MÅSTE växter ha jord eller liknande under gruset för att fortsätta växa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jojje_
    • January 2013
    • 335

    MÅSTE växter ha jord eller liknande under gruset för att fortsätta växa?

    Undrar lite fort gällande levande växter i akvarium och om de MÅSTE ha jord under det översta gruslagret för att överleva.
    Har läst lite om Julas blästersand osv, använder ni jord under alla ni som kör levande växter eller klarar sig växter utan jord i botten?

    Hur är det t.ex om man vill börja med att plantera en "matta" på botten? Kräver dessa jord i botten eller funkar det med grus/sand?

    Mvh
    Fluval Edge 46L
    Projekt - Ciklidhörna
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Alla växter har olika krav men jag kör endast med Julas blästersand till mina växter och det fungerar bra+ att jag göder med PMDD och Easy Carbo. Mina växter klarar sig inte utan det men det är väldigt olika för vad man har för vatten i kranen mm så det är inte säkert att du behöver det.
    Men ska man ha en "marktäckare" så har dom större krav vad jag har fattat både med ljus och gödning. Vi får hoppas någon som kan mer ger dig ett svar på det

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      har aldrig haft jord i mina kar. kör just nu med blästersand o det växer så det knakar.
      före-efterbild på en vecka
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Aquabacke
        • January 2013
        • 72

        #4
        Ursprungligen postat av hannesc
        har aldrig haft jord i mina kar. kör just nu med blästersand o det växer så det knakar.
        före-efterbild på en vecka
        Wow!
        hur många cm/tim växer dina växter???
        imponerande... (Eller så är det bara för att jag inte lärt mig lyckas med växter)

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          inte räknat men när det växte sådär så slakta jag 7 liter växter i veckan

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Man kan säga att dom flesta växter gynnas av en näringsrik botten. För vissa växter som Cryptocoryne mfl. kan det vara helt avgörande ifall man vill ha fina täta bestånd. Stängelväxter som Polysperma t.ex. som man ser på hannesc bilder kan i princip klara sig utan bottenmatr., där räcker det med näringstillförsel till vattnet.

            Kommentar

            • Jojje_
              • January 2013
              • 335

              #7
              Tack för lite svar. =)
              Hur är det med bottentäckande växter, behöver alla de bottenmaterial?
              Vill helst köra med någonting som inte flyter, t.ex Riccia som måste lindas fast på stenar för att hållas nere.
              Senast redigerad av Jojje_; 29 January 2013, 09:36.
              Fluval Edge 46L
              Projekt - Ciklidhörna

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #8
                HC och Glossostigma verkar trivas bättre med lite bottennäring är min erfarenhet. Men jag skulle ju hellre satsa på Tropica Aquacare eller liknande bottennäring snarare än jord.

                Kommentar

                Arbetssätt...