blågröna bakterier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • swedishfish
    • September 2012
    • 22

    blågröna bakterier?

    Hej!
    Vi har trott att vi har haft problem med alger och köpte därför 2 nya malar för c:a 2 veckor sedan. "algerna" minskade men har nu kommit tillbaka och är lika mycket som förut. En vän sa nyss att det kunde röra sig om blågröna bakterier och efter att ha letat information så tycker jag att det kan stämma. Det tar över karet, växterna mår jättedåligt och det är bara att dra med fingret så får man med sig ett lager. Om jag har tagit bort det "för hand" så kommer det tillbaka med full styrka bara på några dagar. Vår vän sa att man ska överbefolka karet för att få bort det och absolut inte ha fler växter (vilket skulle göra det sämre) men jag hittar ingen information någonstans att det skulle stämma. Ni som har hållt på med akvarium ett tag kanske kan vägleda mig så detta försvinner? Vi startade upp karet i början på november och har just nu 1 skalarunge (de andra två dog, planen var att köpa till några stycken så de blir ett litet stim tillsammans), 15 kardinaltetror, en albino ancistrus unge, en större (men fortfarande unge tydligen) med ett namn där jag bara känner igen och kommer ihåg pleco, en sk. algätare. Karet är på 200 liter. Hjälp!
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    cyano heter det. malar äter det inte

    mörklägg karet i en vecka. slå in det med ett täcke så det blir kolsvart. inte tjyvkika på en vecka.

    borde lösa problemet. sen i med MER växter som kan ta upp näringen som annars cyanon skulle ta.

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Här finns lite tips:
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      Arbetssätt...