VAD i helskotta är detta...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinwelende
    • October 2007
    • 131

    VAD i helskotta är detta...?

    Det försvann i och med senaste vattenbytet (20 %), men vad fasiken är det för nåt och vad beror det på? Jag har aldrig sett något liknande på mina växter förut. (Karet är inte i balans än, men börjar bli på god väg nu). De värden som är för höga är PO4 (>1,8 mg/l) och Fe (0,4 mg/l). Jag har kämpat med att (sakta) höja KH och GH, varav trådalgerna blomstrar. Men det här var nåt nytt...

  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Semen

    Kommentar

    • Tinwelende
      • October 2007
      • 131

      #3
      Haha, ja, men det ser ju faktiskt ut så. Kanske en liten inbrottsfisk som brutit sig in i akvariet under natten och vandaliserat? Så måste det ju självklart vara.

      Kommentar

      • stefan.peterson
        • February 2007
        • 165

        #4
        Karet ser ju ut att ha algproblem, men vad det dääär är vetekatten

        Kommentar

        • Tinwelende
          • October 2007
          • 131

          #5
          Haha, jo, tack, algproblem har jag en gnutta. (Men jag tycker att det börjar bli liiite bättre nu i alla fall).

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #6
            Ursprungligen postat av Ryskbompa
            Semen
            +1 haha

            Kommentar

            • necatour
              • March 2012
              • 52

              #7
              Ser ut som någon form av bakteriell blomning... matat för mycket? bytt för lite vatten?

              Mvh
              H

              Kommentar

              • Tinwelende
                • October 2007
                • 131

                #8
                Har bytt ca 40 % en gång i veckan. Matar ca var tredje dag och inget (av storlek) hamnar på botten. Jag tänkte ändå prova att byta en mindre mängd varje vecka, för som det är nu så har värdena svängt alldeles för mycket, tror jag. Akvariet hamnar aldrig i balans. Algerna har blommat sedan en vecka efter att jag startade upp akvariet (januari). (Jag har startat en annan tråd ang. detta för ett tag sedan). Jag tillsätter inget annat än GH-Salt och bikarbonat nu, för att hålla GH- och KH-värdena någorlunda konstanta (försöker att totalt sett få upp dem ett par grader till, men satsar på att höja max en grad per vecka). Det är det enda, plus lite CO2. Jag hoppas att det kan stabilisera sig när jag väl har slutat försöka höja KH och GH, men det känns ändå som att det är något mer än det som är med och stör.

                Kommentar

                • Ryskbompa
                  • August 2012
                  • 930

                  #9
                  Varför pillar du med GH och KH? Har du skitatokiga värden där du bor eller? Känns som att du skulle köra igång karet först sen pilla med värderna

                  Jag har noll koll på dehär egentligen jag bara spekulerar

                  Kommentar

                  • Tinwelende
                    • October 2007
                    • 131

                    #10
                    GH och KH ligger på 3°dH vardera här i Trollhättan. Jag ville ha ett kar med mycket växter och ville därför ha upp värdena för att koldioxiden ska kunna göra verkan (gentemot pH-värdet, som ligger på 7,2).

                    Men är det i så fall ok att sluta försöka hålla/höja mina KH- och GH-värden som jag har nu (vilket kommer resultera i att de går ned till 3 igen). Sluta att ha i någon som helst "bråte" i akvariet och bara låta det stå och gå - med normala vattenbyten en gång i veckan och utan att jag häller i något medel alls?

                    Jag tycker ju ändå att det borde finnas en väl etablerad bakteriekultur i akvariet vid det här laget, eftersom jag inte rört filtret (mer än att jag sköljt ur filtervadden (1 av 4 filtermedier) i en hink med gammalt akvarievatten en gång för några veckor sedan när filtret var helt brungeggigt och jag lovar att inte göra om det förrän pumpen avtar i styrka). Och jag slamsuger inte heller bottensubstratet (Oliver Knott's Nature Soil), utan dammsuger i så fall bara upp lösa grejer som ligger ovanpå.

                    Som den amatör jag är, så vill jag ju dra slutsatsen att bakterierna ändå finns där, men det är mitt idiotiska pill med värdena som gör att algerna älskar mig?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...