Fosfor och nitrathalten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Fosfor och nitrathalten?

    Jag har sedan en tid tillbaka haft problem med cyano i mitt kar och har försökt lite olika sätt att bli av med det, bl.a. mörkläggning. Det tog inte många dagar innan cyanon var tillbaka...

    Har förstått att cyano ofta kommer om det är obalans mellan N och P. Jag kör med PMDD, dubbeldos av KNO3, jämfört med vad jag tar från de två andra flaskorna. Mitt nitratvärde ligger på ca 15 mg/l. Någonstans läste jag att förhållandet mellan N och P skulle vara 4:1. Någon annanstans läste jag 7:1. Idag köpte jag ett JBL fosfattest för att se var jag ligger. Testet visade över 1,8 mg/l. Enligt JBLs test är det alldeles för högt (rödmarkerat). Men om jag ska gå efter förhållandet borde jag ju öka fosforhalten ytterligare.

    Förvirrande tycker jag. Har jag fått allt om bakfoten? Vad är som gäller för N och P egentligen?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    När cyanon väl blommat upp spelar näringsnivåer mindre roll, men de flesta märker att cyanons tillväxt blir lite mindre aggressiv om man försöker fosfatbegränsa akvariet. Men det är egentligen en halvdålig idé eftersom växterna kommer bli fosfatbegränsade långt innan algerna vilket i sin tur leder till att växterna växer sämre och algerna får ännu mer spelrum.

    Cyano liksom alla andra alger brukar triggas av ammonium, vilket akvariet med fiskar alltid har. Äldre generationen akvarister tyckte sig se ett tydligt samband med mycket mulm (skitigt akvarium) och cyano. Cyanos kvävefixering är syrekänslig och mulm drar ner syrenivåerna och är ett tecken på att man har hög biolast eller dålig filtrering - som i sin tur skapar ammoniumspikar som triggar igång cyanon.

    När den väl är väckt spelar det som sagt inte så stor roll vad du gör med näringsnivåerna. Då är det mörkläggning som gäller, och innan dess ska du försöka få växterna att växa så bra du kan och försöka få ner mulmnivåerna i akvariet och i filtret. Du behöver inte göra allt kliniskt rent, men se till att få bort de största mulmdepåerna inne i växtbuskage och svåråtkomliga ställen. Det brukar vara effektivt att tömma halva akvariet och sedan stoppa in vattenpåfyllningsslangen på lämpliga ställen så att all mulm virvlar upp. Låt sedan akvariet vara en stund så allt får sedimentera och flyta upp till ytan så tar du det som flyer upp med håv och sedan kan du göra en tömning till och försöka dammsuga upp den sedimenterade mulmen.

    När du får ner mulmnivåerna kommer du enklare se om växterna trivs bra eftersom syrenivåerna nu kan bli mycket högre än tidigare vilket får till följd att glada växter får en massa syrebubblor under bladen eller tom lämnar ifrån sig en strid ström av syre.

    Det är då du dödar cyanon med en mörkläggning, och tack vare höga syrenivåer och glada växter efter mörkläggningen så kommer cyanon hålla sig undan.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      defdac.. det där var den bästa beskrivningen jag läst om hur man ska bekämpa cyano...
      Har inga sådana bekymmer nu. Men det kan ju dyka upp och då är det bra att veta hur man bäst ska gå tillväga.
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Sv: Fosfor och nitrathalten?

        Ja mycket bra defdac, tack!
        Stämmer helt med mina erfarenheter, har brottats ett bra tag med denna bakterie. Har märkt att om man har ett kar där man inte har så hög cirkulation, pga fiskarna, så hjälper det att lufta karet, och nu fick jag det kemiska understödet för det.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        Arbetssätt...