Växter utan fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasOne
    • December 2010
    • 79

    Växter utan fisk?

    Hej!
    Hur länge klarar sig växter i akvariet om man inte har varken fisk eller näring? Alltså endast kranvatten
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Belysning?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • JonasOne
      • December 2010
      • 79

      #3
      Ja belysning också såklart. 2x30w

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        öh länge. det är inte så att de måste ha fiskar för att överleva. precis som att fiskar inte måste ha växter för att överleva

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          öh länge. det är inte så att de måste ha fiskar för att överleva. precis som att fiskar inte måste ha växter för att överleva
          Jo men näring behöver de oc h en hel del näring får de "via" fiskarna - men så klart detta kan så klart kompletteras med växtnäring.

          Även helt utan näring och fisk överlever de länge (det finns alltid skott som klarar sig) men efter några få veckor går de ner sig rejält även om de fortfarande kommer att kunna leva i åtskilliga månader.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • JonasOne
            • December 2010
            • 79

            #6
            Ja det var lite så jag tänkte också att dom måste ju gå ner sig rätt bra om dom inte får näring. Så Hannes.. Du kan ju se det som att växter klarar sig lika bra utan näring som fisk utan mat haha

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              Hur är det om man bara skulle vilja ha växter i ett kar för att skydda dom från fiskar, klarar dom sig med bara växtnäring då eller mår växterna dåligt av att bara ha näring men inget liv runt sig
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Ursprungligen postat av JonasOne
                Ja det var lite så jag tänkte också att dom måste ju gå ner sig rätt bra om dom inte får näring. Så Hannes.. Du kan ju se det som att växter klarar sig lika bra utan näring som fisk utan mat haha
                mja fast växter klarar sig bra mycket längre än fiskar utan mat :P

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av solis
                  Hur är det om man bara skulle vilja ha växter i ett kar för att skydda dom från fiskar, klarar dom sig med bara växtnäring då eller mår växterna dåligt av att bara ha näring men inget liv runt sig
                  Förstår liksom inte poängen - ett akvarium skall ju innehålla något levande också för att vara ett riktigt akvarium och varför skulle man behöva skydda växterna från fiskarna. Visst finns det fiskar som ger sig på växterna men det är väl då bar att undvika sådana.

                  Men visst fiskarna klarar sig utan något socialt liv runt om dom
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #10
                    Min fundering med ett kar med bara växter var att om man säljer växter och vill ha dom i ett annat kar sålänge tills dom blir sålda som tex när man rensar i en massa olika kar och får en massa fina växter över så vill man ju ha dom någonstans under tiden tills dom säljs utan att dom blir tråkiga. Och det är ju inte säkert att alla växter säljs och får stanna kvar där och då hade det varit tråkigt om dom blev fula, så därför undrar jag om växterna kan må bra med bara växtnäring och inga djur.
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • Ryskbompa
                      • August 2012
                      • 930

                      #11
                      Ursprungligen postat av solis
                      Min fundering med ett kar med bara växter var att om man säljer växter och vill ha dom i ett annat kar sålänge tills dom blir sålda som tex när man rensar i en massa olika kar och får en massa fina växter över så vill man ju ha dom någonstans under tiden tills dom säljs utan att dom blir tråkiga. Och det är ju inte säkert att alla växter säljs och får stanna kvar där och då hade det varit tråkigt om dom blev fula, så därför undrar jag om växterna kan må bra med bara växtnäring och inga djur.

                      Jag har också funderat på att dra igång ett växtkar, många vänner och bekanta som frågar mig efter växter. Man kan ju gå på ganska hårt med pmdd då också

                      MVH Rikard

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        ja eller så släpper man i ett par blackmolly. så håller de rent från alger till viss del med

                        Kommentar

                        Arbetssätt...