Hur snart ger Easy Carbo effekt? Är det möjligt dag 1?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ale22
    • February 2013
    • 36

    #16
    Skall bli intresant att följa denna tråden, har själv precis börjat testa EC.
    180l Växt/Sällskapsakvarie 54l växtakvarium 2st 20l Räkkuber
    Trädgårdsdamm Äkta guldfisk o guldid, koikarp

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #17
      Ursprungligen postat av Ale22
      Skall bli intresant att följa denna tråden, har själv precis börjat testa EC.
      Vilken dos började du med?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #18
        Jäpp tar några veckor innan man ser effekten, räkorna slutar föröka sig och javamossan tynar bort.
        Sorry om jag låter negativ men jag tycker det fungerar bättre utan EC
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #19
          Hur snart ger Easy Carbo effekt? Är det möjligt dag 1?

          Det lär ju märkas tänker jag, men i min burk blev det förändringar på några dygn gällande växterna. På så sätt att det är markant bättre syresättning från dem på så sätt att det bubblar ordentligt från dem redan och det började så smått efter ett dygn. Det har sedan ökat lite dag för dag. bubbelfria växter som t.ex. Javaormbunken där räknade jag till 50 bubbelsamlingar under ett blad. Så än så länge ser det bara bra ut här. Får se efter de två veckorna om det blivit annorlunda.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #20
            Jag kör med pmdd + EC i mitt 660l och har gjort det i snart ett halvår.
            Mitt bestånd av körsbärsräkor tynade nästan bort och som sagt mossan mår inte bra. Men växter och fiskar trivs utmärkt. Speciellt Vallisnerian. En del plantor växer över 40cm på en vecka, har läst nån tråd här där nån hade problem med vallis+EC men det kan inte jag säga att jag har.
            Och nu den sista veckan har det börjat dyka upp lite körsbärsräkor igen. Riktigt röda och fina.
            En negativ sak är att jag tycker att det känns som att man måste öka dosen hela tiden för att växterna ska hålla sig gröna och fina. Nu efter ett halvår doserar jag 2,3ml/50l per dag och det börjar bli ganska dyrt

            Men trots problem med räkor + mossa så är jag ändå nöjd med EC nu när jag har kört rätt länge. Och problemet med räkorna kan jag inte säga att det enbart är EC:n för det kanske även kan bero på höjda nitratvärden när man även kör med pmdd?
            Jag har själv innan haft problem med att hålla växter så jag är som sagt riktigt nöjd med mitt 660l växtkar i nuläget.

            /En nöjd EC-användare

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #21
              Hur snart ger Easy Carbo effekt? Är det möjligt dag 1?

              Ursprungligen postat av Jesper Broman
              Jag kör med pmdd + EC i mitt 660l och har gjort det i snart ett halvår.
              Mitt bestånd av körsbärsräkor tynade nästan bort och som sagt mossan mår inte bra. Men växter och fiskar trivs utmärkt. Speciellt Vallisnerian. En del plantor växer över 40cm på en vecka, har läst nån tråd här där nån hade problem med vallis+EC men det kan inte jag säga att jag har.
              Och nu den sista veckan har det börjat dyka upp lite körsbärsräkor igen. Riktigt röda och fina.
              En negativ sak är att jag tycker att det känns som att man måste öka dosen hela tiden för att växterna ska hålla sig gröna och fina. Nu efter ett halvår doserar jag 2,3ml/50l per dag och det börjar bli ganska dyrt

              Men trots problem med räkor + mossa så är jag ändå nöjd med EC nu när jag har kört rätt länge. Och problemet med räkorna kan jag inte säga att det enbart är EC:n för det kanske även kan bero på höjda nitratvärden när man även kör med pmdd?
              Jag har själv innan haft problem med att hålla växter så jag är som sagt riktigt nöjd med mitt 660l växtkar i nuläget.

              /En nöjd EC-användare
              Vad har du för kh?
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                #22
                Ingen aning, har inte mätt på evigheter. Har inte behövt, det har flutit på länge nu förutom att jag köpte en molly förra veckan som hade en parasit på sig. En misstänkt Lernaea. Tog bort den direkt men är rädd för att det ska dyka upp fler

                Kommentar

                • Ale22
                  • February 2013
                  • 36

                  #23
                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Vilken dos började du med?
                  Jag började med 1ml/50l, i 54l karet. Var dum nog att låta 7-åriga sonen sköta matningen under ca 14 dagar. Algerna formligen exploderade i hela karet. Hade sedan tidigare lite angrepp av tofsalger och tänkte därför testa EC och se om man slipper dom, annars brukar jag alltid stoppa ner en bunt Hornsäv när jag får för mycket alger.
                  Med 1ml/dag försvann trådalgerna totalt efter bara 3-4 dagar, sedan hände inte mycket mer vecka 1. Är nu inne på vecka 2 och har ökat till 1,5ml/dag och nu börjar tofsalgerna ändra färg, även en del växter ser "saftigare" ut i färgerna. Verkar som om räkorna och tetrorna är lite piggare nu, dom äter betydligt mer nu än tidigare iallafall. Så långt allt gott således.
                  Planen är att vecka 3 öka till 2ml/dag tills tofsalgerna har gett med sig. Om dom nu gör det.
                  Kör detta som ett intressant projekt för att se vad som händer, förhoppningsvis blir det ett bra resultat!
                  Senast redigerad av Ale22; 14 February 2013, 08:44. Anledning: Spellcheck
                  180l Växt/Sällskapsakvarie 54l växtakvarium 2st 20l Räkkuber
                  Trädgårdsdamm Äkta guldfisk o guldid, koikarp

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #24
                    Mathias, du frågar ju inte efter KH utan skäl om jag känner dig rätt. Vad tänkte du om KH (har själv KH 3)?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #25
                      Ursprungligen postat av Jesper Broman
                      Jag kör med pmdd + EC i mitt 660l och har gjort det i snart ett halvår.
                      Mitt bestånd av körsbärsräkor tynade nästan bort och som sagt mossan mår inte bra. Men växter och fiskar trivs utmärkt. Speciellt Vallisnerian. En del plantor växer över 40cm på en vecka, har läst nån tråd här där nån hade problem med vallis+EC men det kan inte jag säga att jag har.
                      Och nu den sista veckan har det börjat dyka upp lite körsbärsräkor igen. Riktigt röda och fina.
                      En negativ sak är att jag tycker att det känns som att man måste öka dosen hela tiden för att växterna ska hålla sig gröna och fina. Nu efter ett halvår doserar jag 2,3ml/50l per dag och det börjar bli ganska dyrt

                      Men trots problem med räkor + mossa så är jag ändå nöjd med EC nu när jag har kört rätt länge. Och problemet med räkorna kan jag inte säga att det enbart är EC:n för det kanske även kan bero på höjda nitratvärden när man även kör med pmdd?
                      Jag har själv innan haft problem med att hålla växter så jag är som sagt riktigt nöjd med mitt 660l växtkar i nuläget.

                      /En nöjd EC-användare
                      Spännande att höra. Vad är det, tror du, som gör att dosen behöver ökas allt eftersom?
                      Hur snabbt har du trappat upp dosen under tiden?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        #26
                        Jag har fått för mig att jag har fått öka i takt med att växterna har brett ut sig. Har inte många tomma fläckar i akvariet nu så nu får jag ösa på med både pmdd och EC för att det ska fortsätta växa. Det får ju plats lite växter i ett 660l

                        Kör 1,5 doss pmdd i veckan + EC varje dag som jag skrev innan.

                        Mitt mål har varit att det ska bli vildvuxet så att mycket yngel ska överleva och jag känner att jag har nått detta målet nu. Ska försöka låna en bra kamera så att jag kan ta några bilder.

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          #27
                          Bubblet på växterna har även försvunnit dom sista veckorna nu men vågar inte öka EC:n mer. Vågar inte riskera att pajja allt. Det tog ändå ett tag att få så mycket växtlighet som jag ahr nu

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #28
                            Du tror inte det är PMDD som är för lågt ändå? Om något ämne fattas så stoppas ju allt, vad jag förstått. Finns ju folk som ligger en bra bit över det vi ger. Ger själv 1,5. Vad har du för NO3 nivå i burken?

                            Edit: Många ligger ju på dubbeldos PMDD om man har mycket växtmassa.
                            Senast redigerad av Bluewing; 14 February 2013, 11:12.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              #29
                              Känner nu att det är dags att kolla upp detta, får åka och inhandla lite tester idag

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #30
                                Good mr Broman!
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...