Cladophora tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan Rosendahl
    • December 2012
    • 78

    #61
    Cladophora tips?

    H2O2 vs. Cladophora.




    /Johan och Viveca

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #62
      Cladophora tips?

      Haha, jäklar vad all in!

      Algerna var rätt o-nöjda på filmen..
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #63
        Cladophora tips?

        Verkar som om behandlingen bet bra måste säga att filmningen var helläcker. Är det någon antiskakfunktion som gör att kameraåkningarna blir så stadiga? Helläckert!


        Sent from my iPad using Tapatalk HD
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Johan Rosendahl
          • December 2012
          • 78

          #64
          Cladophora tips?

          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Haha, jäklar vad all in!

          Algerna var rätt o-nöjda på filmen..
          Jo, det blev krig... Idag är i alla fall Claddon en blek och slokörad kopia av sig själv. Amano verkar gå på den idag för första gången också. Övriga invånare ser nöjda ut.

          Kommentar

          • Johan Rosendahl
            • December 2012
            • 78

            #65
            Cladophora tips?

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Verkar som om behandlingen bet bra måste säga att filmningen var helläcker. Är det någon antiskakfunktion som gör att kameraåkningarna blir så stadiga? Helläckert!


            Sent from my iPad using Tapatalk HD
            Jo det verkar så. Tack! Jag tror att iPhonen har digital stabilisator för så säker är jag inte på handen.

            Kommentar

            • Johan Rosendahl
              • December 2012
              • 78

              #66
              Cladophora tips?

              Uppdatering av H2O2-metoden:
              Claddon gick kraftigt tillbaka, ffa på direktbehandlade ställen. Siameser och andra innvånare kalasade på resterna. Några tofsar kvar som efterbehandlas punktvis och enstaka gröna trassel kvar som var lätta att plocka bort. Dessa hade lite mer stålullskonsistens, men satt inte fast i något längre. Allt iallt en succé än så länge alltså. Väntar dock till alla spår är borta innan vi köper in mossa...

              Kommentar

              • Johan Rosendahl
                • December 2012
                • 78

                #67
                Cladophora tips?

                Ursprungligen postat av Johan Rosendahl
                Uppdatering av H2O2-metoden:
                Claddon gick kraftigt tillbaka, ffa på direktbehandlade ställen. Siameser och andra innvånare kalasade på resterna...
                ...Väntar dock till alla spår är borta innan vi köper in mossa...
                Spåren förökar sig efterhand ganska snart till ett problem igen, speciellt i det låga gräset där det är svårt att ta bort rester fysiskt. Vi kommer nog få punktbehandla i mindre utsträckning ett tag framöver. Vi har lite fissidens fontanus som väntar på montage. Vi får se hur det går med den...


                /Johan och Viveca

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #68
                  Det enda som äter Cladophora är zebrasnäckor (Nerita/Neritina), och även om de är bra på det (jag har bilder på hur de ätit spår rakt igenom algkuddarna) så kan de inte äta snabbare än algen växer (och zebrasnäckor har andra problem, t.ex. att fisket av dem knappast är hållbart, att de är långlivade snäckor som i akvarieum oftast dör inom ett år, att de egentligen är bräckvattendjur, och att de inte förökar sig i akvarium).

                  Mört och platy kan knapra lite på Cladophora, men inte så det märks. Varken ancistrus, siamesisk algätare, otocinclus, amano-räkor eller övriga vanliga akvariesnäckor rör Cladophora.
                  Det är möjligt att fisk som äter högre växter, (pacu, gräskarp, vissa malawi/tanganyikaciklider, buenos aires-tetra, Leporinus...) funkar, men de är å andra sidan oftast olämpliga av andra skäl.

                  EC har ingen effekt på Cladophora, utom möjligen om man tömmer akvariet och sprayar outspätt rakt på algen, vid normal dosering fungerar det som gödning (precis som för "riktiga" akvarieväxter). Kudd-bildande Cladophora älskar järn, men verkar kunna klara mycket låga nitrathalter, kanske för att den har symbiotiska cyanobakterier. Peroxid gör helt klart livet surt för Cladophora, den bleknar, men färgar snabbt upp igen när behandlingen avbryts; återigen kanske effektivt om man kan spreja rakt på algen. Kolvätebehandling med socker eller alkohol verkar inte ha någon effekt, återigen kanske pga de symbiotiska cyanobakterierna.

                  Jag har inte testat andra alg-gifter (som t.ex. Algen-Killer eller Algaefix).

                  Jag är osäker på vilka Cladophora-arter det handlar om. Jag anser jag har eller har haft minst fyra arter i akvarium, varav två kuddbildande, och jag är inte övertygad att någon av dem är aegagropila.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

                    #69
                    Jahapp.. så har jag fått in det där i min räkkub också. Antar att det är sån där cladophora. Men jag har ingen aning om varifrån det kommer?? Det är inget nytt insatt där sedan räkorna förra året. Någon liten spor måste har varit vilade väldigt länga för att vid bra läge börja växa till sig. Nu sitter det lite här och var på rot, botten, bland växter. Fördelen med den här är att det är lätt att ta bort för hand om det blivit för mycket. Javamossan tycks ha backat undan för den Claddon. Lite trist. Men räkorna trivs i Cladophoran iaf.. alltid något..

                    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #70
                      I min burk är Cladophoran helt borta eller slumrande. Men har tappat respekten för algen en del. Det är lätt att få lite katastrofkänsla när man får in en livsduglig alg i burken. Men har man tålamod och nöter på går den att hantera eller få att minska och i rimliga mängder kan den vara vacker.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #71
                        Det hände faktiskt en lustig grej i mitt 240-literkar, där dorsigeraparet går. Jag fick cyano plus en hel del andra alger också, bl.a. trådalger och som jag tror claddo, som satt fast som små buskar på nästan alla rötter och i gruset (är dålig på algnamn).
                        Det blev mörkläggning i fem dagar och alla alger var puts väck - tyvärr också min Ap. trifasciatahane. Sen tre veckor tillbaka, är detta kar peppar peppar nästan helt algfritt, förutom lite grönt på bakgrunden, som snäckorna betar av.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • MonkanS
                          • December 2011
                          • 861

                          #72
                          Jag accepterar att den finns där i räkkuben. Den stör mig inte alls. Som Bluewing säger.. i måttliga mängder är den riktigt fin. Och den är ju lätt att hålla efter.

                          Men jag tackar för tipset om jag någon gång i framtiden skulle vilja ta till en så drastisk åtgärd. En vacker dag så finns den kanske i stora karet också. Och då kanske jag får tänka i andra banor än att enbart riva ur den för hand.
                          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #73
                            Ursprungligen postat av MonkanS
                            Jag accepterar att den finns där i räkkuben. Den stör mig inte alls. Som Bluewing säger.. i måttliga mängder är den riktigt fin. Och den är ju lätt att hålla efter.

                            Men jag tackar för tipset om jag någon gång i framtiden skulle vilja ta till en så drastisk åtgärd. En vacker dag så finns den kanske i stora karet också. Och då kanske jag får tänka i andra banor än att enbart riva ur den för hand.
                            ...så drastiskt var det inte.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...