Cladophora tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #46
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Testade att minska järn i burken och upplever det som att Cladophoran stannar upp med minimalt med järn. Någon annan som upplevt det?
    Det finns ju lite filosofier i ämnet, vilket är lite spännande.

    Jag brukar grafiskt sätta upp pinnar som representerar gödning när jag vill hålla något enkelt. Om alla pinnar är lika långa så blir blomman lika lång som pinnarna. Är en pinne kortare så kommer blomman bara att nå upp till den längden. Hänger du med?

    Om du plockar bort järn så störs växterna i sin rytm, de kommer således inte växa, alternativt så blir de redigt fula på köpet.

    Sen för det här med sig lite annat. Om växterna störs så konsumeras inte övrig gödning, du kommer således att ligga på ett överskott i någon mån. vad har inte samma krav som växterna?

    Alger.

    Vad riskerar du då med näringsöverskottet? Algboom är ett trevligt ord.

    Man kan aldrig näringsbegränsa alger. Därför finns det heller ingen konkurrens om de näringsämnen som finns. Det är (förenklat) inte den egentliga övergödningen som genererar algboomen, näringen har ju funnits redan innan. Överskottet är helt enkelt en signal till algerna att det inte finns någon konkurrens om gödningen. Förändringar verkar ju triggande, det är därför du vill ha stabila värden i akvariet. Vattenbytet på 50% enligt EI förhindrar att näringsämnen ackumuleras, vilket även är till för att du ska få så stabila värden som möjligt.

    Det finns olika ämnen som triggar olika alger enligt den personliga uppfattningen, ofta ihop med en brist på Nitrat, fast om det egentligen är så enkelt skall jag låta vara osagt egentligen för det finns det folk som är bättre på att förklara. Om du då ligger på ett överskott i järn och drabbas av trådalger så skall dessa bekämpas, då är det vettigt att minska en gynnande faktor. Det krävs oftast ändå manipulering av ljus och mekanisk rengöring. Det är ändå vettigt att tänka på växterna, är de glada så blir det dåligt med alger.

    Kom ihåg detta nu, det går inte att näringsbegränsa dem, de kräver så mycket lägre näringsnivåer än akvarieväxterna.

    EI rakt av, resten är det att mäta sig till.

    Nu, sova
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #47
      Jodå, jag hänger med Mathias Numera kanske jag skulle säga också. För ett halvår sedan knappast.
      Nu menade jag inte att nolla Fe. Har själv pga bottensubstratet på gränsen till överskott. JBL som jag använt mig av tillsätter ju extra järn i det mesta av deras gödningsprodukter. Ser snabbt på Svärdsplantorna om det ligger för lågt på mikroämnena. Men har legat högre ett tag med Mikroämnen och då fått trådalger, tofsalger och snabbare tillväxt av Cladophora.

      Var mera nyfiken om andra också sett koppling Cladophora och järnnivåer.
      I egna burken ligger jag ju numera alltid på 25-30ppm Nitrat så där ligger jag ju inte lågt (Cyanoracet tidigare gjorde mig uppmärksam på Nitratet)

      Men gällande Cladophora så testar jag EC från nästa vecka och hittade idag en "gömma" där den djäkeln (mr Cladophora) fyllt en Javaormbunke med Cladophora. Satte in min fantastiska defdac-pinne mitt inne i den. Snurrade och fick ut en hel Cladophoraboll!!
      Ganska kul faktiskt med algjakt med ruggad blompinne

      PS. T.o.m. EI fattar jag numera vad som menas med. Man är snart en ren nörd på detta med växter. Min fru tycker iofs att mitt nörderi sedan länge börjar ta sig smått astronomiska proportioner.
      Senast redigerad av Bluewing; 10 February 2013, 07:07.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #48
        Cladophora tips?

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Jodå, jag hänger med Mathias Numera kanske jag skulle säga också. För ett halvår sedan knappast.
        Nu menade jag inte att nolla Fe. Har själv pga bottensubstratet på gränsen till överskott. JBL som jag använt mig av tillsätter ju extra järn i det mesta av deras gödningsprodukter. Ser snabbt på Svärdsplantorna om det ligger för lågt på mikroämnena. Men har legat högre ett tag med Mikroämnen och då fått trådalger, tofsalger och snabbare tillväxt av Cladophora.

        Var mera nyfiken om andra också sett koppling Cladophora och järnnivåer.
        I egna burken ligger jag ju numera alltid på 25-30ppm Nitrat så där ligger jag ju inte lågt (Cyanoracet tidigare gjorde mig uppmärksam på Nitratet)

        Men gällande Cladophora så testar jag EC från nästa vecka och hittade idag en "gömma" där den djäkeln (mr Cladophora) fyllt en Javaormbunke med Cladophora. Satte in min fantastiska defdac-pinne mitt inne i den. Snurrade och fick ut en hel Cladophoraboll!!
        Ganska kul faktiskt med algjakt med ruggad blompinne

        PS. T.o.m. EI fattar jag numera vad som menas med. Man är snart en ren nörd på detta med växter. Min fru tycker iofs att mitt nörderi sedan länge börjar ta sig smått astronomiska proportioner.
        Nörderi är roligt. Jag har ju fler laster, Epifyter är en av dem. Inget av mina intressen innebär någon form av glädjerevolution här hemma men hon är förstående

        Har en kamrat som samlat på skallerormar, giftspindlar och lite annat roligt. Det kan således bli värre
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #49
          Idag har alla claddotofsar längs en rot blivit mörkgrå/svarta av Cladophoran. Det verkar som om de svartnar/dör mest där ljuset når cladophoran. Detta trots den låga dosen. Men vet inte om det blev effekten av min chocköppning med 2 ml/50L som jag inledde det hela med i 2 dagar. Men inget har dött i burken förutom några Cladotofsar och en del Tofsalger försvinner efterhand.Trodde bara inte det skulle gå så fort.

          Men mer och mer bubblor på växterna för varje dag. PMDD och EC verkar funka bra ihop.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #50
            Testar nu att jag ger dagsdosen EC i en spruta koncentrerat på Cladotofsarna med pumpen avstängd och när det gått en liten stund så startar jag pumpen så att ECn fördelas i resten av akvariet. Gör likadant med tofsalger jag hittar.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #51
              Cladophora tips?

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Testar nu att jag ger dagsdosen EC i en spruta koncentrerat på Cladotofsarna med pumpen avstängd och när det gått en liten stund så startar jag pumpen så att ECn fördelas i resten av akvariet. Gör likadant med tofsalger jag hittar.
              Kokande vatten i sprutan är nog vettigare om du vill mörda dem punktvis..
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #52
                Kan nog vara så, men på något sätt trivs jag bättre med att förgifta dem. Det är inte så mycket ett mordiskt drag utan är genuint nyfiken på vad EC gör med dem. Så när jag är klar med det kan jag tänka mig din lite hetare metod.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Johan Rosendahl
                  • December 2012
                  • 78

                  #53
                  Cladophora tips?

                  Tack för den här tråden. Men hur kan de sälja det som "mossboll"? Falsk marknadsföring!

                  Vi har det numera spritt till windelöv och på roten... Det blir en rensning ikväll...
                  Tog den här "mossan" i väntan på den vi egentligen vill ha. -bad move!

                  För övrigt verkar den gilla ljus och ogilla mörker.


                  /Johan och Viveca

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #54
                    Visst är det falsk marknadsföring. Frågan är om han/hon vet själv? Tror inte alla handlare har koll. Hos min favorithandlare som är en erfaren handlare kan jag ju se Cladophora i de flesta av hans kar efter det att han lagt ner "mossbollar" i burkarna.
                    Så där kan det inte bli mer växtinköp.
                    Men hittar du ren Cladophora i burken så ta bort den mekaniskt. Sedan finns ju Mathias hetvattenbehandling som ju är giftfri. Men plocka bort eftersom du ser.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #55
                      Cladophora tips?

                      Att punktbehandla med vatten i karet är ju ganska svårt. Ec från början, lågt koncentrat, direktkontakt med vatten = en rejäl utspädning igen. Redan från mynningen på sprutan så ändras ju förhållandet.

                      En blottlagd yta som hålls fri från vatten där preparatet kan verka störningsfritt en stund är mitt tips.

                      Annars, kokande vatten eller väteperoxid.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #56
                        Cladophora tips?

                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Att punktbehandla med vatten i karet är ju ganska svårt. Ec från början, lågt koncentrat, direktkontakt med vatten = en rejäl utspädning igen. Redan från mynningen på sprutan så ändras ju förhållandet.

                        En blottlagd yta som hålls fri från vatten där preparatet kan verka störningsfritt en stund är mitt tips.

                        Annars, kokande vatten eller väteperoxid.
                        Men det funkar ganska bra med punktbehandling med EC faktiskt. Det blir en yta på 5-7 cm där algerna efter ett par dagar börjar förändras och dö. Jag gör så nu steg för steg. Stänger av pumpen. Tar en blompinne och håller undan växterna. Och sprutar ut ECn med en doseringsspruta. Jagar bort fisk och Amanos. Sedan efter en 30 sekunder startar jag pumpen igen.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Johan Rosendahl
                          • December 2012
                          • 78

                          #57
                          Cladophora tips?

                          Claddon tar över hela vårt kar :-( successivt och vi börjar allvarligt tänka på väteperoxid. Är det någon här som har testat det? Vilka koncentrationer bör man ta och vilka växter/djur är känsliga?

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #58
                            Riktigt trist Johan. Tidigare i den här tråden fanns en länk till Plantswap som beskriver det hela och i den tråden finns en länk till en engelsk sida som är utförligare. Du kan läsa här.
                            Min Cladophora backar och är i stort sett borta med EC. Men då ligger jag på 1,5 nomaldos och har fått öka det försiktigt dit eftersom mina Amanos reagerar om jag ökar för snabbt.
                            Lycka till med Claddon.

                            Ursprungligen postat av Johan Rosendahl
                            Claddon tar över hela vårt kar :-( successivt och vi börjar allvarligt tänka på väteperoxid. Är det någon här som har testat det? Vilka koncentrationer bör man ta och vilka växter/djur är känsliga?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Johan Rosendahl
                              • December 2012
                              • 78

                              #59
                              Cladophora tips?

                              Vi använder sedan tidigare Carbo Green som komplement till vår elektrolys. Är det samma sak som EC?

                              Cladophoran har två former hos oss. Dels små "buketter" likt tofsalger på roten och dels trådar som växer in i andra växter och snärjer dessa. Den andra formen är värst.


                              /Johan och Viveca

                              Kommentar

                              • Johan Rosendahl
                                • December 2012
                                • 78

                                #60
                                Cladophora tips?

                                Claddon exploderade den senaste veckan så vi såg ingen annan utväg än att testa väteperoxid, H2O2.

                                Någon sorts reaktion sker med cladophoran. Det börjar bubbla rejält från den i kontakten. Räkorna blev oroliga, men lugnade sig efter ett tag. Vi har ingen mossa än i karet och de andra växterna verkade oberörda.

                                Film kommer


                                /Johan och Viveca

                                Kommentar

                                Arbetssätt...