Bubblande Cyano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kokillen
    • January 2012
    • 54

    Bubblande Cyano

    Kämpat ett tag mot algproblem i mitt Juwel på 450 liter. Eller rätta sagt ett Cyanoproblem, som rätt benämnt kanske inte är en alg. Hoppas någon kan komma med goda råd och ge mig ett hjälpande tips.

    Har sen ett par veckor ökat till dubbel dos PMDD och kanske sett en tendens att det är på väg bort, men så kommer det tillbaka. Hittar helt enkelt inte orsaken och vet inte hur jag ska få bort det. Blir kanske till att göra en mörkläggning, men ser det endast som en tillfällig finjustering. Måste ju hitta källan till varför Cyanon trivs så bra.

    Har nånstans här på forumet läst att man kan öka dosen KNO3, skulle det fungera? Hur mycket mer ska man i så fall dosera?

    Det mest underliga är att jag tycker att Cyanon bubblar på det sättet som växter gör när de trivs med trycksatt CO2. Jag själv kör varken trycksatt CO2 eller EC. Har i för sig EC hemma, kan det vara en lösning på Cyanoproblemet?

    Växter har jag rätt gott om, långsamma och snabbväxande, och som växer okej men kanske inte superbra.

    Nedan är några suddiga mobilbilder på den bubblande Cyanon. Den kan bubbla oavsett vad den sitter på för underlag. Cyanon sitter spritt lite varstans, på rötter, på botten på blad, på filterhållaren... Obs! Det är inte luftbubblor som kommer i samband med vattenbyte.

    Klicka på bilden för större version

Namn: bild.jpg
Visningar: 1
Storlek: 172,3 KB
ID: 2183919

    Klicka på bilden för större version

Namn: bild2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 158,5 KB
ID: 2183920
  • Christer5

    #2
    Jag fick använda General Tonic när jag inte lyckades få bort cyanon.

    Vet att det är många som inte gillar detta men för mig funkade det väldigt bra och cyanon har inte kommit tillbaka.

    Fick använda ny baktierekultur efter användning av General Tonic för att få igång filtret igen.

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      #3
      EC kan eventuellt hjälpa mot cyano. Jag har liknande problem som du har fast ett par snäpp värre. Jag har testat lite olika metoder, dels att öka nitratnivåerna med hjälp av kno3 och nu håller jag på med att försöka svälta cyanon genom att tömma karet på fosfat genom att sluta med den delen i pmdd.
      Båda metoderna verkar ju funka sådär om vi säger som så. Nästa steg för mig blir nog general tonic, börjar faktiskt ledsna lite nu...
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • johnsson_82
        • March 2012
        • 289

        #4
        Ursprungligen postat av KristianE
        EC kan eventuellt hjälpa mot cyano. Jag har liknande problem som du har fast ett par snäpp värre. Jag har testat lite olika metoder, dels att öka nitratnivåerna med hjälp av kno3 och nu håller jag på med att försöka svälta cyanon genom att tömma karet på fosfat genom att sluta med den delen i pmdd.
        Båda metoderna verkar ju funka sådär om vi säger som så. Nästa steg för mig blir nog general tonic, börjar faktiskt ledsna lite nu...
        Jag har samma problem. Har testat mörkläggning, cyanon försvann men kom tillbaka igen efter någon vecka. Testade att dubbla KNO3-dosen en längre tid. Jag slutade också att tillsätta fosfat-lösningen från PMDD eftersom jag hade höga fosfathalter. Cyano sägs gynnas av en obalans mellan fosfat och kväve. Cyanon hölls tillbaka ganska bra men kom sakta tillbaka. Samtidigt började mina växter visa på kaliumbrist.

        Efter att ha varit i kontakt med folk här på zoopet och på plantswap blev jag avrådd från att mixtra med PMDD-dosen. Nu har jag ökat till dubbeldos från alla tre flaskorna. Kör också med trycksatt CO2.

        Jag ville dela med mig av min erfarenhet av det här problemet. Tyvärr så har jag inte hittar någon permanent lösning på att bli av med cyanon. Försvinner den inte snart går det bli GT. Gillar det inte men känns som att jag inte hat något val. Vet att Easy life har något som heter Blue exit http://www.aquaristikshop.com/cgi-bi...ST&c=Blue+exit , kanske värt att prova?

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Bubblande Cyano

          Det är tecken på fotosyntes Det är där bubblan kommer in, det går ibland att se utan stora angrepp, skrevor i sten är ett exempel där bubblor kan synas.

          Att mixtra med PMDD är spännande, att få bort fosfaten är ju rätt långsökt om det ändå matas i akvariet
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • kokillen
            • January 2012
            • 54

            #6
            Bubblande Cyano

            Mixtra med PMDD vore spännande, problemet är att jag egentligen inte har en susning om vad det är för ämnen jag häller i akvariet eller vilket syfte de har. Kunskapen sträcker sig till att det är det billigaste och bästa växtnäringen.

            Blue exit har jag hemma sen tidigare då zooaffären rekommenderade det, men har inte velat hälla i det, då jag ändå ibland tycker att Cyanon är på väg att dö ut ibland för att sedan ta ny fart.

            Funderar nog på att försöka kämpa ut Cyanon även om det tar sin tid, vet bara inte riktigt vad jag ska börja med. Förhoppningsvis ska man lärare sig något på vägen...

            Kommentar

            • Ingela L
              • January 2004
              • 89

              #7
              Jag har provat det mesta och nu senast Blue Exit. Bortkastade pengar! Nu har jag köpt 10 Black Molly och äntligen börjar det bli resultat!
              180l Juwel Rio
              Barber
              Regnbågsfiskar
              Killis

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Malysiska sandsnäckor sägs äta cyano...fixa ett bra gäng och ifall de ger resultat!
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  #9
                  Det gör dom inte, åtminstone inte i några märkbara mängder. Har gott om sandsnäckor i mitt kar och ännu mer cyano...
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av KristianE
                    Det gör dom inte, åtminstone inte i några märkbara mängder.
                    Jodå, de äter cyano, men cyanobakterier är ju bakterier, om de inte är begränsade av nånting växer de mycket snabbare än vad snäckor kan äta dem.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • kokillen
                      • January 2012
                      • 54

                      #11
                      Efter senaste veckorutinen har Cyanon som legat på gruset börjat försvinna. Fortsätter det så, så är gruset rent från Cyano inom ett par dagar. Dock finns Cyano kvar på en del växter och rötter, svårt att säga om det går åt rätt håll även där. Det har i alla fall inte blivit mer.

                      Vad har jag gjort då? Ett vattenbyte på 30%, rengjort ena "kassetfiltret" av två i Juwels inbyggda filter och dubbel dos PMDD. Och det som skiljer sig från tidigare veckorutiner var att jag rengjorde filtret, som i sin tur innbar att det blev bättre cirkulation i akvariet.

                      Vad som fått Cyanon att nu börja gå bakåt *peppar peppar* vet jag inte. Är det den dubbla PMDD-dosen sen några veckor tillbaka, bättre cirkulation då filtret spruttar på bättre...

                      Kanske ska köpa hem lite tester för att få bättre koll på hur akvariet mår, har aldrig mätt annat än Nitratnivån. Å andra sidan tycker jag det är bättre att med blotta ögat se hur fiskar, växter och akvarium mår, fast med testerna så kan man ju se eventuella förändringar som får akvariet att "bete" sig på ett eller anant sätt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...