Strömavbrott - Problem ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Strömavbrott - Problem ?

    Snart dax för nästan 9 dagars bortvaro.

    Ingen hemma.

    Och de "fiskvakter" jag litar på är också borta.

    Vi drabbas ganska ofta av "microströmavbrott". Ni vet den där lilla tiondelsbrottet som
    gör att klockradion prexis hinner slockna och blinka 00:00.

    Ett kar jag har har en lokal jordfelsbrytare som löser ut vid dessa små brott.

    Den måste då återställas, annars blir det inte mycket till ljus i karet.


    Så, vad händer med blommorna om strömmen flippar till 1 minut efter jag har åkt iväg,
    och är borta i 9 dagar.

    Mängden ljus som faller in från omgivningen är starkt begränsad.

    Den kan vi nog inte räkna med.

    Kommer hela beståndet att sakta men säkert under 9 dagar gå från lysande grönt,
    till mörkgrönt, till svagt brunt, till starkt brunt, innan se löses upp i vattnet med något
    oönskade effekter ?




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Vad är det för växter och går det inte att koppla ur jordfelsbrytaren för du har väl en för hela huset med?
    Senast redigerad av PiaJo; 11 February 2013, 13:19.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av PiaJo
      Vad är det för växter och går det inte att koppla ur jordfelsbrytaren för du har väl en för hela huset med?

      Nej, jag har ingen brytare centralt. Elskåpet är från 1965, och är såpass tillbyggt med diverse
      byglingar och andra intressanta lösningar genom åren att det går inte att sätta på en central
      brytare där.

      Då måste jag byta ut hela skåpet, och då måste jag hitta på en massa annat skit, som gör att
      det blir på tok för dyrt idagsläget. Plan säger att under 2015 skall jag dra om all el i hela huset,
      och då blir det bättre lösningar.

      Så, där det behövs brytare, exempelvis badrumen och köket med golvvärme, så har vi löst det
      med lokala brytare.


      Jag skulle kunna koppla ur den lokala brytaren om det inte hade varit för städerskan.....

      Låter lite lustigt kanske, men........


      Under veckan som vi är borta, så kommer vår städerska. Om det då har läkt vatten på golvet,
      som blir strömförande av någon anledning, så finns det ju en liten risk att hon sätter foten på
      det, och då kanske man hittar en halvstekt 19 årig liten flicka på golvet när man kommer hem.

      Bortsett från diverse intressanta diskussioner med polis och liknande, så är det ju en risk att
      likdoften sätter sig i väggarna......




      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av PiaJo
        Vad är det för växter ?

        iofs....ganska ljuskugga saker.

        gälört, anubias, pistia, cryptos.



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • tazzrat

          • July 2012
          • 211

          #5
          Vi borde starta en Zoopet-fiskvaktgrupp; När någon av oss åker bort tar någon Zoopetare i vår geografiska närhet hand om våra fiskar. Vem tar tag i detta? §xoD

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Tror det räcker med att hålla tummarna och hoppas att det inte blir strömavbrott
            Annars kan man ju alltid krångla till det genom att ta upp de växterna som behöver ha mer ljus och sätta dem i en vas eller liknande i fönstret
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Gutenberg
              • November 2012
              • 26

              #7
              Kan ju också låta städerskan återställa vid ett ev. strömavbrott så blir det inte så många dagar om det skulle hända

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Det allra bästa är väl om du stannar hemma, då slipper du oroa dig
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  Varför då inte byta jordfelsbrytaren till en av den typen som inte behöver återställas?
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Det allra bästa är väl om du stannar hemma, då slipper du oroa dig
                    The Head of the Olofssondynasty är inte helt förhandlingsbar när det gäller inställda semestrar..........
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bygert
                      Varför då inte byta jordfelsbrytaren till en av den typen som inte behöver återställas?
                      eftersom jag är el-idiot (fattar inte, kommer aldrig att fatta skillnaden mellan jordat / ojordat, ampare / volt, etc,
                      ström är ström i min värld, det kommer antingen från två hål i väggen, eller via blixtnedslag) så är det så att jag
                      är tvungen att lita på behöriga eletriker.

                      Och två st sa att i det läget jag var i så är det 3-4 olika varianter som fungerar, jag valde den som såg bäst ut,
                      vem fan tänker på mer än det, inte jag iaf.

                      Att byta nu vill jag inte.
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Lutar åt detta, med ett litet eventuellt tillägg.

                        man kanske skulle dra en liten sladd från andra rummet, sätta en liten lampa
                        över skiten som lyser såpass mycket att det iaf överlever.

                        med risk för algblomning.

                        det är nog bättre med alger än ett kar där allt har kraschat......
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av Gutenberg
                          Kan ju också låta städerskan återställa vid ett ev. strömavbrott så blir det inte så många dagar om det skulle hända

                          ingår inte i avtalet.

                          de vägrar mata firrarna utan adekvat utbildning (zorf ?) innan de diskuterar vad det skulle kosta.....
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • wanegardh
                            • January 2013
                            • 64

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bygert
                            Varför då inte byta jordfelsbrytaren till en av den typen som inte behöver återställas?
                            Länka gärna till en sådan.

                            Kommentar

                            • Mysan__
                              • February 2008
                              • 407

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                              eftersom jag är el-idiot (fattar inte, kommer aldrig att fatta skillnaden mellan jordat / ojordat, ampare / volt, etc,
                              ström är ström i min värld, det kommer antingen från två hål i väggen, eller via blixtnedslag) så är det så att jag
                              är tvungen att lita på behöriga eletriker. .

                              Det kändes så underbart bra att läsa detta.

                              Alltså: att jag inte är den enda som inte förstår mig på el.
                              Mvh/ My

                              Kommentar

                              Arbetssätt...