Tofsalger vad gör jag för fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasik
    • September 2009
    • 43

    Tofsalger vad gör jag för fel?

    tjenare har ett litet problem med tofsalger i mitt 500L kar som jag vill ta itu med innan det tar överhand, har gjort allt som ska göras för att alger inte ska trivas men ändå blir jag inte av med dom, kör 1 aquaglo 40w, 1 floraglo 40w, 10 timmars ljus "har även 1 philips 6700K rör som jag inte använder då jag trodde att jag hade för många w vilket orsakade algerna, ingen växtnäring, ingen Co2, massvis med växter ca 30% av botten som inte är planterat, vattenbyte var 3:e dag ca 20%, kan det vara järnet i mitt kranvatten som är orsaken? har varit lite dålig med vattenberedningsmedel då det kostar en hel del när man har stort kar och gör vattenbyte så ofta

    vad gör jag för fel?
  • david87
    • June 2005
    • 710

    #2
    Sv: Tofsalger vad gör jag för fel?

    Du kan inte bara skaffa siamesiska algätare?
    De är en av de få som käkar algerna :-)
    Brukar vara tufft att få bort toffsalger

    /David

    Kommentar

    • Lasik
      • September 2009
      • 43

      #3
      har funderat på siamesiska algätare men dom har inte haft det i någon akvariebutik i närheten, nåt tips på vart man kan få tag på dom?

      Kommentar

      • tommy_g
        • February 2010
        • 473

        #4
        Du behöver börja att göda dina växter så att växterna konkurrerar ut algerna. Jag förstår inte varför du byter vatten så ofta? Tofsar trivs i kar som är obalanserade med många vattenbyten. Testa att istället byta vatten 20% 1 gång varannan vecka. Om du har mycket järn i vattnet så kan detta mycket riktigt också vara en orsak.

        Ang. siamesiska algätare> De är jättebra på att käka tofsar om du inte matar med annat. De är också mest effektiva när de är riktigt små, så köp många men var beredd på att de växer relativt snabbt. De borde finnas i varje zoobutik i landet, om inte så kan de lätt ta hem dessa, och de kostar inte många kronor.

        Kommentar

        • david87
          • June 2005
          • 710

          #5
          Sv: Tofsalger vad gör jag för fel?

          Bara att säga till i butiken så kan han nog beställa med siameserna vid nästa beställning om du vill ha de

          /David

          Kommentar

          • Lasik
            • September 2009
            • 43

            #6
            tack för svaret =) körde med tropical växtnäring när algerna uppstog, och vattenbytet var råd från tillverkaren, men hur ska jag dosera näringen för att inte få obalans i karet ? alger brukar väl uppstå när det finns mycket överbliven näring?

            Kommentar

            • stefanr72
              • November 2010
              • 1022

              #7
              Ursprungligen postat av Lasik
              alger brukar väl uppstå när det finns mycket överbliven näring?
              Japp. Så minska gödningsdosen eller skaffa mycket snabbväxande växter. 80w lysrör låter däremot väldigt lite för 500l. Tänd du det tredje också på prov.

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Tofsalger vad gör jag för fel?

                Fluktuerande co2 är väl en trolig trigger till tofsarna.

                Siameser är ett bra recept men de kan vara lata när det gäller etablerade tofsar, nybildning är förmodligen aptitligare.

                Blir det för illa så är mekanisk rengöring enklast, Easycarbo är även det ett alternativ.

                Mer mat åt växterna är bäst väg att gå.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Lasik
                  • September 2009
                  • 43

                  #9
                  hur ofta borde man tillsätta näring? hur vet jag när den är "slut" ? har boostat det 3:e röret med nu så får vi se vad som händer, ska testa easycarbo om jag inte får tag på algätare, har 2 fullvuxna ancitrus och ca 30 yngel nån som vet om dom äter tofsalger?

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #10
                    När jag hade tofsalger så käkade regnbågarna upp alltihop.
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Tofsalger vad gör jag för fel?

                      Apropå alger och näring så har jag uppfattat det som att om akvariet i övrigt är välskött och akvariumet planterat med växter som passar miljön och om belysningen i styrka och tid är korrekt så är en bra näringsblanding vanligaste skälet till att algerna på sikt minskar. Det räcker ju med att ett enda ämne saknas för växterna så slutar de ta upp näring helt. De som är mindre nogräknade då är algerna som tar allt som blir över.
                      Men just när det gäller tofsalgerna så styrs de mycket av det som Mathias säger CO2. Det har jag märkt själv. Men även av cirkulationen och om det är för mycket järn i vattnet.
                      Så jag håller med Tommy. Man göder bort algerna. Svälta bort dem är nästan omöjligt om du ska ha fisk.

                      Så att sätta till EC utan att ha balans i burken känns som fel väg. Först balanserad näring och ljus, sedan EC eller CO2.

                      Sent from my iPad using Tapatalk HD
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Lasik
                        • September 2009
                        • 43

                        #12
                        har märkt det där med cirkulationen och alger men hur ska man lösa det utan att förstöra ytcirkulationen?, mitt kar har lite udda mått 62 högt 48 bredd och 150cm långt som jag kör med en fluval 4 plus den ger mycket bra ytcirkulation på dom måtten, och hur ska jag dosera näringen ? 20 ml varannan vecka eller 2 ml om dagen? några slags riktlinjer? på tropica förpackningen står det 5ml per 50 L vatten men det står inte när eller hur ofta jag ska tillsätta det om jag ska slå ut det på flera dagar, och det där med järnet hur neutraliserar man det? har kommunalt vatten, vad rekommenderas för ljus?tycker det borde finnas lysrör som algerna inte gillar men som växterna tycker om, förr körde jag ett powerglo och 2 aquaglo med mycket stor framgång hade massiva växter men minimalt med alger, kan det vara så att powerglo är ett sånt överlägset lysrör? frågan är om det är värt att köra endast powerglo, nån som har nån erfarenhet av detta?

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          När det gäller det där med cirkulationen så går det riktigt smidigt med en sk streamerpump. Billig (förhållandevis) och du placerar den med magnetfäste på valfri sidoruta. Den kan du vrida och rikta dit du vill ha cirkulationen.
                          Just Tropicas näring har jag noll pejl på. Trivs med PMDD gödning eftersom man har total koll på vad man släpper i och kan då t.ex. reglera järnet något om det behövs.
                          När det gäller belysning så beror det ju på vad det är för växter i burken och vad de har för ljuskrav. Har du växter med ett medelstort behov som t. ex. Svärdsplanta så behövs ofta ca 0,5 w per liter för att matcha växtens behov. Du har ju 80 W till 500 liter och hamnar då på
                          0,16 W per liter. Kan säkert funka med en växt som kräver lite som t.ex. Anubias. Cryptocoryne kan också klara sig med lite ljus. Men göder du utan tillräcklig belysning då blir det algmums gissar jag Oavsett lysrörstyp så är det bara växter med låga krav på ljus som funkar med din ljusmängd skulle jag gissa. Har jag tokfel i detta så är det ju så utmärkt i Zoopet att då får man strax reda på det
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            #14
                            Det hjälper inte med mer ljus mot tofsalger, jag hade 6x54w T5 med reflektorer i mitt 540 och de växte grymt ända till fiskarna växt till sig och åt upp allt.



                            I mitt fall inbillar jag mig att det fanns väldigt mycket fosfat bundet i den begagnade ciklidsanden som jag använde så det bara exploderade när det fick bra med ljus
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #15
                              Tofsalger vad gör jag för fel?

                              Ursprungligen postat av flygrc

                              I mitt fall inbillar jag mig att det fanns väldigt mycket fosfat bundet i den begagnade ciklidsanden som jag använde så det bara exploderade när det fick bra med ljus
                              Är inte helt säker på att fosfat har så mycket att göra med en uppkomst av tofsalger. Cyano kanske men det är ju en annan sak.

                              Svajigt co2 i kombination med en hög andel ammonium brukar vara ett framgångsrecept när lusten att odla dem infinner sig.

                              Ökad cirkulation brukar ju hjälpa, det är ett tecken på koldioxidens inverkan, algen kommer ofta i en tidig fas, tyder på ammonium..
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              Arbetssätt...