Alger, skruvade blad och fiskar som dör då och då.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Alger, skruvade blad och fiskar som dör då och då.

    Tänkte se om någon har något klokt att säga om mitt akvarium, där växterna fungerar "sådär" och fiskarna verkar dö någon gång ibland utan uppenbar orsak och trots egentligen ganska noggrann skötsel med vattenbyte en gång i veckan.

    Vad gäller växterna så finns följande i mitt akvarium: Jättevallisneria som verkar fungera bra och växer så det knakar. Althernathera cardinalis som står mitt i akvariet, förmodligen får mest ljus av alla växter. Den växer och är fin i toppen men blir full av alger och mycket ful ganska snabbt när bladen inte längre är nya. Vissa av bladen krullar sig även och det blir små hål i äldre blad (kan bero på att algätarna knaprar på dem). Det finns en javaormbunke som växer dåligt och står ljust (förmodligen för ljust), även den får hål i bladen och något brunt på sig (kiselalger?). Det finns några cryptocoryne som växer men får mycket grönalger på bladen så de ser inte så fina ut.


    Jag har ett akvarium på 480 l, fyra rör Phillips aquarelle tror jag de heter. Det har verkat vara för mycket ljus så jag har den ena rampen igång kl 13- 21.30 och båda 16.00- 21.30. Jag göder med pmdd (45+ 20 av KNO3, KH2PO4 och Mikro+, samt 1,25 tsk MGSO och testar nu 3tsk kalcium för att se om det är brist på detta som får bladen att krulla sig. Det verkar dock inte hjälpa. Jag har CO2 via tub och det går in ca 2 droppar i sekunden.

    För en tid sedan hade jag mycket prickalger på rutorna men de försvann helt när jag såg att det var andra anvisningar för att blanda till fosfaten i pmdd än vad det var när jag började med detta för några år sedan.

    Till saken hör kanske också att jag har ett ytterfilter och ett minde innerfilter som jag märkt sätter igen extremt fort. Det har nog varit så att jag inte hängt med i rengöringen riktigt och att den lilla pumpen stått och gått med igensatta filtermattor, vilekt förstås inte är bra. Kan det vara så att jag har för mycket nitrat? Läste någonstans att det kan ge skruvade blad på althernanthea. Går det isf att göda ojämnt, dvs. minska bara tillförseln av just detta ämne?
    Senast redigerad av Björken; 18 February 2013, 09:22.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Ah, ännu en som har problem med krullande Althernathera. Mina göra samma sak och det gäller även i mindre omfattning andra röda "träiga" växter som L. glandulosa och L. arcuata.


    Jag har sökt som sjutton på vad det här kan vara och det jag själv kommit fram till är att det liknar "bitter pit". Ett fenomen som uppträder i äppelträd om man göder dom för hårt mitt på sommaren när dom växer som mest, och som man tror har med kalciumtransport att göra. Kalcium är det svåraste ämnet att transportera runt i växten, och när metabolismen går väldigt snabbt så klarar inte växten att transportera det tillräckligt snabbt dit det hör hemma.


    Det liknar även "Witch's broom" som antingen beror på sjukdom eller att man beskär för hårt.


    Det liknar även vanlig "stuntning" där exempelväxten nummer 1 är P. stellata som plötsligt, till synes utan anledning, tvärnitar och bildar en knopp med extrem förgrening under knoppen som följd.


    Kekon på APC kunde se att symptomen avtog nästan helt när han slutade göda med kväve och han hade liknande förutsättningar som jag och de flesta andra som drabbas av det här: CO2, mycket ljus, mjukt vatten - dvs förutsättningar för snabb tillväxt. Det som händer när man begränsar ett ämne är att metabolismen går ner och tillväxten går saktare. Det funkade halvhyfsat även för mig men fick andra problem som har med näringsbrister att göra istället.


    Det som i slutändan alltid funkat bra för att avhjälpa krulligheten är att sätta dom här växterna skuggigt, speciellt när dom är relativt små. När dom väl fått upp storleken och täcker en stor del av akvarie så verkar problemet försvinna - förmodligen pga självskuggning.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      #3
      Hmmm.....jag kommer till slutsatsen att allt jag har i akvariet skulle behöva skuggas för att må bättre . Det är ju dessutom rätt mycket grönalger på botten. Jag funderar på om det kan vara läge att börja "speeda ner" akvariet i största allmänhet, byta ut två av lysrören mot mindre kraftfulla och göda mindre. Kan det vara en vettig idé eller tänker jag fel på något sätt?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Det brukar lösa sig själv om man låter växterna börja skugga. Problemet är när man har väldigt ljuskrävande bottetäckare + växter som reagerar på för starkt ljus. Då får man vara lite klurig med ljussättningen.

        Däremot är det alltid en dålig idé att dra ner på hastigheten med gödningen. Skruva alltid ner tempot med ljuset.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Björken
          • November 2005
          • 1174

          #5
          Jag är inte så förtjust i alltför växtrika akvarier och vill därför inte låta det växa till sig mer. Så då blir väl enda möjligheten att just sänka ljuset.....

          Kommentar

          Arbetssätt...