Nystartat 240l, fråga om alger & växter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias H
    • September 2012
    • 70

    Nystartat 240l, fråga om alger & växter.

    Startade upp ett 240l förra helgen.

    Fixade i ordning, köpte växter & slog i startbakterier på lördag & köpte 10st koppartetror som piloter i söndags.
    Har matat sparsamt varannan kväll, ljuset tänt 8h & började med pmdd & EC för några dagar sedan.
    Så här ser det ut nu.
    Klicka på bilden för större version

Namn: helbild.JPG
Visningar: 1
Storlek: 262,9 KB
ID: 2183728Klicka på bilden för större version

Namn: Stim.JPG
Visningar: 1
Storlek: 267,7 KB
ID: 2183729
    Har börjat växa en del på ”mangrove”rötterna, om jag förstått rätt så är det helt normalt?
    Kan jag somna om och vänta ut det eller skall jag plocka upp dom och skrubba?
    Eller är det något annat jag borde göra?
    Klicka på bilden för större version

Namn: Rot 2.JPG
Visningar: 1
Storlek: 253,0 KB
ID: 2183730Klicka på bilden för större version

Namn: Rot 1.JPG
Visningar: 1
Storlek: 214,2 KB
ID: 2183731
    Har sett att det skrivs en del om att man kan lindra algproblem i början om man har skapligt med snabbväxande växter i karet i början.
    Har jag för lite växter?
    Vad har jag för växter
    2 st Svärdsplantor.
    Klicka på bilden för större version

Namn: Växt 1.JPG
Visningar: 1
Storlek: 318,9 KB
ID: 2183732
    2 st Papagojblad? (lite svåra att se bakom roten)
    Klicka på bilden för större version

Namn: Växt 3.JPG
Visningar: 1
Storlek: 323,0 KB
ID: 2183733
    1st ja vad är det här.
    Klicka på bilden för större version

Namn: Växt 2.JPG
Visningar: 1
Storlek: 308,1 KB
ID: 2183734
    Borde jag ha fler snabbväxande växter?

    Är det något annat som ser konstigt ut så tar jag gärna emot tips & tricks, är i stort set nybörjare.
    +15år sedan jag hade akvarium senast.
    Senast redigerad av Mattias H; 25 January 2013, 23:58.
  • Yokas
    • August 2011
    • 136

    #2
    Svärdsplantorna ser ut som Echinodorus cordifolius men jag är inte säker då det finns sjukt många svärdplantor med runda blad. Därför ska man alltid kolla det vetenskapliga namnet på plantan INNAN man köper den Annars kommer man bara gå och bli halvt knäpp när man inte vet vad man har köpt. Tro mig, jag vet. Den röda ser ut som Alternanthera reineckii. Den på sista bilden ser ut som en Cryptocoryne parva. Ta och dela den i mindre klungor och plantera varje klunga med ett litet mellanrum.

    De vanligaste snabbväxande växter som folk brukar ha i är vattenpest, hornsäv och hygrophila polysperma. Dessa växer fort som f*n och kan motverka alger.
    Senast redigerad av Yokas; 26 January 2013, 06:33.
    shoop da whoop...

    Kommentar

    • LLL
      • July 2009
      • 328

      #3
      Ursprungligen postat av Yokas
      Den på sista bilden ser ut som en Cryptocoryne parva.

      Njääee. Är nog snarare en Cryptocoryne Lucens :-)

      Kommentar

      • Yokas
        • August 2011
        • 136

        #4
        Ja, du har nog rätt.
        shoop da whoop...

        Kommentar

        • Mattias H
          • September 2012
          • 70

          #5
          Tack för hjälpen med arterna, blir till att splitta upp Cryptocoryne då.
          Borde jag slänga i lite med snabbväxande (typ vattepest) nu i början eller räcker det med dom växterna så länge?

          Kommentar

          • Mattias H
            • September 2012
            • 70

            #6
            Ingen som har någon idé om jag borde skrubba bort luddet på rötterna eller om det ger sig själv efter ett tag?

            Kommentar

            • Ryskbompa
              • August 2012
              • 930

              #7
              Ursprungligen postat av Mattias H
              Ingen som har någon idé om jag borde skrubba bort luddet på rötterna eller om det ger sig själv efter ett tag?

              Försvinner med tiden. men du kan skrubba om du stör dig på de. brukar bli så med nya rötter

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Ursprungligen postat av Mattias H
                Startade upp ett 240l förra helgen.

                Fixade i ordning, köpte växter & slog i startbakterier på lördag & köpte 10st koppartetror som piloter i söndags.
                Har matat sparsamt varannan kväll, ljuset tänt 8h & började med pmdd & EC för några dagar sedan.
                Så här ser det ut nu.
                [ATTACH=CONFIG]59575[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59576[/ATTACH]
                Har börjat växa en del på ”mangrove”rötterna, om jag förstått rätt så är det helt normalt?
                Kan jag somna om och vänta ut det eller skall jag plocka upp dom och skrubba?
                Eller är det något annat jag borde göra?
                [ATTACH=CONFIG]59577[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59578[/ATTACH]
                Har sett att det skrivs en del om att man kan lindra algproblem i början om man har skapligt med snabbväxande växter i karet i början.
                Har jag för lite växter?
                Vad har jag för växter
                2 st Svärdsplantor.
                [ATTACH=CONFIG]59579[/ATTACH]
                2 st Papagojblad? (lite svåra att se bakom roten)
                [ATTACH=CONFIG]59580[/ATTACH]
                1st ja vad är det här.
                [ATTACH=CONFIG]59581[/ATTACH]
                Borde jag ha fler snabbväxande växter?

                Är det något annat som ser konstigt ut så tar jag gärna emot tips & tricks, är i stort set nybörjare.
                +15år sedan jag hade akvarium senast.
                Ser ju väldigt fint ut men om du vill fylla ut det lite även på höjden så rekomenderar jag lite vallisneria, den är snygg lättskött (bara klippa av den när blir för lång) och väldigt tålig! Den skickar också ut utlöpare hela tiden som du sen kan flytta och sätta var du vill.
                Senast redigerad av åheim; 28 January 2013, 23:18.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Mattias H
                  • September 2012
                  • 70

                  #9
                  Algerna på rötterna stör mig inte direkt så jag låter det vara så länge då.

                  Tack för tipset åheim, såg den i ett kar för ett tag sedan men visste inte vad den hette. Den blir det nog köp på.
                  Planen på på sikt att ha det ganska grönt i karet men ville inte köpa på mig för mycket vid första tillfället.

                  Kommentar

                  • Marcus Lennartzon
                    • February 2013
                    • 5

                    #10
                    Får man fråga vart du köpt den stora roten som "hänger" från ytan? Online?

                    Kommentar

                    • Mattias H
                      • September 2012
                      • 70

                      #11
                      Red moor roten har jag köpt på Herkules zoo i Göteborg men det borde gå att hitta liknande i dom flesta zooaffärer som har lite fokus på fiskar.


                      Provade att skrubba bort luddet på den roten som var mest drabbad för någon vecka sedan och det har inte kommit tillbaka så jag misstänker att det börjar stabilisera sig.

                      Har planterat om lite och kompletterat med lite Vallisneria.
                      PMDD & EC har gett effekt, papegojbladen är rejält röd och börjar närma sig ytan.

                      Igång 3 veckor nu så det börjar bli dags att fundera över vilken fisk som skall i här näst.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: Helbild 5 feb.JPG
Visningar: 1
Storlek: 307,6 KB
ID: 2146007

                      Kommentar

                      Arbetssätt...