sanering av cyano?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #31
    Ursprungligen postat av Steff777
    Jag hade själv stora problem med cyano i två kar för ett halvår sedan, men har nu som det verkar fått bukt med problemet.

    1. Ta reda på problemet, varför återkommer cyanon gång på gång? I mitt fall kom jag fram till att det delvis berodde på skyhöga fosfat-halter, har man höga halter så krävs inte mycket för att cyanon ska komma som ett brev på posten, en liten ammoniakspik räcker. Eftersom jag inte kör med växtnäring som innehåller fosfat blev jag förvånad över de höga värdena. Men hittade problemet i fiskfodret, granulaten jag använder innehöll förhållandevis stora mängder fosfor, sedan att upptiningsvattnet i frysfodret innehöll så stora mängder förvånade mig mycket (testade med droptest flera gånger). Jag tinar och sköljer numera allt frysfoder.

    Jag byter endast 25% vatten i veckan, med de höga fosfatvärdena räckte inte mängden kno3 som jag tillförde på långa vägar, det blev helt enkelt obalans mellan kväve och fosfor.

    2. Det mest effektiva medlet mot cyano, är definitivt Tetras general tonic, och jag har testat en hel del. Cyanon försvann på några dagar (3-5 dagar). Filtret klarade sig bra (drog dock ner på matningen), ingen nitrit, men vissa sorters växter tog mycket stryk, de med ytliga rötter (utom Anubias av nån anledning), flytväxterna försvann nästan helt och vallisnerian tog styrk, svärdsplantor påverkades däremot inte alls av medicinen.

    Hoppas svaret kunde vara till nån hjälp.
    Japp, även jag har haft koll på fosfatvärdet, som för länge sedan var alldeles för högt. Jag har tagit bort fosfaten - den håller sin nivå ändå.
    Tack för ditt inlägg

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    Arbetssätt...