Vad är PMDD??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xanadu
    • January 2013
    • 157

    Vad är PMDD??

    Hej

    Läser i många trådar att många av er använder PMDD? Vad är detta? Jag ser att ni lyckas väldigt bra med era växter.

    Tacksam för svar
    (Är nybörjare)
    Projekt:
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2


    Komplett växtgödning
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • xanadu
      • January 2013
      • 157

      #3
      Intressant, och bra sida. Jag har precis satt igång mitt 20L som jag tänkte ha Crystal red räkor i. Läste en varning att man inte bör använda PMDD i ett kar med Crystal Red. Så jag väntar nog med det till ett annat kar, PMDD då allstå. I mitt 20L kör jag med Easy Life Easycarbo, denna kanske ersätter PMDD, eller?
      Projekt:

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #4
        Ursprungligen postat av xanadu
        Intressant, och bra sida. Jag har precis satt igång mitt 20L som jag tänkte ha Crystal red räkor i. Läste en varning att man inte bör använda PMDD i ett kar med Crystal Red. Så jag väntar nog med det till ett annat kar, PMDD då allstå. I mitt 20L kör jag med Easy Life Easycarbo, denna kanske ersätter PMDD, eller?
        Nej. EasyCarbo är kol, dvs en ersättning för Co2 som även växterna behöver utöver PMDD t.ex.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Ale22
          • February 2013
          • 36

          #5
          EasyCarbo är säkert farligare för dina räkor än vad PMDD är. PMDD innehåller alla dom ämnen som dina växter behöver, alltså även ute i naturen.
          EasyCarbo är egentligen ett gift som lurar fotosyntesen lite grand. I akvarium används den som kolkälla, vilket växterna också behöver. Det sägs att EC kan vara skadligt för räkor och snäckor bla. Jag använder dock både EC och PMDD i mina räkkuber utan problem hittills.
          Det finns såklart risker med alla medel du häller i ditt kar, så överdosera inte, utan följ anvisningarna.
          En positiv effekt med EC är att det verkar hålla dom flesta alger under kontroll, särskillt tillsammans med PMDD, eftersom växterna då växer riktigt bra.
          180l Växt/Sällskapsakvarie 54l växtakvarium 2st 20l Räkkuber
          Trädgårdsdamm Äkta guldfisk o guldid, koikarp

          Kommentar

          • xanadu
            • January 2013
            • 157

            #6
            Okej, låter bra! Men finns PMDD att köpa färdigblandat eller man måste blanda själv?
            Projekt:

            Kommentar

            • Dopply
              • December 2012
              • 485

              #7
              Anledningen till att PMDD kan ses skadligt för räkor är nog för att det tillför Nitrat till vattnet som räkor är lite känsliga för men som växterna tycker om. Men har man bara koll på Nitratet så är det inga problem att kör med PMDD.

              Kommentar

              • Ale22
                • February 2013
                • 36

                #8
                Dom flesta verkar blanda själva, vilket är mycket enkelt, är svårt att misslyckas
                Om du inte vill/orkar/kan blanda själv finns det gott om andra växtnäringar att köpa i butik tex EasyProfito. Man kan dock behöva komplettera dessa efterhand. En del växter vill ha mer av en del ämnen än vad andra behöver.
                Jag körde mitt 180l med enbart EasyProfito och CO2 mäsk i ca 2 år med bra resultat. Det kostar en slant att köpa dessa flaskor med olika ämnen och det handlar lite om vad man är redo att lägga. PMDD är billigt och effektivt, dessutom finns det kilometervis att läsa om PMDD på nätet, vilket givetvis är bra.
                180l Växt/Sällskapsakvarie 54l växtakvarium 2st 20l Räkkuber
                Trädgårdsdamm Äkta guldfisk o guldid, koikarp

                Kommentar

                Arbetssätt...