PMDD men ändå gula blad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    PMDD men ändå gula blad

    Jag har ett 120 l akvarium som varit igång ett år nu. Jag kör med trycksatt CO2 och göder normal dos från flaskan med miplus i och dubbeldos med flaskan med KNO3. Jag tillsätter ingen fosfatblandning för den ligger redan rätt högt.


    Nu till mitt problem, tycker att det växer ganska långsamt och nya blad/skott på bl.a. mina anubias är gula. Andra växter har små hål i bladen. Vad gäller dessa problem har jag läst att det kan vara järn respektive kaliumbrist.


    Ska jag öka dosen av något? KNO3 ger jag redan dubbeldos, ligger på 15 mg/l i nitrat. Har en flaska easylife Profito, är det bättre att tillsätta denna kanske istället för flaskan med miplus eller vågat man öka dosen här?
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Jag är ingen expert utan tankarna är bara hur jag resonerat om det du skrivit:
    'När du har CO2 undrar jag varför du inte ger samtliga delar PMDD i samma dos? Nu kanske jag förstått fel men det ser ut som om du bara ger KNO3 och MiPlus? Om man som du ger kol i en lätt-tillgänglig form som CO2 så behöver växterna samtliga delar för att växa bra. Det räcker med ett enda ämne som saknas eller är otillräckligt, då stannar växten av helt och hållet.

    Att du skippar fosfat gissar jag beror på att du testat fosfathalten. Jag tror de testerna är skapade för tanken att höga halter fosfatet ger alger.
    Vilket är förlegat och vad jag förstått så stämmer det inte. I mitt eget akvarium så visar fosfat test det absolut högsta värdet medan jag samtidigt får prickalger vilket indikerar att fosfathalten är för låg. Så jag ger dubbel dos trots toppvärde på fosfat vid normaldos redan.
    Så skulle jag råda så skulle du ha en likvärdig dos av samtliga delar med alla delarna av PMDD. Om du däremot får mycket trådalger skulle jag minska MiPlus något.
    Om du mixtrar med blandningen samtidigt med CO2 tillskott så kanske växterna inte tar upp näringen som de ska och då riskerar du ju alger eftersom de tar allt som blir över.
    Sedan har jag fått för mig att om ens växter "låst sig" pga någon ämnesbrist så kan det ta ett tag innan de släpper loss igen. Då gäller det att hålla i med samma dos en längre tid.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • johnsson_82
      • March 2012
      • 289

      #3
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Jag är ingen expert utan tankarna är bara hur jag resonerat om det du skrivit:
      'När du har CO2 undrar jag varför du inte ger samtliga delar PMDD i samma dos? Nu kanske jag förstått fel men det ser ut som om du bara ger KNO3 och MiPlus? Om man som du ger kol i en lätt-tillgänglig form som CO2 så behöver växterna samtliga delar för att växa bra. Det räcker med ett enda ämne som saknas eller är otillräckligt, då stannar växten av helt och hållet.

      Att du skippar fosfat gissar jag beror på att du testat fosfathalten. Jag tror de testerna är skapade för tanken att höga halter fosfatet ger alger.
      Vilket är förlegat och vad jag förstått så stämmer det inte. I mitt eget akvarium så visar fosfat test det absolut högsta värdet medan jag samtidigt får prickalger vilket indikerar att fosfathalten är för låg. Så jag ger dubbel dos trots toppvärde på fosfat vid normaldos redan.
      Så skulle jag råda så skulle du ha en likvärdig dos av samtliga delar med alla delarna av PMDD. Om du däremot får mycket trådalger skulle jag minska MiPlus något.
      Om du mixtrar med blandningen samtidigt med CO2 tillskott så kanske växterna inte tar upp näringen som de ska och då riskerar du ju alger eftersom de tar allt som blir över.
      Sedan har jag fått för mig att om ens växter "låst sig" pga någon ämnesbrist så kan det ta ett tag innan de släpper loss igen. Då gäller det att hålla i med samma dos en längre tid.
      Tack för att du delar med dig av dina funderingar. Du har helt rätt, mitt dropptest visst på "för höga" värden på fosfathalten så jag slutade tillsätta det för en tid sedan. Till saken hör att jag hade problem med cyano. Jag läste att om det var obalans mellan kväve och fosfor så kunde man få problem med cyano. Jag tänkte att jag hade obalans mellan ämnena så jag slutade att dosera fosfat och ökade nitrathalten och cyanon har så gott som försvunnit. Nu har det dykt upp lite trådalger. Det går ju inte i hand med att mina växter verkar ha näringsbrist.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Ursprungligen postat av johnsson_82
        Tack för att du delar med dig av dina funderingar. Du har helt rätt, mitt dropptest visst på "för höga" värden på fosfathalten så jag slutade tillsätta det för en tid sedan. Till saken hör att jag hade problem med cyano. Jag läste att om det var obalans mellan kväve och fosfor så kunde man få problem med cyano. Jag tänkte att jag hade obalans mellan ämnena så jag slutade att dosera fosfat och ökade nitrathalten och cyanon har så gott som försvunnit. Nu har det dykt upp lite trådalger. Det går ju inte i hand med att mina växter verkar ha näringsbrist.
        Ok. Ja Cyano är det ju många som sliter med på lite olika sätt. Men om växterna nu saknar ett enda ämne så slutar de ta upp alla ämnen. Då kan du ha överskott i burken av flera ämnen samtidigt som växterna klämt i med ett idiotstopp på grund av för låg halt av ett ämne. Algerna blir de som vinner på det hela. De älskar när det är obalans.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • johnsson_82
          • March 2012
          • 289

          #5
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Algerna blir de som vinner på det hela. De älskar när det är obalans.
          Jo jag vet. Så ditt tips är att tillsätta från alla flaskor trots allt?

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Ja när du ändå har koltillgång via ditt CO2 så tror jag det är enda vägen. Jag ligger ju själv på dubbeldos PMDD och 1,5 Normaldos MiPlus med EasyCarbo som ändå är ett mycket krångligare sätt att ge kol. Ligger ofta på 30-40 ppm Nitrat enligt testet (som jag tror överdriver det hela).
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            Arbetssätt...