • Tinwelende
          • October 2007
          • 131

          #5
          Tack för ditt svar!

          Jag är rätt så säker på att det är trådalger och i alla fall inte skäggalger (efter en snabb googling). De växer upp till slemmiga trådar som sträcker sig genom akvariet på bara en dag. Här är en bild jag tog för ett par veckor sedan:



          Jag har även cyano som har börjat sprida sig en del, så jag gjorde faktiskt så att jag mörklade akvariet i förrgår. Imorgon kväll ska jag avtäcka det och sedan tänkte jag börja med PMDD på riktigt. Jag hällde i en första dos efter ett 50 % vattenbyte en dag innan mörkläggningen, för jag tänkte att växterna (som inte har fått annan näring än kol och CO2 innan) kunde behöva suga upp en liten skvätt innan det mörkläggs. Jag vet inte om det var rätt eller fel att göra så, men jag hoppas att många av algerna kan dö i och med mörkälggningen och sedan får växterna en rejäl chans med PMDD efter detta.

          Jag har en hel del växter, varav hälften nålgräs, så jag antar att PMDD kan vara bra? Jag ser på dem att de inte längre är lika klargröna som de var i början, så något saknas ju definitivt.

          Fiskarna nyinsatta i mitten av januari:


          Akvariet nu:


          Ang. belysningen så har jag ett 230 LEDS 16,1 W-lysrör som följde med akvariet (95 l). Jag har inte hittat någonstans hur man räknar om detta till watt/l, då jag har förstått det som att LED-ljus ändå ger starkare ljus än vad wattalet anger, jämfört med vanliga lysrör?

          Kommentar

          • Stew
            • July 2004
            • 1736

            #6
            Hej,

            Ja, det där såg inte så roligt ut. Alger är ett gissel alltså. Förutom sjukdomar så är det helt klart alger som får flest att sluta med hobbyn.

            Det går att mörklägga för att bli av med cyano, har gjort det ett par gånger. Men jag har för mig att jag hade det totaltmörkt i flera dagar innan jag tog bort täckningen.

            Nålgräs är inte någon jättesnabbt växande växt. Så de har nog ingen chans att konkurera ut algerna. Tillför du pmdd så kan mycket väl gräset må bättre, få tillbaka sina färger, men algerna kan börja frodas ännu mer.

            Så här skrev växt-gurun Defdac en gång i tiden på Zoopet:
            "Trådalger trivs vid ungefär samma förhållanden som växter (höga fina näringsnivåer) då dom är de alger som fysiologiskt (med avseende på storlek) är mest lika växter.

            Får man trådalger så brukar det vara tecken på ganska bra förutsättningar för växter, men att man som Promod säger skapat någon instabilitet - t ex genom att få upp näringsnivåerna snabbt eller har ickefungerande nitrifikation som ger ammonium.

            Många växtakvarister upplever att trådalger gärna kommer när man är lite för flitig med mikrogödning, speciellt järn. Det beror sannolikt på att de andra näringsnivåerna (kväve,fosfor,kalium,kol) snabbt blir för låga när växten får bra tillgång till järn och andra mikroämnen.

            En snabb näringsnivåförändring brukar trigga de flesta alger och det blev i ditt fall trådalger. Allteftersom du lyckas hålla nivåerna stabila och skrubbar bort de trådalger som finns så kommer dom försvinna. Växterna behöver runt 3-4 veckor på sig innan man ser en förändring i gödningsförhållandena och under den perioden tror jag inte du kommer se någon jätteförbättring av algerna.

            Risken är alltså att man kör ner en PMDD-puls, får alger snabbt och slutar - för att senare försöka igen med samma resultat. Hoppande nivåer som växterna inte hinner ställa om sig för, men som triggar algers förökning.
            "
            540l Malawi
            180l Växt / sällskapskar
            90l odlingskar
            50l odlingskar / karantänskar

            Kommentar

            • Tinwelende
              • October 2007
              • 131

              #7
              Stort tack för ett bra svar!

              Jag har täckt akvariet med handdukar, så det ska nog vara näst intill becksvart därinne nu.

              Jag har haft lite höga järnnivåer ett tag, men har slutat att tillföra den näringen och i och med vattenbyten så har halterna sjunkit till bra nivåer. Och där är säkert ytterligare hoppande värden som givit mig instabilitet?

              Men då kör jag på med PMDD efter avtäckningen imorgon och skrapar bara bort alger som sätter sig på glas och växter så fort jag ser dem. Hur stora vattenbyten bör jag göra för bästa resultat?

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                #8
                Passar på att tacka Stew för många bra tips där! Har själv Staghorn här hemma men har inte lyckats lista ut "var" obalansen är. Men med de tipsen så har jag lite att gå på. Tack för det!
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                Arbetssätt...