sanering av cyano?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    sanering av cyano?

    Jag kommer att lägga ner, och förmodligen starta om ett av mina kar - för tredje gången (tredje gången gillt = kanske lika med "bra") Tänker ta bort grus, växter, rötter samt placera om fiskar till dom andra karen - det kommer sedan, att få stå "torrt" ganska så länge. Hur gör jag på bästa sätt, för att "sanera" ev. cyanobakterier.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Är det så illa att du måste stänga ner karet, va tråkigt.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av PiaJo
      Är det så illa att du måste stänga ner karet, va tråkigt.
      Japp.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Då hoppas jag har kanske bättre tur för jag har lite cyano i tre av mina kar men jag skall mata på med kno3 nu när jag fått hem detta, hoppas detta hjälper för mig.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av PiaJo
          Då hoppas jag har kanske bättre tur för jag har lite cyano i tre av mina kar men jag skall mata på med kno3 nu när jag fått hem detta, hoppas detta hjälper för mig.
          Prova det, och ge det tid...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av gullefjun
            Jag kommer att lägga ner, och förmodligen starta om ett av mina kar - för tredje gången (tredje gången gillt = kanske lika med "bra") Tänker ta bort grus, växter, rötter samt placera om fiskar till dom andra karen - det kommer sedan, att få stå "torrt" ganska så länge. Hur gör jag på bästa sätt, för att "sanera" ev. cyanobakterier.

            //Inger
            Bara skölj av/ur allting. Av erfarenhet vet jag att man lätt slarvar med att skölja ur sanden när man stänger ner ett akvarium, så står man där senare när karet ska igång igen. Skiten sand som tar evigheter att tvätta ur, och önskar att man hade gjort det tidigare...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Jadå, det är såpass lite så det är ingen panik, märker jag att det ökar innan kno3 " verkar" och om det inte hjälper så släcker jag bara karet ett par dagar.

              förlåt för OT, inger.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Ursprungligen postat av PiaJo
                Då hoppas jag har kanske bättre tur för jag har lite cyano i tre av mina kar men jag skall mata på med kno3 nu när jag fått hem detta, hoppas detta hjälper för mig.
                Jag matar på men KNO3, men det hjälper icke. Jag har nåt som inte stämmer i detta j***la kar. Jag tror, okunnig som jag är ändå, att nåt är fel med cirkulationen - den är för dålig helt enkelt, den når liksom inte "runt" hela karet - det är "typ" bara en ytcirkulation, som inte "når" resten av karet, om någon fattar vad jag menar.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Är det ditt 540?
                  Köp ett Aquaclear Powerhead 50 pumphuvud med ett Quickfilter till, då ska du se på kristallklart vatten och bra cirkulation...detta innan du slår igen butiken.

                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Är det ditt 540?
                    Köp ett Aquaclear Powerhead 50 pumphuvud med ett Quickfilter till, då ska du se på kristallklart vatten och bra cirkulation...detta innan du slår igen butiken.

                    http://www.pwss.se/home.php?cat=284
                    Jag har en sån där powerhead någonstans, ska leta fram den i morrn.
                    Fast kanske ändå efter omstart, det går knappast att få "till det", som det ser ut nu...du optimist!

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #11
                      Det är lite " konstigt " det där med cyano, där jag har cyano är där det är nästan mest cirkulation..
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • ecco
                        • November 2010
                        • 500

                        #12
                        Säger bara en sak.
                        Black Molly...
                        Va det enda som hjälpte mot cyanon för mej.
                        Inte ens mörkläggning funkade utan att det kom tillbaka.
                        5 molly senare och fortfarande inge cyano....
                        Sambons blogg om våra akvarium.
                        http://mizan3.bloggsida.se/
                        Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #13
                          [QUOTE=ansjo;1635052]Är det ditt 540?
                          Köp ett Aquaclear Powerhead 50 pumphuvud med ett Quickfilter till, då ska du se på kristallklart vatten och bra cirkulation...detta innan du slår igen butiken.

                          Japp, såklart är det 540.
                          Jag har hittat igen min powerhead, men det är en 70 - kan jag använda den?

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ja, jag har för mig att det är samma insugsstorlek som de mindre pumparna. Skulle tippa på att affären har quickfilter, och köp ett par extra filter då de blir usla efter några sköljningar.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #15
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Ja, jag har för mig att det är samma insugsstorlek som de mindre pumparna. Skulle tippa på att affären har quickfilter, och köp ett par extra filter då de blir usla efter några sköljningar.
                              Ok, ska kolla om det finns på affären, om det gör det blir jag förvånad.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...