Ta vatten från annat akvarie, risk för toffsalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    Ta vatten från annat akvarie, risk för toffsalger?

    Hej,

    Hade tänkt göra en nystart av ett akvarie. Ett 540 liters som idag går som temporär förvarningsplats för koi-karpar. Dessa ska nu bort.
    Kommer behöva tömma det helt och ha det tomt ett tag för att få till det som jag vill.

    Sedan har jag ett litet (180 liters) som går som sällskapsakvarie. Detta har jag dock problem med. Har mycket toffsalger i det.

    Hur ska jag göra när jag startar det nya (det på 540 som står tomt ett tag)? Skita att ta vatten och filtermassa från det lilla, för att slippa få med små toffsalgs-"ungar" och starta om det stora helt på nytt?

    Toffsalger är så jobbiga att få bort, så de vill jag inte ha in i det stora karet. Nästan helt omöjliga att få bukt på ju

    Mvh

    Stefan
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    #2
    Hej,

    Nu behöver jag snart svar på detta.
    Finns det risk för att tofsalgerna hänger med över, om jag tar vatten från karet med tofsalger i?

    Mvh

    Stefan
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av Stew
      Hej,

      Nu behöver jag snart svar på detta.
      Finns det risk för att tofsalgerna hänger med över, om jag tar vatten från karet med tofsalger i?

      Mvh

      Stefan
      Varför ta risken att algsporer följer med - jag skulle ta helt nytt vatten.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #4
        Risk för tofsalger finns oavsett. Finns "rätt förutsättningar" för tofsar så dycker dom upp som gubben i lådan .

        Kommentar

        Arbetssätt...