Kommer javamossan växa i skuggan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PAM
    • February 2013
    • 3

    Kommer javamossan växa i skuggan?

    Hej!

    Jag och sambon har nyligen skaffat ett 200 liters kar som vi förberett och introducerat två fiskstimm i som verkar trivas bra. Vi vill jobba upp en ordentligt grönska där inne och jag har planer på att göra en del av väggen till en mossvägg. Idag kom sambon hem med en riktigt fin rot där två fina bladväxter växer i ena änden och javamossa täcker resten av roten. Vi tycker det ser finast ut när vi ställer roten så att mossan är neråt och bladväxterna uppåt, problemet är att mossan då helt överskuggan av växterna. Jag vill så gärna att mossan ska sprida sig så min fråga är;

    Kommer mossan kunna växa och sprida sig i skuggan? Söker den sig ut till ljuset?

    ps. kom gärna med tips och/eller länkar på hur man får växterna att växa bäst i sällskapsakvarium!

    Mvh Patricia
  • Dr.Dork
    • December 2012
    • 263

    #2
    Sv: Kommer javamossan växa i skuggan?

    Så länge m mossan fortfarande är ovanför botten, så ska det nog inte va några problem

    Såklart beroende på om du har bra ljus, där det inte är skugga

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Javamossa funkar bra i skuggiga områden.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • PAM
        • February 2013
        • 3

        #4
        Toppen Vi har två nyinköpta rör, köpta på hornbach. En hette power glow och en aqua glow. Vi ska införskaffa en reflektor också hade vi tänkt.

        Kommentar

        • Dr.Dork
          • December 2012
          • 263

          #5
          Sv: Kommer javamossan växa i skuggan?

          Då är det nog hur lugnt som helst

          Kommentar

          Arbetssätt...