Alger i nystartat akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinwelende
    • October 2007
    • 131

    Alger i nystartat akvarie

    Jag gjorde precis ett vattentest på mitt akvarie på 95 l (med Tetras teststickor, vilket jag vet att det inte alls ger exakta mått, men det var vad jag hade). Jag startade upp akvariet för exakt en vecka sedan, i tisdags 22 jan 2013. Fiskarna kom i torsdags, den 24 jan, en dag efter att jag hällt i bakterierna. Jag tog över några från en kvinna som inte ville ha sitt akvarie längre, så jag vet att det är lite för många för en nystart: 10 kardinaltetra, 6 fantomtetra och en dalmatinermolly. Men allt har funkat jättebra hittills och nitrit är nästintill obefintligt och nitrat gjorde bara precis utslag: Nitrat 25 mg/l, Nitrit 0,5 mg/l, GH 8°d, KH 6°d, pH 6,3, Cl2 0 mg/l.

    Jag tycker att värdena ser bra ut (om man nu ska lita såpass på dem). Kanske att jag vill få upp pH till 7, så att det ligger lite mer i mitten av skalan för vad mina fiskar föredrar, bara?

    Jag matade inte alls de första tre dygnen, matar bara minimalt nu, har använt vattenberedningsmedel och allt som man ska, samt tillfört HAPPY-LIFE Happy Plant och HAPPY-LIFE Happy Ferro. Jag köpte även ett litet CO2-system i lördags, som jag har använt sedan dess. Växterna frodas redan, men det gör även algerna! Jag får gnugga bort dem (vanliga gröna som sätter sig som en slät, luden matta) från rutan varannan dag. Gör jag något fel, eller kommer det att komma i bättre balans bara växterna tar sig ännu mer?

    Jag har 10 Eleocharis ocicularise, samt några Anubias congoensis på rot och smalbladig Microsorium på rot.

    Jag har även köpt HAPPY-LIFE HappyCarbo som jag ska börja att komplettera med imorgon, då CO2-systemet (Tropica Plant Growth System 60) bara täcker akvarier upp till 60 l. 5 st Corydoras atropersonatus tillkom i lördags, eftersom jag tyckte att nitrit- och nitratvärdena såg bra ut och jag ville ha nåt som kunde rensa en aning åt mig.

    Har ni några tips på vad jag kan göra, eller räcker det med vanliga regelbundna vattenbyten hädanefter och så borde det stabilisera sig?

    Akvariet 24 jan 2013


    Akvariet 1 vecka gammalt 29 jan 2013


    (Tanken är att täcka filterkassetten med några vallisneria, så fort jag får tag på det. Det var jättesvårt att täcka den med annat, utan att samtidigt blockera insuget.)

    Tack på förhand!

    Med vänliga hälsningar,
    Tina
    Senast redigerad av Tinwelende; 29 January 2013, 23:21.
  • Tinwelende
    • October 2007
    • 131

    #2
    Någon?

    Kommentar

    • Jojje_
      • January 2013
      • 335

      #3
      Varför skaffar du dig inte några fiskar som käkar alger?
      Fluval Edge 46L
      Projekt - Ciklidhörna

      Kommentar

      • david87
        • June 2005
        • 710

        #4
        Sv: Alger i nystartat akvarie

        Ser jättefint ut tycker jag, men jag ser inga alger?
        Men som sagt nån algätande fisk eller sniglar är ju fina och finns i flera färger också :-)

        /David

        Kommentar

        • Tinwelende
          • October 2007
          • 131

          #5
          Tack för era svar!

          Jag är rädd att ancistrus och liknande ska röra upp nålgräset, eftersom de inte sitter så hårt rotade i bottenmaterialet. Men det kanske kan vara värt det...? Om inte annat, så, ja, sniglar skulle jag ju kunna skaffa.

          Det jag har märkt nu på senare tid är däremot att de flesta algerna sätter sig på filterkassetten och på växterna och då framförallt nålgräset! Nålgräset verkar nästan fungera som ett filter och samlar upp massa slam! Varannan dag finns 0,5 cm slam som vajar i vattenströmmen på vartenda strå! Jag viftar bort det genom att vicka stråna mellan fingrarna och då virvlar det i hela akvariet med det här bruna slammet och sedan verkar det sätta sig på nålgräset igen! Är det alger och vilken typ är det i så fall? (Nu har jag precis viftat bort det, men kan ta en bild i övermorgon och visa)

          Jag funderar på om jag har för dålig belysning. Det som följde med akvariet är ett 230 LEDS lysrör på 16,1 W. Vad blir det i W per liter (för jag antar att W på LED inte ger samma Wattal som på ett vanligt lysrör? LED är väl starkare per Watt?)

          Jag har två T5-lysrör - Arcadia Plant Pro 24 W som jag skulle kunna koppla in också. Kan det vara till fördel eller till nackdel?

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Men lösningen för dig är att skaffa Amanoräkor som städar, äter alger utan att störa omgivningen. Med 1st. Amanoräka per 5 liter får du maximalt underhåll i burken. Du kan se på den här bildserien hos Tropica hur mycket nytta de gör.

            Tycker du fått till ditt akvarium riktigt snyggt. Men skulle vänta att ladda på med mer ljus tills det har stabiliserats mer. Gissar att du skulle få ännu mer alger om du hade ännu mer ljus. Du har väl tänt max 10 timmar/dag?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Johan Rosendahl
              • December 2012
              • 78

              #7
              Riktigt fint tycker jag!

              För oss tog det 6-7 veckor för karet att stabilisera sig.

              Nitrit har inte riktigt börjat stiga än för dig tror jag. Var försiktig med matningen, och ta det lugnt.

              Vi började med för många fiskar och fick en nervös period med mycket test och åtgärder, men inga fiskar dog.

              Efter nitrittoppen tog bruna kiselalger över akvariumet i ca 2,5 veckor och en del växter fick mycket stryk i mörkret.

              Nu, vecka 8, är det klart och fint, kolla gärna in vår tråd och de svar vi fick. Det kanske kan hjälpa dig med?

              Amano är väldigt duktiga i karet, precis som Bluewing skriver.

              Kommentar

              • Tinwelende
                • October 2007
                • 131

                #8
                Tusen tack för ert engagemang! De uppskattas verkligen!

                Räkor kan ju faktiskt vara perfekt! Det hade jag inte (heller) tänkt på! Insuget till filtret är varken glest eller har en stark ström (det går inte att öka pumpens flöde mer heller, tyvärr. Jag skulle vilja ha det lite starkare) och det finns många bra gömställen och små-krypin i akvariet (OCH mycket mat, uppenbarligen) och jag har bara snälla fiskar.

                MEN, går det lika bra med till exempel körsbärsräkor, orange dvärgräka eller röd sakuraräka (jag vill gärna ha lite färg på räkorna), eller är amano den bästa på att äta alger?

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Tror Amano definitivt är bäst på rengöring. Men varför inte ha båda? Men Amanon får en vacker lite bronsfärgad lyster i strecken när den mår bra. Här ser du Bertil:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: Amano shrimp.jpg
Visningar: 3
Storlek: 139,0 KB
ID: 2146148
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Tinwelende
                    • October 2007
                    • 131

                    #10
                    Haha, Bertil var en snygging! Då får det bli amano, så kan jag ju köra på andra lite senare, kanske.

                    Här är en bild på akvariet från igår, när det var tre veckor gammalt. Nu ser man tydligare algerna...



                    Här är närbilder på två dagar gamla alger. Det ÄR trådalger, va?








                    Och så en bonusbild på en av mina Corydoras atropersonatus. (Det är en normal ryggfena han har för att vara Corydoras, va? Inte fenröta på g redan...?)

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Alger i nystartat akvarie

                      Japp det är trådalger. Men de är inget tecken på att akvariet mår dåligt utan är vanliga i början. De försvinner ofta av sig själv och hör och häpna.... Amanoräkor äter dem!
                      Men du får extra mycket trådalger om man tillsätter mycket järn via t.ex. gödning.

                      Fina bilder. Kul att du gillar Bertil
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Alger i nystartat akvarie

                        Min Corydoras Sterbai har liknande ryggfena när de är fullt vuxna.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Tinwelende
                          • October 2007
                          • 131

                          #13
                          Okej, det känns väldigt lugnande! Tack för all hjälp! Då får det bli amanoräkor och lite tålamod, helt enkelt.

                          Är det samma sak med cyanoalgerna? Det finns lite på stenarna. Försvinner de efter ett tag, de också, eller äter räkorna dem?

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Alger i nystartat akvarie

                            Cyanon däremot är ett irritationsmoment för många akvarister. Läs gärna in dig på trådarna som finns kring Cyano.
                            För att förstå varför du fick det skulle du egentligen behöva köpa ett dropptest och mäta NO3 eller det som kallas Nitrat. Stickorna är mer opålitliga.
                            Om Nitratnivån är för låg får många (även jag har fått) Cyano.
                            Men via den gödningen du valt kan man inte höja Nitratnivån separat. Det betyder inte att gödningen du valt är dålig utan den är en blandning av många olika ämnen.
                            Enklast vore om du köpte en näringsblandning som kallas PMDD och som i längden är mycket billigare än det du använder dig av. PMDD köper många på nätet. Jag själv köpte från Haacks. Gödningen blandas ut i 3 eller som jag gör 4 50 cl pet-flaskor.
                            Med den blandningen kan du höja Nitratet (om det behövs förstås) till en högre nivå. Då försvann Cyanon på ett par dagar för mig.
                            När det gäller din Ferrogödning tycker jag du ska pröva att vila från den i en månad så tror jag du blir av med trådalgerna fortare.
                            Senast redigerad av Bluewing; 14 February 2013, 07:06.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Tinwelende
                              • October 2007
                              • 131

                              #15
                              Okej! Då ska jag göra detta!

                              Jag har beställt JBL's TestLab - det kommer på måndag. Med det kommer jag kunna mäta pH 3,0-10, KH, NH4, NO2, NO3, pH 6,0-7,6, GH, Fe, CO2 och PO4, så då ska det förhoppningsvis bli ordning.

                              Men PMDD har man ju hört mycket om. Jag ska verkligen prova detta. "Alla" seriösa akvarister kör ju på det.

                              Tusen tack, återigen, för dina bra tips! Vad skulle jag ha gjort utan det här forumet?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...