Brunalger.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    Brunalger.

    Hur blir man av med brunalger? Jag har massa brunalger på mitt dvärghårgräs precis där utblåset är riktat, där är det mest iaf, där vattner far förbi.

    Har ni nå säkra kort?


    Karet har tuffat i minnst 6 månader och funkar fint i övrigt.


    MVH Rikard
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Man lånar ett par ancistrusar, låter de gå i karet ett par dagar, och sen håvar man upp dom snabbt som fan och lämnar tillbaka dom innan de äter upp hela Echinodorus-samlingen. Otocinclus har jag för mig äter brunalger med, och amanoräkor, om man nu vill bli av med dem på det sättet Lämnar andra råd till de som kan sånt bättre, här ses allt som potentiell mat.
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Eller annars så börjar man med EasyCarbo. Hälften har försvunnit på en dryg vecka.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Ursprungligen postat av Rebah
        Man lånar ett par ancistrusar, låter de gå i karet ett par dagar, och sen håvar man upp dom snabbt som fan och lämnar tillbaka dom innan de äter upp hela Echinodorus-samlingen. Otocinclus har jag för mig äter brunalger med, och amanoräkor, om man nu vill bli av med dem på det sättet Lämnar andra råd till de som kan sånt bättre, här ses allt som potentiell mat.
        Man håvar inte upp ancistrus snabbt som f**n - tro mig, jag vet.
        Otocinclus äter inte kiselaler, vad jag vet i alla fall - rätta mig om jag har fel!

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Ryskbompa
          • August 2012
          • 930

          #5
          jag var lite otydlig i första inlägget

          jag kör easy carbo - standard dos
          Jag har ancistrusar - 2 vuxna 30-40 yngel :P
          Jag har amano - 5 stycken :P

          Jag kör Pmdd - standard dos.
          Jag har fräsha lysrör med reflektorer.
          Vattenbyte 1gång veckan 40% cirkus.

          Jag fegar förövrigt lite med ec så räkerna inte stryker med :P

          jag klipper ner gräset rätt hårt men dom där jävla brunalgerna har bitit sig fast som fan :S


          MVH Rikard

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Vad är det för djävla brunalger du har? Menar du tofsalger eller BBA. En nyfiken fråga herr Ryskbompa, vad har du för KH på vattnet?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Ryskbompa
              • August 2012
              • 930

              #7
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0122.jpg
Visningar: 2
Storlek: 263,8 KB
ID: 2146324

              Vet inte va det är för alger men sådär ser dom ut.
              Vet inte exakta kh men enligt Gästrike vatten har jag Ph 8,3 och dh 9,0.

              vet inte om det säger så mycket


              MVH Rikard

              Kommentar

              • Dr.Dork
                • December 2012
                • 263

                #8
                Sv: Brunalger.

                Nu drar jag fram mina nybörjarkunskaper!

                Men om du har gått om ljus, och ger bra näring men lite fegt med CO2. Kan det inte vara det som är problemet då? För mycket ljus och näring i jämförelse med kolet, så växterna inte kan ta tillgodo all näring och därför trivs algerna?

                OT: är det inte en Bolivian jag ser där?

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Brunalger.

                  Nu kommer tråk-aset in i bilden igen

                  Hög andel kisel i vattnet ihop med en ammoniumtrigger är mitt starkaste tips. Det här får gärna ske med låga näringsnivåer i övrigt. Jag har hört lågt fosfat fleeera gånger och det rimmar ju rätt gott med att denna alg är något som kan kallas pionjäralg, den kommer först i nystartade akvarier.

                  Stora förändringar snabbt, det är rätt lösning om denna alg skall kliva in och frodas. Stabila värden och små marginella förändringar mår den inte bra av.

                  Ancistrus eller tålamod, jag röstar på det senare. 2 veckor mellan vattenbyten ett tag kanske?

                  Ha det
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Rebah
                    • January 2012
                    • 410

                    #10
                    Ursprungligen postat av gullefjun
                    Man håvar inte upp ancistrus snabbt som f**n - tro mig, jag vet.
                    Otocinclus äter inte kiselaler, vad jag vet i alla fall - rätta mig om jag har fel!

                    //Inger
                    Lite väl optimistisk formulering ja, så snabbt som möjligt kanske skulle vart bättre Vilket i mitt fall kanske var 1 timme av 2 långsamt smygande håvar bland stora rötter och en cabombadjungel.
                    Du nog rätt angående otocinclusen då, har hört lite olika men inte haft dem och brunalger i samma kar själv.

                    Hjälper en snubbe med ett kar (eller försöker i alla fall) med brunalger där algätare inte är ett alternativ, och där var det just vattenbyte varannan vecka, samt att mekaniskt ta bort det mesta varje gång då, som till slut har hjälpt. Plus en massa snabbväxande växter, men det lär la du redan ha
                    "The trees move... do you not see it?"

                    Kommentar

                    • Ryskbompa
                      • August 2012
                      • 930

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rebah
                      Lite väl optimistisk formulering ja, så snabbt som möjligt kanske skulle vart bättre Vilket i mitt fall kanske var 1 timme av 2 långsamt smygande håvar bland stora rötter och en cabombadjungel.
                      Du nog rätt angående otocinclusen då, har hört lite olika men inte haft dem och brunalger i samma kar själv.

                      Hjälper en snubbe med ett kar (eller försöker i alla fall) med brunalger där algätare inte är ett alternativ, och där var det just vattenbyte varannan vecka, samt att mekaniskt ta bort det mesta varje gång då, som till slut har hjälpt. Plus en massa snabbväxande växter, men det lär la du redan ha


                      Hur tar man lättast bort skiten på nålgräs`? hehe pill jobb :P

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Det är väl bara det att om akvariet har förutsättningar för dina alger så kommer ju algerna ändå när du pillat bort dem. Vi kan ju aldrig få bort algsporer och annat, bara skapa ogästvänliga förutsättningar för algerna eller snarare gästvänliga förutsättningar för växterna.

                        Att jag frågade om KH förut är att jag har börjat få för mig att EasyCarbo mottas lite olika av växter, alger och räkor i mjukt jämfört med hårt vatten. Om det är så kan det kanske förklara varför folk får så olika resultat med det.
                        Jag har ju själv mycket mjukare vatten än du Ryskbompa (OT. är ju lite nyfiken på hur du fick det namnet). Experimenterar lite med den tanken just nu. På mig har ju brunalgerna dött som efter en präriebrand nu. Utom i en liten zon där vattnet är mer stillastående. Har du god cirkulation där du har dina alger?
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Ryskbompa
                          • August 2012
                          • 930

                          #13
                          Rysk Bompa - De Lyckliga Kompisarna, världens bästa låt alla kategorier

                          Ska fan ta å köpa ett KH test idag.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Brunalger.

                            Kul att få bakgrunden till namnet och det tycker jag fan i mig du ska göra. Bra idé!
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Peter79
                              • April 2012
                              • 311

                              #15
                              Så här ser mitt nålgräs ut, inte så kul, kan det vara samma alg?

                              //Peter


                              Klicka på bilden för större version

Namn: alg_nalgraset.jpg
Visningar: 1
Storlek: 201,3 KB
ID: 2146334

                              Kommentar

                              Arbetssätt...