Trådalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Justuandme
    • March 2013
    • 6

    Trådalger

    Har fått trådalger i mitt 120l akvarium,
    Sitter verkligen överallt, och de bara växer och växer...
    Har försökt plocka bort så mycket jag kan för hand, men de kommer bara tillbaka...
    Hur gör jag för att få bort de helt? hjälper uv-c helt, eller behöver jag ha något medel också? vilket rekommenderas i så fall?
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Ta reda på vad som orsakar algerna först Om det kommer tillbaka ganska fort så har du säker näringsöverskott. Jag är absolut ingen expert på ämnet men det var de svaret jag fick när jag hade trådalger för 3 år sen

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Man kan ju lätt bli orolig när trådalgerna bokstavligen exploderar. Man kan ibland nästa se hur de växer....
      Men de är helt harmlösa och inte svåra att bli av med, på sikt. Men i nystartade akvarium så får man ofta en period innan karet stabiliserats en trådalgsexplosion på en eller två veckor. Sedan försvinner de av sig självt. Fick själv panik när jag startade upp min burk och då det efter en tid såg ut som en peruk i burken med trådar upp till 15 cm.
      Är ditt akvarium inte nystartat så kan de också ta fart om du har gödning med inslag av järn. Järn triggar trådalger ordentligt. Ligger jag för högt på mikroämnena i PMDD där järn ingår så kommer trådalgerna redan efter nåt dygn.
      Om du resonerar så här, -var tror du då att orsakerna ligger?

      Men som sagt, du får inte trådalger utan skäl.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Ale22
        • February 2013
        • 36

        #4
        Ursprungligen postat av Justuandme
        Har fått trådalger i mitt 120l akvarium,
        Sitter verkligen överallt, och de bara växer och växer...
        Har försökt plocka bort så mycket jag kan för hand, men de kommer bara tillbaka...
        Hur gör jag för att få bort de helt? hjälper uv-c helt, eller behöver jag ha något medel också? vilket rekommenderas i så fall?
        Alger är alltid ett spännande ämne...
        Om det är anti-algmedel du menar så är det nästan alltid det sista alternativet du bör välja, oftast ställer det till mer elände än det löser.
        Tyvärr.
        Min ringa erfarenhet är precis som Bluewing skriver, att järn triggar just trådalger. Där jag bor har vi ganska mycket järn direkt ur kranen och jag är därför lite försiktig med vattenbytena. Dock är det en alg som är lätt att bli av med och den brukar försvinna lika hastigt o lustigt som den dök upp.
        Mina Amano-räkor brukar också göra sitt och käka upp en del av eländet.
        Om du vill dyka lite djupare i ämnet är denna tråden något som jag har lärt mig mycket av:



        Algbekämpning är något som tar sin lilla tid och inget man löser på ett par dagar, räkna med veckor.
        Du kan alltid bläddra längst ned på denna sida och under "Liknande ämnen" hitta fler trådar om just trådalger. Läs gärna på lite, för förr eller senare dyker någon annan alg upp och det kan då vara bra att ha en del sparade länkar.
        180l Växt/Sällskapsakvarie 54l växtakvarium 2st 20l Räkkuber
        Trädgårdsdamm Äkta guldfisk o guldid, koikarp

        Kommentar

        Arbetssätt...