Hur snart ger Easy Carbo effekt? Är det möjligt dag 1?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Hur snart ger Easy Carbo effekt? Är det möjligt dag 1?

    Har börjat med Easy Carbo idag 2 ml/50L och läst att det tar ett par veckor innan man märker att det ger effekt. Men blir lite ställd och glad förstås nu när jag tittar på växterna och ser att de flesta av Svärdsplantorna och Javaormbunkarna har ganska mycket bubblor på undersidan av bladen.
    Så har det inte sett ut på ett par månader. Kan EC ge effekt på dag 1? Eller är det bara ett sammanträffande?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #2
    Rimligen bör det väl ge resultat direkt varför ska man annars dosera dagligen innan man tänder. Hade det varit fördröjd effekt så borde man ju kunna dosera typ veckovis som med normal gödning.
    Däremot kanske dom positiva bieffekterna på typ alger tar några veckor innan dom börjar verka.
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Jag var i kontakt med dem för typ ett år sedan men jag finner fasiken inte konversationen. Det skulle ta någon vecka/veckor för växterna att ställa om sig och acceptera denna typ av kolgödning. Den kliver in på ett lite annat sätt än co2, den bypassar ett par steg i kretsloppet helt enkelt.

      Föga troligt egentligen men märkliga saker har ju hänt förr. Enda gången jag ser ett vanligt kar innehålla bubblor är ju egentligen då vattenbytet precis är gjort, i övrigt växer det hysteriskt men jag får aldrig champagnebubbel. Gött att du uppnår den mättnaden ändå. Sannolikt får dina växter minst ganska bra med ljus och makronäring, då kan de bubbla utan extra CO2, de producerar så mycket syre så att vattnet är mättat. Gött att vara fisk däri.

      Det blir spännande med mossan nu
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Peter79
        • April 2012
        • 311

        #4
        Va roligt, kan du inte lägga upp en bild? Vilken doserings mängd häller du i?
        Är d så då att du kör både PMDD o Ec?
        Min målbild är att ha ett helt kar fullt med växter som bubblar. Därav kör jag med Co2 anl på ett 450 l jag har på jobbet, börjar se bubblor nu, varit igång ca 1 mån.

        //Peter

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Jag häller i 2 ml/50 L och då har det blivit 7 ml/dag till mitt 180L. Nu det inte det inte så att det är massa tunna bubbelströmmar utan att jag kan se bubbelansamlingar under bladen som jag inte sett på länge. Det märks också på fiskarna att de är piggare. T.ex. Sterbaierna som förut tarm-andades relativt ofta gör det nu ytterst sällan vilket jag tolkar som att det är lite mer syre i vattnet vare sig det bubblar eller inte.
          Akvariet står så till att det har frontrutan mot massa fönster så det blir ok bilder först på kvällen.

          Peter: Mixar 1,5 normaldos PMDD och EC.
          Senast redigerad av Bluewing; 11 February 2013, 20:18.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Hur snart ger Easy Carbo effekt? Är det möjligt dag 1?

            Är inte 1ml/50 liter rek maxdos?
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Är inte 1ml/50 liter rek maxdos?
              Nix. Ordagrant står det så här:
              "Dosering: 1 ml per dag upp till max 2 ml per 50 liter per dag i akvarier med mycket växter. Högre doser avrådes med bestämdhet."
              Har ansett mitt akvarium som en burk med mycket växter
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Hur snart ger Easy Carbo effekt? Är det möjligt dag 1?

                Ja, det värsta som händer är väl att amanoräkorna klättrar ur karet, det gjorde mina.

                Idka stor försiktighet, det går ej att skriva för många gånger Jag har ju helt klivit av den där karusellen, jag får inte kläm på riskerna riktigt men vi vet ju vad det är för ämne
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Ok. Mina Amano brukar redan sedan tidigare vila ovanför BTN Slim Line efter det att jag skaffat Nyckelhålsciklider. Enda säkra stället. Får hålla koll på det. Men det är samma person som pratar försiktighet som tipsat om Väteperoxid och dynamit? Du är lite som Good Cop/Bad Cop i en och samma person du
                  Har järnkoll på burken och är dyngförkyld och hemma nu så jag får kolla extra mycket idag.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Ok. Mina Amano brukar redan sedan tidigare vila ovanför BTN Slim Line efter det att jag skaffat Nyckelhålsciklider. Enda säkra stället. Får hålla koll på det. Men det är samma person som pratar försiktighet som tipsat om Väteperoxid och dynamit? Du är lite som Good Cop/Bad Cop i en och samma person du
                    Har järnkoll på burken och är dyngförkyld och hemma nu så jag får kolla extra mycket idag.
                    Väteperoxidens restprodukter blir vatten och syrgas, det är således helt ofarligt i rätt händer (vad rätt händer är låter jag vara osagt)

                    Dynamiten tar ju bort problemet blixtsnabbt, ingen långvarig exponering av kemikalier där inte.

                    Om jag nu ska kosta på mig att bruka lite allvar så är det nog nästan bättre att börja på halv standarddos än att choka på med full dos*2.

                    Växterna är inte vana det, kolla gärna upp hur det ackumuleras i vatten och hur nedbrytningen sker i de fallen det finns för mycket. Jag är helt enkelt inte så insatt i ämnet då jag valde bort tillsatsen innan jag blev frälst.
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Ok. Kollat i burken nu och Amano verkar sitta och glo som vanligt än så länge. Vad jag kan hitta så bryts det ner till hälften efter 12 timmar. Läser man om det på nätet så står det väldigt splittrat egentligen. Går ner till 1 ml/50L i morgon. Idag har jag redan tillsatt dosen. Tittar jag på fiskarna så verkar de må kanon faktiskt efter EC snarare än motsatsen.

                      Sedan när det gäller dosen så gick jag enligt rekommendationen bara. Märker jag att någon mår dåligt så skiftar jag hälften av vattnet.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Jag skickade frågan om dosering vidare till tillverkaren. Nyfiken på vad de säger.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Fasiken, Mathias har ju rätt igen....
                          Så här skrev de:
                          It is always recommendable to start with lower dosage, so that shrimps and other creatures in the tank can adjust to this new additive. And you can increase the dosage after a few weeks.


                          Best regards,
                          Team Easy Life

                          Det är ju lustigt att de inte skriver så i bruksanvisningen på flaskan. Det är ju när man är ny som man läser bruksanvisningen. Inte efter några veckor. Men nu är det som det är. Fiskarna mår kanon, Växterna mår toppen, Amanoräkorna har suttit och mediterat i stort sett hela dagen. De är lite som paralyserade. Kör på halv normaldos några veckor från i morgon. Växlar sedan upp i normaldos en månad och tar sedan ett nytt beslut.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Apropå Cladophoran så har jag sparat en spretig tuva ca 3 cm stor. I morse såg den grå och alldeles "stubbad ut". Ungefär 1-2 mm korta strån. Vad jag kan förstå en klar indikation på att EasyCarbo har någon form av påverkan i varje fall. Nu var ju det iofs med maxdos EC 2ml/50 L. Kan inte ligga kvar där eftersom mina Amanoräkor blev som paralyserade (men det släppte sedan). Kör nu på 0,5ml/50L i två veckor för Amanoräkornas skull. Sedan börjar jag trappa upp det långsamt.
                            Några småtofsar med Clado ser alltjämt gröna ut.

                            Men så här långt klart positivt med EC för mig.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #15
                              Idag har alla claddotofsar längs en rot blivit mörkgrå/svarta av Cladophoran. Det verkar som om de svartnar/dör mest där ljuset når cladophoran. Detta trots den låga dosen. Men vet inte om det blev effekten av min chocköppning med 2 ml/50L som jag inledde det hela med i 2 dagar. Men inget har dött i burken förutom några Cladotofsar och en del Tofsalger försvinner efterhand.Trodde bara inte det skulle gå så fort.

                              Men mer och mer bubblor på växterna för varje dag. PMDD och EC verkar funka bra ihop.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              Arbetssätt...