Cladophora tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zybeer
    • July 2002
    • 699

    #31
    Jag testar precis med att "svälta" Amanoräkor, snäckor och Siamesiska algätare för att se om de behagar smaka på Cladon. Den jäkla algen invaderar mossa på nolltid och binder in den i sina fina trådar. Jag har inte direkt haft problem med dem på vanliga växter men i mossa där den tillslut börjar binda in flytväxterna också och tar över hela karet.

    Josie: Bör den överleva kokning? Kokade rötter i säkert en timme... Men jag tror att den kom in i mitt nya kar via filtret som jag inte vågade koka utan rengjorde på vanligt vis.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #32
      Jag säger bara det.. tack och lov att jag inte köpte en sån där mossboll. Jag var nära att göra det för att ha i räkkuben. Men blev varnad av någon här för att den sprider sporer och att man sedan har det överallt i karet. Tror att det var ansjo som varnande mig då.
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #33
        Säger samma sak, är väldigt tacksam att jag läste denna tråden. Jag var väldigt sugen på att köpa ett par "mossbollar" till mitt lilla räkkar, men det blir det inget med nu.

        Och det tackar vi Blåvingen för

        Kommentar

        • Josie
          • November 2009
          • 36

          #34
          Ursprungligen postat av Zybeer
          Jag testar precis med att "svälta" Amanoräkor, snäckor och Siamesiska algätare för att se om de behagar smaka på Cladon. Den jäkla algen invaderar mossa på nolltid och binder in den i sina fina trådar. Jag har inte direkt haft problem med dem på vanliga växter men i mossa där den tillslut börjar binda in flytväxterna också och tar över hela karet.

          Josie: Bör den överleva kokning? Kokade rötter i säkert en timme... Men jag tror att den kom in i mitt nya kar via filtret som jag inte vågade koka utan rengjorde på vanligt vis.
          Jag skulle bli väldigt förvånad om sporerna skulle överleva 100 grader. Det är inte en temperatur som sporerna normalt skulle utsättas för i naturen. Men de kan absolut hamna i filtret som du säger. Jag skulle som sagt hoppas på betare gör slut på algen efter en tid. Kanske att det kan hjälpa till om man lägger i en riktigt snabbväxande flytväxt som Ceratophyllum också. Då kommer det att finnas mindre näring kvar till alger. Mossa är ju väldigt dekorativ men flera av de riktigt vackra varianterna växer ju rellativt långsamt och utgör ingen direkt konkurens.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #35
            Ursprungligen postat av Josie
            Hej Bluewing!
            Jag tycker inte att det finns någon anledning till några domedagsprofetsior eller drastiska åtgärder. Om det är Cladophora du har fått in (lägg lite av den i en skål m vatten och kolla i lupp; trådar med avlånga gröna celler på rad, förgreningar) så kan det mycket väl vara Cladophora aegagrpila. Det är den art som sälgs som mossbollar. Den växer ute i det fria i bottenhavet och i svenska sjöar.
            En ganska långsamväxande art med högt näringsvärde och den har inget starkt kemiskt försvar mot betare. Detta betyder att det är många algätare som gillar den. Pova Ammanoräkor tex. Även vanliga äppelsnäckor käkar upp den om de bara är tillräckligt hungriga (det har jag sett med egna ögon). I övrigt är även stora posthornsnäckor bra när det gäller algbekämpning. De tar även till viss del blågrönalger som växer på Anubias.
            Om det är någon annan Cladophoraart kanske den växer snabbare men den kommer fortfarande att vara aptitlig. Du kan ju hjälpa till lite genom att ta bort det värsta för hand så gör betande djur resten av jobbet åt dig.

            Jag är marinbiolog med inriktning på makroalger, så du kan nog lita på vad jag säger
            Jag litar på vad du säger På grund av att jag haft så många Physor i akvariet skaffade jag Helenor som i stort sett raderat alla andra snäckor. Så jag tar nog bort dem och plussar med lite sniglar igen, och ser vad det gör. Nu kan man ju inte få tag i Äppelsnäckor längre. Är det någon av de andra större arterna som kan tänkas ta Clado?
            Tycker att jag noterat också att min Cladophora trivs i mer stillastående vattenområden. Så jag har kramat ur mitt innerfilter i lite för att få mer cirkulation. Ansat växter som hindrar rotationen på vatten. Sedan tar jag bort tofsar jag ser mekaniskt med en pincett. Kommer att pröva EC inte bara för detta utan för att det samtidigt börjat komma mer penselalger,

            Sedan så är det inte så att jag fått Cladophora pga en mossboll, utan fick med lite Javamossa från affär som jag insåg senare var full med Cladophora. Så ni kan få in det på andra sätt även om ni undviker mossbollar.

            Men jag tycker det är så himla positivt att höra om försök att hantera Cladophora metodiskt. På vissa sajter påstås Cladophora backa om man börjar med tillsatt CO2?
            Sedan är ju algen faktiskt vacker också även om den är jobbig.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #36
              Sorry, men det är mig veterligt inga fiskar, räkor eller snäckor som bevisligen äter algen. Jag har även haft elefantsnäckor som gör rent hus på precis allting som var grönt, förutom just mossbollen. Gör en sökning på nätet så hittar du inte många som är positiva till mossbollar och fått bukt med dem förutom med manuell rengörning.
              Så tills jag ser bevis på att någon käkar algen så är jag skeptisk...

              Causes: Introduction via new plants, possibly Marimo balls Prevention: Avoid introducing Cladophora by thoroughly cleaning new plants Eradication and control: Manual removal, reduce lighting, patience ... Read more
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #37
                Ja du Anders, den läsningen lyfter inte humöret direkt. Men nu finns den i burken och det är inget att göra mer än att jobba på. Har inte lust att ge mig eller ge upp. När jag skaffar nästa burk får det bli dubbla håvar, hinkar, slang etc. Lär väl också behöva bada i Klorin efter varje ingrepp i min clado-tank Ser att en och annan ändå verkar hålla den i schack riktigt hyggligt.
                Så närmast ska jag testa EC i burken och se vad som händer.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #38
                  Meddela hur det går, jag har skiten i en av mina räkkuber som jag får rensa med jämna mellanrum...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #39
                    Jag lovar att berätta allt eftersom. Men kommer att testa EC inledningsvis.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #40
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Meddela hur det går, jag har skiten i en av mina räkkuber som jag får rensa med jämna mellanrum...
                      Du har inte testat detta http://www.plantswap.se/viewtopic.php?f=40&t=10553 ? Verkar ju effektivt så det räcker....
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #41
                        Nä, det har jag inte gjort och det kan vara värt att prova. Ska kolla om jag inte ska testa detta till veckan...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          #42
                          Ge oss andra gärna en rapport hur det gick har ju denna "skiten" med...
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #43
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Nä, det har jag inte gjort och det kan vara värt att prova. Ska kolla om jag inte ska testa detta till veckan...
                            Vilket mod Anders! Det känns lite som om en medlem plötsligt ställer upp som Crash Test Dummy Jag kan tänka mig hur det känns strax innan du släpper i det hela. Håller tummarna för att det går bra.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #44
                              Får nog spä ut den väteperoxiden jag kan få tag på bara....
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #45
                                Testade att minska järn i burken och upplever det som att Cladophoran stannar upp med minimalt med järn. Någon annan som upplevt det?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...