Hur snart ger Easy Carbo effekt? Är det möjligt dag 1?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #31
    Haha ja ibland är det inte bra att vara envis och motsträvande(eller kanske aldrig ) Haha

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #32
      Latest news gällande EC: Det som fascinerar mig är att det börjar komma lite grönalger på en del blad. Kanon för Otocinclus. Men lite förvånande eftersom alla andra alger står still eller backar med EC. Nu vill jag ju ha en aning grönalger så för mig är det positivt men undrar varför det blir nu.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #33
        Hur snart ger Easy Carbo effekt? Är det möjligt dag 1?

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Latest news gällande EC: Det som fascinerar mig är att det börjar komma lite grönalger på en del blad. Kanon för Otocinclus. Men lite förvånande eftersom alla andra alger står still eller backar med EC. Nu vill jag ju ha en aning grönalger så för mig är det positivt men undrar varför det blir nu.
        Högre omsättning på näring och när fosfat blir minimalt dyker prickalgerna upp
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #34
          Hur snart ger Easy Carbo effekt? Är det möjligt dag 1?

          Tänker skaffa ett test för att mäta fosfat för att se vad det hamnar vid 1,5 dos PMDD.
          Det som ökat med EC är inte preliminärt prickalgerna utan den göra gräsmattan som vanliga grönalger utgör.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Ale22
            • February 2013
            • 36

            #35
            Ursprungligen postat av Bluewing
            Tänker skaffa ett test för att mäta fosfat för att se vad det hamnar vid 1,5 dos PMDD.
            Det som ökat med EC är inte preliminärt prickalgerna utan den göra gräsmattan som vanliga grönalger utgör.
            Intressant detta. Jag började visserligen mitt i ett algangrepp, men hos mig har samtliga alger gått tillbaka. Har också lagt märke till att dom försvunnit helt på det ställe dår jag brukar hälla i EC-dosen varje morgon, dvs vid pumpens utblås. Man skulle kanske prova att dosera på olika ställen i karet och se vad det får för effekter.
            Att växterna har vaknat till liv har givetvis också hjälpt till.
            När du började dosera och körde maxdos, hällde du i EC som det var, "rent", eller spädde du ut det med lite vatten först?
            180l Växt/Sällskapsakvarie 54l växtakvarium 2st 20l Räkkuber
            Trädgårdsdamm Äkta guldfisk o guldid, koikarp

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #36
              Tycker själv det är spännande Ale22. Men kan glömma det att jag har för lågt fosfat. Testade det nu och låg på 1,8 ppm. Är det snarare så att det är för högt? Ingen aning.
              På de ställen då jag använt mig av "den kända giftsprute-tekniken" och stängt av pumpen och sprutat koncentrerat EC. Så syns det nu efteråt att algerna dör i en cirkel ca 5-7 cm stor efter ett par dagar på varje sprutpunkt. Tofsalgerna blir ljuslila och dör av den behandlingen. Cladophoran blir vitgrå och dör.
              Börjar tro att det som hänt med grönalgerna att de börjar må dåligt och att jag det är när de släpper som jag ser den tunna beläggningen. Jag märker på hela BTN-bakgrunden hur ett tunt algskikt successivt bli ljusare. och fläckvis verkar försvinna.
              Tycker själv att det är en intressant idé att variera var man doserar. När jag körde Maxdos så fyllde jag nästan resten av koppen med vatten för att spä ut det hela.

              Det som hände nör tofsalgerna börjar må dåligt är att fiskarna speciellt Nannostomus Beckfordi (en världens mest charmiga tetror) börjar rycka bort bitar av den.

              Mitt NO3 går ner ganska fort nu med EC i burken. Det är gôtt med hungriga växter!

              Den enda växt som inte verkar förtjust är Javaormbunken.
              Senast redigerad av Bluewing; 19 February 2013, 06:55.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Ale22
                • February 2013
                • 36

                #37
                Har också haft en skvätt vatten i koppen men jag har varit lite för feg för att spruta i EC koncentrerat, men inser nu att jag måste prova på en del ställen. Läste en del negativt om EC innan jag provade själv, men det verkar funka. Hittills iallafall!
                Tyvärr har jag varit alldeles för dålig på att mäta mina värden, har inte mätt på evigheter faktiskt. Rödmunstetrorna har visat ett visst intresse för döda/döende tofsalger, dom är iallafall och sliter i dom. Grönalgerna på bakrutan har tagit ordentligt med stryk och så här bra var det länge sedan det såg ut.
                Javaormbunken som växer i bottensanden ser ut att ha fått nådastöten, medans dom två mindre som växer på en rot en bit upp i karet ser ut att må bättre än någonsin. Får hoppas att dom överlever. Imorgon blir det till att prova punktbesprutning.
                Jag trodde att vi skulle få starta om karet helt och hållet, men det verkar som det går att rädda.
                Blir en minst lika intressant fortsättning
                180l Växt/Sällskapsakvarie 54l växtakvarium 2st 20l Räkkuber
                Trädgårdsdamm Äkta guldfisk o guldid, koikarp

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #38
                  Hänger inte med riktigt vad som händer med växterna nu. Brukar ha millimeterkoll nästan, men nu börjar det hända grejer jag inte känner igen alls. flera nya Svärdsplanteblad blir hälften så korta än förut, men bredare. Hornsärven skjuter sidoskott som rena pilträder. Limnophilan får jättemycket sidoskott men växer mindre på höjden. Vissa Cryptocoryneblad ser fantastiska ut, som glansbehandlade. Andra exemplar av samma art ser snabbt fulare, mattare ut.
                  Pogostemon Helferi får kortare stubbigare blad istället för långa slanka tidigare. Men fler sidoskott. Blir lägre liksom. Försöker fatta varför växtsättet blir så annorlunda.
                  Svärdsplantorna har varit min stolthet, men eftersom de äldre bladen "dör" och de yngre blir kortare så inte ser de kanon ut längre.
                  Senast redigerad av Bluewing; 21 February 2013, 21:34.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #39
                    Nu har ungefär hälften av alla brunalger, tofsalger dött. Cladophoran har nästan helt dött ut. Har en liten tofs som svartnar allt mer kvar. Uppfattar detta som ett bevis (i varje fall för mig) på att Cladophora mår riktigt dåligt av EasyCarbo.

                    Cryptocorynen har aldrig sett bättre ut. Växer smått hysteriskt på vissa ställen. Går på normaldos 1ml/50L nu.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #40
                      Hur snart ger Easy Carbo effekt? Är det möjligt dag 1?

                      Ökat dosen EC nu till dubbeldos. Men min Pogostemon Helferi tål inte EC. Så den har jag rensat ut nu. Amanoräkorna är nu helt opåverkade av ECn. Det tog 3 veckor för dem att vänja sig.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Ale22
                        • February 2013
                        • 36

                        #41
                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Ökat dosen EC nu till dubbeldos. Men min Pogostemon Helferi tål inte EC. Så den har jag rensat ut nu. Amanoräkorna är nu helt opåverkade av ECn. Det tog 3 veckor för dem att vänja sig.
                        Lägger in en liten update jag med

                        Ligger också på dubbeldos nu sedan ca 2 veckor. Har fått plocka bort Javaormbunken då den gick ifrån att vara ett riktigt praktexemplar till en vissen lövhög på mindre än 2 veckor. Dom andra två som sitter på en rot ser däremot jättefina ut. Ännu iallafall.
                        Mina Pogestemon växer som aldrig förr och skjuter skott i alla vädersträck. Däremot har fiskarna fått smak på dom och äter dom äldre bladen. Fortsätter dom så kommer nog även dessa att få stryka på foten.
                        Har alltid haft svårt att få någon fjutt på Papegojblad i mina kar, men den växer som besatt just nu. Man kan tydligt se skillnaden från dag till dag, och det har aldrig hänt förut.
                        Har en knippe Polysperma i ena hörnet som tvärstannade under någon veckas tid, men har nu satt fart igen. En annan växt som verkar trivas i karet är Echinodorus quadricostatus. Den har jag fått halvera för att den inte skall kväva mina Pogostemon fullständigt.

                        Mina räkor verkade aldrig reagera negativt på EC, utan blev tvärtom piggare. Nu ser man dom hela tiden när dom far runt och letar mat, inga har heller dött som en del verkar ha haft problem med när dom börjat använda EC.
                        När det gäller dom förbannade algerna så går det sakta men säkert framåt. Som du skrev tidigare så har algodlingen nog halverats under den månad som jag har kört med EC. Var lite småkul att punktbespruta tofsalgerna och se hur dom tynar bort på bara ett par dagar. Här kröp absolut sadisten i en fram och fick sitt lystmäte!
                        180l Växt/Sällskapsakvarie 54l växtakvarium 2st 20l Räkkuber
                        Trädgårdsdamm Äkta guldfisk o guldid, koikarp

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #42
                          Hur snart ger Easy Carbo effekt? Är det möjligt dag 1?

                          Jag är nu helt sams med EC. Även Svärdsplantorna börjar ta fart och få rejält breda blad. Räkorna helt opåverkade. Det lustiga är att Javaormbunken mår allt bättre. Jag kan ha högre doser MiPlus i burken med EC utan att det blir trådalger. Mycket nöjd helt enkelt. Men för mig tog det ett par månader innan allt accepterat ECn. Cladophoran är helt försvunnen vad jag kan se.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #43
                            Update. Cladophoran har överlevt i de zoner som haft lägre cirkulation. Tog ur min gälört och ovanpå BTN (vattnet når precis över kanten) så vad hittar jag där om inte små mycket vackra tuvor med Cladophora. Men när jag tillsätter mitt EC så blir det med spruta rätt över odlingen
                            Vad gör man inte för att måna om sina alger.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Ale22
                              • February 2013
                              • 36

                              #44
                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Jag är nu helt sams med EC. Även Svärdsplantorna börjar ta fart och få rejält breda blad. Räkorna helt opåverkade. Det lustiga är att Javaormbunken mår allt bättre. Jag kan ha högre doser MiPlus i burken med EC utan att det blir trådalger. Mycket nöjd helt enkelt. Men för mig tog det ett par månader innan allt accepterat ECn. Cladophoran är helt försvunnen vad jag kan se.

                              Har gjort samma erfarenhet att det tar ett par månader innan allt funkar fullt ut med EC. Ungefär 3 månader tog det innan alla alger var borta och en del växter började röra på sig igen. Tex. javamossan stod helt still i ca 2mån innan den började skjuta iväg, den blev aldrig ful utan stod bara helt still.
                              Mitt test med EC har nog gett ungefär det resultat som jag ville ha, men det tog betydligt längre tid än jag räknade med. Med den enorma algexplosion jag hade har det varit riktigt kul att se Amanoräkornas inverkan på ett algbestånd. Helt fantastiskt vad mycket alger dessa kan beta av, det blir soprent på sina ställen.
                              Algbekämpning är faktiskt rätt kul och intressant, man lär sig massor på vägen
                              180l Växt/Sällskapsakvarie 54l växtakvarium 2st 20l Räkkuber
                              Trädgårdsdamm Äkta guldfisk o guldid, koikarp

                              Kommentar

                              Arbetssätt...