Svärdsplantan tynar bort

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenniemaria
    • November 2012
    • 5

    Svärdsplantan tynar bort

    Har ett akvarium på ca 100 l som jag haft igång i ca 4 månader. Allt är på en väldigt basic nivå , En Eheim luftpump/filter , doppvärmare , termometer och vanliga lysrör är de enda jag har i utrustningsväg. Innvånarna i karet är en riktigt fisksoppa (neontetror, rödmunstetror, platy och en ancistrus) Karet har tills nu funkar över förväntan och har inte haft några problem med varken alger eller fiskdöd. Nu har jag dock märkt att mina svärdsplantor har börjat "tyna bort" Bladen blir först genomskinliga för att sen bli bruna och nästan försvinna. Trodde först att de var min ancistrus som var boven i dramat , läst runt på lite forum och tydligen ska dom kunna festa på just svärdsplantor. Men är osäker om min lilla ancistrus verkligen klarar av alla dom här bladen helt på egen hand ? Prövade att sätta ner lite salladsblad men dom ägnade han ingen uppmärksamhet , dock så var rödmunstetrorna lite väl förtjusta... Så min fråga är helt enkelt vad de kan vara som gör att mina svärdsplantor tynar bort ? Har förutom svärdsplantorna flera anubias och dom är det inget fel på alls. Har inte tillsatt någon växtnäring i karet så kan de vara de som är boven ?
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    #2
    Inte ovanligt att det blir så, testa näring!

    Kommentar

    • Yokas
      • August 2011
      • 136

      #3
      Ancistrus är (ö)kända för att äta blad från svärdsplantor. Efter dom är klara med ett blad så är det bara det som ser ut som ett brunt nät kvar så det är mycket möjligt att det är den som varit på dina plantor. Svärdsplantor tar huvudsakligen in sin näring genom rötterna, inte vattnet, så ett näringsrikt substrat är att rekommendera till dom.
      shoop da whoop...

      Kommentar

      • laasesku
        • October 2002
        • 660

        #4
        Har bladen hål så skulle jag satsa på ancistrusen, annars är det säkert näringen

        Kommentar

        Arbetssätt...