Artificiella östersjöväxter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • naturumvästervik
    • February 2013
    • 3

    Artificiella östersjöväxter

    Hej
    Jag är ny här, ville kolla om det är någon som har kunskap om vart man skulle kunna få tag på artificiella växter, hemmahörande i Östersjön?
    Jag ska bygga ett saltvattensakvarium (10-15 promille) för att visa lite ekologi i Östersjön till naturum här i Västervik. Jag har sökt med ljus och lyckta, men inte hittat något direkt som jag kan beställa hem. Inte heller min lokala akvariebutik (vet inte hur aktivt de har letat i och för sig).
    Det jag har hitta är denna:


    Jag har även skickat ett mail till:

    men har inte fått något svar än…

    Är det någon annan som har erfarenhet/kunskap om vart man skulle kunna hitta följande växter:
    Blåstång (bladder wrack) Fucus vesiculosus
    Ålgräs (Eelgrass) Zostera marina

    Tack för hjälpen
    Markus Nord
    Naturum Västervik
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Ålgräs hade du kunnat fejka med hjälp av Vallisneria, annars vet jag inte.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      När det gäller bandtång så finns det liknande sötvattensväxter så de kan användas som ersättning, t ex vallisneria



      Tång med mer speciellt utseende som blåstång blir nog inte så lätt, marknaden är nog begränsad. Något kan man göra själv, jag har sett att sjöfart gjort tare av plastsäckar som faktiskt såg riktigt bra ut. Kanske inte rätt för Östersjön dock.

      Fast ge inte upp för lätt och kör på artificiella växter. Vi är några som försöker få tång och annat från västkusten att växa, med växlande framgång i o f s men det är inte omöjligt. Vissa arter som havssallad kan vara rätt tacksamma. Det gäller att hamna rätt med temperatur, näring och ljus, svårt som sagt men inte omöjligt. Lättast är det ju om man ligger så till att man kan pumpa in naturligt vatten, det underlättar både för tång och annat. Utan det så blir det svårare men inte omöjligt. Kolla t ex bilderna från den här norska akvaristen:

      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • naturumvästervik
        • February 2013
        • 3

        #4
        Hej och tack!

        Jag har nu hittat snygga artificiella växter, pangea.dk tillverkar alger och kärlväxter för akvarium (det är från dem Living Color köper sina).
        Varför vi kommer köra på artificiella (speciellt nu när jag hittat snygga) är för att minimera arbetsinsattsen, vi kommer inte att ha tid till att byta vatten så ofta som man borde med växtakvarium. Arterna som vi kommer använda kommer inte påverkas av artificiella. VI kommer häller inte att kunna pumpa upp vatten, utan kommer ha ett slutet system.

        tack igen för era tips...

        Jag kan posta bilder när det är klart (ev innan sommaren, annars blir det i höst) om ni är intresserade...

        mvh
        Markus

        Kommentar

        • Dr.Dork
          • December 2012
          • 263

          #5
          Sv: Artificiella östersjöväxter

          Det hela verkar ju ganska festligt!

          Såklart du ska uppdatera oss!

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Jo, det kan vara intressant att se vad det blir av det här. Här är en artikel som nog kan vara intressant:

            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • naturumvästervik
              • February 2013
              • 3

              #7
              Ursprungligen postat av Bygert
              Jo, det kan vara intressant att se vad det blir av det här. Här är en artikel som nog kan vara intressant:

              http://www.saltvattensguiden.se/foru...6&d=1258908837
              Tack Bygert... just den PDF'en har jag nedladdan, det var mycket matnyttigt för mig i den... jag är bättre på livet i det stora akvariet, inte så bra på att få det funka i en låda... men snart så.'

              /Markus

              Kommentar

              Arbetssätt...