sanering av cyano?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    #16
    Vad jag har märkt så tycks olika metoder mot cyano fungera olika bra beroende på akvarium.
    I mitt 20liters mörklade jag en gång, sen försvann problemet totalt. I mitt 60liters hjälpte mörkläggning ett tag, men nu ska jag göra om det igen. Ökning av KNO3 har jag inte lyckats få resultat med.
    Sen till mitt 240liters kar, där kämpade jag mot cyano i närmare ett år. Mörkläggning hjälpte aldrig tillräckligt, ett tag lyckades jag hålla det i schack med väldigt mycket vattenpest, sen införde jag pansarmalar som rotade på botten och då tycktes problemet ha försvunnit. Men cyanon återkom och klättrade upp från botten och täckte snart allt. Väldigt noggrann rengöring har aldrig hjälpt ett dugg. Det blev helt enkelt ett problemkar.

    Men så var det en period som akvariet var helt grönt, gick inte ens att se in i och jag hade en väldigt stressig längre tentaperiod så orkade inte ta tag i det. En natt stängde jag dessutom av misstag av pumpen i filterkammaren och den förblev av ett längre tag.
    Och vad hände då, jo långsamt började akvariet reda ut sig själv! Plötsligt märkte jag att jag kunde se bättre in i akvariet från dag till dag och sen försvann cyanon för gott.
    Idag räknar jag det som ett lågteknologiskt akvarium, inget pump eller filtersystem, ingen tillsättning av kol och göder bara vid vattenbyten som jag gör max varannan vecka. Svärdsplantorna som i ena hörnan inte ville växa har äntligen satt fart och vattenpesten växer som bara den. Algfritt ska jag inte påstå det är, har någon form av trådalger, men de sprider sig inte och sen så är vattnet inte kristallklart. Men gud vad lättskött det är.

    Nu ska jag inte påstå att detta sätt är det bästa för alla, men för mig har det verkligen fungerat över förväntan. Kan tillägga att jag har en drös med malaysiska sandsnäckor som håller ordning på botten, flera ottocinclus som tar hand om algerna och rikligt med växter. Och fiskarna verkar må minst lika bra som förut.

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #17
      sanering av cyano?

      Jag har haft problem hos mina ca-ciklider och L-Malar.

      Idag tog jag en tandborste och rensade hela akvariet mekaniskt.

      Sen gjorde jag modell napalmbombning fast med kno3, trippel dos.

      Nu ska det reda ut sig, hoppas jag.

      Jag har fått det för att jag slarvat med gödning, matar
      För mycket och byter för mycket vatten.

      Ammoniumsvängning ihop med låga näringsnivåer i övrigt är nog frågan här..

      Ge inte upp Inger!!
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #18
        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Jag har haft problem hos mina ca-ciklider och L-Malar.

        Idag tog jag en tandborste och rensade hela akvariet mekaniskt.

        Sen gjorde jag modell napalmbombning fast med kno3, trippel dos.

        Nu ska det reda ut sig, hoppas jag.

        Jag har fått det för att jag slarvat med gödning, matar
        För mycket och byter för mycket vatten.

        Ammoniumsvängning ihop med låga näringsnivåer i övrigt är nog frågan här..

        Ge inte upp Inger!!
        Ja du Mathias, detta kar har jag nästan haft i två år med återkommande cyanoattacker. Till slut når man en gräns, när man funderar över vad man gör för jäkla fel - önskar, att jag visste det.

        Det går liksom inte att komma till rätta med problemet, när jag då i min okunnighet inte vet "felet".
        Jag sköter karet - med VB varje fredag, eftersom jag kör med PMDD + extra NO3.
        Kanske jag skulle göra som LS10, att låta karet "bara vara" - men nej! Kanke byter jag för mycket vatten och för ofta - men förmodligen ett "måste" när man kör gödning enligt "recept". Behöver mina stackars växter gödning över huvud taget - det är ju "lätta" växter och kanske klarar sig på fiskarnas "näring"...så där går tankarna.
        Sen detta med matning är svårt - får fiskarna för lite eller för mycket. En del äter snabbt, andra inte - skall matas så mycket som fiskarna äter upp på en-två min o.s.v. - vissa är bottenätare andra inte...

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #19
          sanering av cyano?

          Du sköter karet för bra kör vattenbyte varannan vecka ett tag

          Att byta vatten varje vecka är egentligen inte en nödvändighet.

          Tillsammans styr vi upp detta så att du inte behöver riva karet

          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #20
            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Du sköter karet för bra kör vattenbyte varannan vecka ett tag

            Att byta vatten varje vecka är egentligen inte en nödvändighet.

            Tillsammans styr vi upp detta så att du inte behöver riva karet

            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke
            "Man kan inte bromsa sig ur en uppförbacke" - ibland är det nödvändigt, för att nå någon form av "resultat".

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #21
              Sandsnäckor äter cyano, har jag för mej. Det kan mycket väl stämma, för i de kar där jag har mycket sandsnäckor finns inte tillstymmelse till det. Sedan gynnas cyano också av att man har det för rent - de får en konkurrensfördel om kvavehalterna är låga i karet.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #22
                Ursprungligen postat av Jens A.
                Sandsnäckor äter cyano, har jag för mej. Det kan mycket väl stämma, för i de kar där jag har mycket sandsnäckor finns inte tillstymmelse till det. Sedan gynnas cyano också av att man har det för rent - de får en konkurrensfördel om kvavehalterna är låga i karet.
                Halloj Jens A.
                Ja, jag vet att cyano gynnas även om man har "för rent" - men vad är för rent och inte för rent...det är frågan.
                Ska man göra VB enligt gödningsschema, så gäller 50% vattenbyta varje vecka - för att räta ut nivåerna, och dom råden följer man strikt som okunning gällande vattenkemi.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #23
                  sanering av cyano?

                  Ursprungligen postat av gullefjun
                  Halloj Jens A.
                  Ja, jag vet att cyano gynnas även om man har "för rent" - men vad är för rent och inte för rent...det är frågan.
                  Ska man göra VB enligt gödningsschema, så gäller 50% vattenbyta varje vecka - för att räta ut nivåerna, och dom råden följer man strikt som okunning gällande vattenkemi.

                  //Inger
                  Exakt vad har du i karet?

                  En vanlig dos är rätt klen. Kör dubbel och dra ut på vattenbyten.

                  Ett bra råd, köp ett nitrattest och så kollar du under de två veckorna hur det ser ut. En hundring hos din lokala handlare.

                  25 PPM är eftersträvansvärt, 50 har jag där jag har haft cyano och där är det inte ett endaste litet problem. Har haft 250 PPM en gång, då började det dock synas att fisken funderade på om allt stod rätt till med husse..
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    #24
                    Hur lång tid är lämpligt att vänta mellan tillsättning av kno3 och göra ett nitrattest? Jag väntade någon timme men fick det ju inte att ge något utslag. Jag räknar med runt 4-5 omsättningar på vatten per timme genom filtren.
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #25
                      sanering av cyano?

                      Ursprungligen postat av KristianE
                      Hur lång tid är lämpligt att vänta mellan tillsättning av kno3 och göra ett nitrattest? Jag väntade någon timme men fick det ju inte att ge något utslag. Jag räknar med runt 4-5 omsättningar på vatten per timme genom filtren.
                      Det finurliga är att det kan vara svårt att mäta här med. Jag mäter mitt i veckan för att se så att det finns mat kvar.

                      Att köra en dubbeldos på fredagen för att sedan mäta på tisdagen är således ett bra sätt att få en överblick på hur man ligger.

                      Direkt efter är det svårt men jag har inte lyckats förstå varför riktigt. Långsam dosering framför utblås till pump verkar inte fungera heller.

                      Det är ändå viktigt att förstå att det inte föreligger någon direkt fara om man kör i dubbelt av kno3 efter ett vattenbyte, det är svårt att skada något förutom riktigt känsliga räkor och annat skört..

                      Nitrit är farligt, Nitrat kan bli högre utan att det är direkt skadligt. För mycket är inte bra men det ska mycket pill till för att lyckas förstöra något mer än Cyanon.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • KristianE
                        • April 2012
                        • 1443

                        #26
                        Problemet är ju att normaldos bara ökar med 5 har jag för mig och jag ligger runt 5-10.
                        Jag försökte ju köra med 4dubbel dos för några veckor sen men det hände inte så mycket, funderar på att börja torrdosera för att kunna vräka i tillräckligt mycket.
                        Det finns ju en vettig mätare från Hanna för 1100+moms typ, kanske skulle investera i en sån för att kunna hålla koll lättare.
                        //Kristian
                        Följ mitt 1440l SA projekt på
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #27
                          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                          Exakt vad har du i karet?

                          En vanlig dos är rätt klen. Kör dubbel och dra ut på vattenbyten.

                          Ett bra råd, köp ett nitrattest och så kollar du under de två veckorna hur det ser ut. En hundring hos din lokala handlare.

                          25 PPM är eftersträvansvärt, 50 har jag där jag har haft cyano och där är det inte ett endaste litet problem. Har haft 250 PPM en gång, då började det dock synas att fisken funderade på om allt stod rätt till med husse..
                          Mathias, jag vet inte om du tror, att jag är helt dum i huvvet..."köp ett nitrattest"...!
                          Självklart har jag full koll på mina värden - och nitrattest har jag haft under dom år jag har hållit på!

                          Jag har även "full pott" på nitratvärdet!

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #28
                            sanering av cyano?

                            Ah, trodde att du helt körde på Estimative index och att det var därför du bytte 50% av vattnet

                            I de akvarierna jag kör enkeldos så kör jag på den modellen, idén är ju att det nollställs helt med Vattenbytet och därför behövs inga tester. Det har Tom Barr redan räknat ut åt oss. Stadig nedgång, nollställning, fulldos och nedgång...

                            Rådet jag ger är att höja nivåerna mer. Standard tar det ju uppenbarligen inte. Drar du ut på vattenbytena så är det bra att ha koll eftersom du då inte nollställer.


                            Sen tror jag aldrig att någon är dum i huvudet, eller aldrig är fel ord men du passar absolut inre in i den kategorin
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #29
                              Sen tror jag aldrig att någon är dum i huvudet, eller aldrig är fel ord men du passar absolut inre in i den kategorin [/QUOTE]

                              Tack för det.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Steff777
                                • August 2010
                                • 295

                                #30
                                sanering av cyano?

                                Jag hade själv stora problem med cyano i två kar för ett halvår sedan, men har nu som det verkar fått bukt med problemet.

                                1. Ta reda på problemet, varför återkommer cyanon gång på gång? I mitt fall kom jag fram till att det delvis berodde på skyhöga fosfat-halter, har man höga halter så krävs inte mycket för att cyanon ska komma som ett brev på posten, en liten ammoniakspik räcker. Eftersom jag inte kör med växtnäring som innehåller fosfat blev jag förvånad över de höga värdena. Men hittade problemet i fiskfodret, granulaten jag använder innehöll förhållandevis stora mängder fosfor, sedan att upptiningsvattnet i frysfodret innehöll så stora mängder förvånade mig mycket (testade med droptest flera gånger). Jag tinar och sköljer numera allt frysfoder.

                                Jag byter endast 25% vatten i veckan, med de höga fosfatvärdena räckte inte mängden kno3 som jag tillförde på långa vägar, det blev helt enkelt obalans mellan kväve och fosfor.

                                2. Det mest effektiva medlet mot cyano, är definitivt Tetras general tonic, och jag har testat en hel del. Cyanon försvann på några dagar (3-5 dagar). Filtret klarade sig bra (drog dock ner på matningen), ingen nitrit, men vissa sorters växter tog mycket stryk, de med ytliga rötter (utom Anubias av nån anledning), flytväxterna försvann nästan helt och vallisnerian tog styrk, svärdsplantor påverkades däremot inte alls av medicinen.

                                Hoppas svaret kunde vara till nån hjälp.
                                //Stefan Lindgren

                                Kommentar

                                Arbetssätt...