Vissa akvariväxter förbjudna i Storbritanien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Bygert
    svarade
    Jo, det finns åtskilliga arter vi gärna kunde vara utan här, även djur, mink t ex. Fast det är ju mycket riktigt så att risken för spridning år mindre om man har en växt i akvarium än om man har den i trädgården. Det gäller ju bara då att se till att hålla ordning på det man har och inte släppa ut något. De som gör det riskerar ju att vi får ännu fler förbud av den här typen, skall vi få ha förtroendet att ha främmande arter så gäller det att ha ordning på dem. Vi har ju också i Sverige vattenväxter på driven, sjögull och vattenpest t ex.

    Lämna en kommentar:


  • Mumin
    svarade
    Ursprungligen postat av Bygert
    Nu har jag ju i o f s grundade misstankar om att gullriset som finns här inte kommit via Skåne men om så vore, ja inte tusan tycker jag man skall få komma undan med nåt sånt bara med att skylla på såna bagateller som att man är död.
    Håller helt med, och då vill jag passa på och få tag på de jävlarna om tog hit sibirisk jätteloka.

    Vilket, skämt åsido, är ett utmärkt exempel på hur kostsamt det kan vara med en invasiv art. Det kostar kommunerna rätt avsevärda summor att hålla efter den växt, som förutom att den slår ut allt annat där den växer också är farlig för människan.

    Kirskål är en annan växt som inte borde finnas här, liksom snöbär. Listan kan göras mycket lång.
    En del botanister sprider dessutom medvetet växter, där de tycker att de borde finnas, gärna utan större kunskaper om vad de riskerar att slå ut.

    Lämna en kommentar:


  • Bygert
    svarade
    Nu har jag ju i o f s grundade misstankar om att gullriset som finns här inte kommit via Skåne men om så vore, ja inte tusan tycker jag man skall få komma undan med nåt sånt bara med att skylla på såna bagateller som att man är död.

    Lämna en kommentar:


  • erikthur
    svarade
    Ursprungligen postat av Bygert
    Ja det är ju ingen akvarist direkt som är ansvarig för kanadensiskt gullris utan där är det trädgårdsfolk som är ansvariga. Jag skulle ju gärna ha ett litet samtal med den som drog hit skiten...
    Men enligt Den Virtuella Floran kanske det redan skedde 1870. Så det blir säl via seans då eller

    Lämna en kommentar:


  • ecco
    svarade
    När det gäller spridning av akvarie djur/växter så har ju vi en liten fördel.
    Vi måste ta ur det ur karen för att det ska spridas.
    Gräs planteras ju ofta i naturen och därför är det redan spritt innan det sprider sej.... (om nån förstod min tankebana)
    Så akvarister är ju bättre i det syftet att det är svårare att sprida våra saker utan att verkligen göra just detta.
    trädgårdsfolk sprider ju genom att bara plantera det på tomten.

    Lämna en kommentar:


  • Bygert
    svarade
    Ja det är ju ingen akvarist direkt som är ansvarig för kanadensiskt gullris utan där är det trädgårdsfolk som är ansvariga. Jag skulle ju gärna ha ett litet samtal med den som drog hit skiten...

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Bygert
    Läser man vad det står ordentligt så...

    In total, the cost of non-native invasive species to the UK is a staggering £1.7 billion a year

    Inte bara akvarieväxter alltså utan också landväxter, minkar, maneter, rubbet. I det perspektivet verkar det inte orimligt, kandensiskt gullris har kostat mig åtskilliga tiotusentals kronor så visst finns det problem.
    Och ofta är det också akvarister som får skulden när någon annan har burit sig korkat åt - fast det förtjänar alltid att upprepas. Släpp aldrig ut våra djur och växter i våra akvarier i naturen.

    Lämna en kommentar:


  • Bygert
    svarade
    Läser man vad det står ordentligt så...

    In total, the cost of non-native invasive species to the UK is a staggering £1.7 billion a year

    Inte bara akvarieväxter alltså utan också landväxter, minkar, maneter, rubbet. I det perspektivet verkar det inte orimligt, kandensiskt gullris har kostat mig åtskilliga tiotusentals kronor så visst finns det problem.

    Lämna en kommentar:


  • Dr.Dork
    svarade
    Sv: Vissa akvariväxter förbjudna i Storbritanien

    Hm, det var...udda.

    Sen, billion=miljard

    Lämna en kommentar:


  • ecco
    svarade
    Räcker att man läser detta så förstår man.
    It might come as little surprise that the above species have finally been pulled from sale, as all have been known to be problematic for many years. All have been reported choking waterways at various points around the country, leaving ecological charities and environmental workers to tidy away the crawling overgrowth in rivers, ponds and canals.
    In total, the cost of non-native invasive species to the UK is a staggering £1.7 billion a year
    Var lite mindre dramatisk Kjell.
    Det va ju väntat att det skulle hända då dom ställer till stor oreda i deras vatten.
    Sedan så vette tusan om jag skulle gilla att 17 billjoner(?) per år gick till att rensa akvarieväxter ur vatten...
    Senast redigerad av ecco; 02 February 2013, 00:34.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    startade ett ämne Vissa akvariväxter förbjudna i Storbritanien

    Vissa akvariväxter förbjudna i Storbritanien

    Enligt PFK så kommer de framöver inte att få sälja en del relativt vanliga akvarieväxter i UK - se denna artikel
Arbetssätt...