Cladophora tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #16
    Cladophora tips?

    Här i Zoopet får man lära sig allt möjligt inom biologin

    När det gäller detta med Cladophoran, så hade jag en lite naiv känsla att detta kommer förstås gå att fixa. Skulle jag köra Mathias lösning så skulle det egentligen innebära att slänga hela skiten i burken. Det sitter ju i så fall i botten, ditlimmad BTN-bakgrund, all filtermassa etc. Gissar att det förökar sig med sporer eller nåt annat smått. Skulle jag köra med Mathias amputationsteknik (väck med allt) så gissar jag att jag får slänga allt regelbundet. Jag har ju fått det av akvarieaffärer så då kan jag få det igen via nåt växtinköp.

    Men vill inte göra för stor grej av det. Vill se burken med glädje och inte bli stressad av ett alghot.
    Så jag gör helt enkelt så att jag tar fram lite verktyg och tar bort cladobollarna eftersom och försöker jobba vidare med att skapa så bra förhållanden för växterna att algerna inte får så mycket utrymme.
    Får lägga in det i veckorutinerna.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Så har jag med gjort, om algerna inte sitter på ett ställe som ser bra ut.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #18
        Phu, nu gör ni mig skrajsen.
        I mitt sist nystartade kar, så sitter det liksom en liten liten buske på en rot, som är c:a 1cm hög. Trodde först det var lite javamossa, men tittade lite närmare nu efter ditt claddoinlägg Bluewing. Det skulle inte förvåna mig det minsta, om det är denna alg! Tror att det är den som saknas av alla dom alger jag har haft i mina kar.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #19
          Har du haft algbollar i ditt kar Inger?

          Har fått för mig att man måste ha en algboll eller haft nåt som har haft kontakt med dessa för att alger skall komma och kunna sprida ut sig.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #20
            Ursprungligen postat av PiaJo
            Har du haft algbollar i ditt kar Inger?

            Har fått för mig att man måste ha en algboll eller haft nåt som har haft kontakt med dessa för att alger skall komma och kunna sprida ut sig.
            Nää, jag skulle aldrig komma på tanken, att köpa algbollar - eftersom ordet börjar med "alg".

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #21
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Här i Zoopet får man lära sig allt möjligt inom biologin

              När det gäller detta med Cladophoran, så hade jag en lite naiv känsla att detta kommer förstås gå att fixa. Skulle jag köra Mathias lösning så skulle det egentligen innebära att slänga hela skiten i burken. Det sitter ju i så fall i botten, ditlimmad BTN-bakgrund, all filtermassa etc. Gissar att det förökar sig med sporer eller nåt annat smått. Skulle jag köra med Mathias amputationsteknik (väck med allt) så gissar jag att jag får slänga allt regelbundet. Jag har ju fått det av akvarieaffärer så då kan jag få det igen via nåt växtinköp.

              Men vill inte göra för stor grej av det. Vill se burken med glädje och inte bli stressad av ett alghot.
              Så jag gör helt enkelt så att jag tar fram lite verktyg och tar bort cladobollarna eftersom och försöker jobba vidare med att skapa så bra förhållanden för växterna att algerna inte får så mycket utrymme.
              Får lägga in det i veckorutinerna.
              Inte ta ur allt, fylla upp det med mer.

              Kno3, socker, diesel, bensin och dynamit. Sen skicka skitalgen tillbaka till medeltiden..


              Om du vill att jag ska vara mer seriös så är det här ditt val av vapen: http://m.flickr.com/#/photos/defdac/...7606578296156/

              Den enda trösten med den pinnen är vetskapen om att även Defdac får claddobekymmer ibland, resten är rätt dystopiskt..
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Zybeer
                • July 2002
                • 699

                #22
                Även jag har fått Cladophora i princip överallt. Det började med en s.k. algboll som jag delade upp i två (smart drag av mig...) för att använda lite som en bottentäckare. Sen fick jag mer och mer små Cladoludd som satt i min fina Christmass Moss på en rot. Till slut var mossan helt kvävd. Cladon började växe i bottenmaterialet i en annan kub. Den kom upp ur substratet, blev större och större, gick från kort mjukt ludd till lång, sträv och slajmgrön. Lindade in sig i allt. Tog sig upp i flytväxterna. Fyrdubblades i massa. Fyllde en hel kub med slajmgrön och kvävande biomassa. Spred sig till en tredje kub (via en flytväxt/vatten/håvning av fisk/räkor troligen). Skapade ett slajmgröntbiomassemonster även där. I den första kuben utvecklades det till ett centimetertjockt lager med Clado-ludd över substratet.

                I ett försök att bekämpa farsoten kasserade jag all mossa ur en kub, kokade alla rötter under kanske två timmar, slängde substratet, rengjorde filtret med mycket varmt vatten under mycket lång tid och gick igenom den i princip med lupp. Kuben skurades med tvättsvamt och varmt vatten tills den gnistrade.

                Resultatet? Efter max en vecka hade Clado börjat växt ut ur filtret samt upp ur den nyinköpta fina mossan som satt bunden på en rot. Delvis på en ruta också. Små tunna gröna hårstrån som tvinnar sig tätare och tätare ihop. Amanoräkor köptes in efter ett tips och sattes till att kontrollera farsoten. På en vecka har de inte påverkat Cladopopulationen alls. Det enda djur jag sett äta ett av dessa hårstrån är en stor sandsnäcka som betade på akvarieglaset. Den tuggade länge på det lilla strået, sen tog den sig tillbaka ned i bottnen igen.

                Nu håller jag på och iordningställer ett nytt kar. Jag har köpt en ny håv för att inte använda den pestsmittade och hoppas innerligt att långvarig kokning kan rädda rötterna som ska gå i detta. Om det går vägen återstår att se...
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2883

                  #23
                  Vet inte ifall jag missat något i tråden, men clado gillar inte Easy Carbo alls. Jag har åtmonstone lyckats hålla tillbaka tillväxt och utvecklingen av clado med lätt överdos av EC. Jag har också märkt tidigare efter dosering av EC ett par dagar att clado´n blir vit och gått tillbaka. För att bli av med den helt krävs ju som vanligt med alger etc. en hel del tålamod.

                  Kommentar

                  • LS10
                    • November 2010
                    • 258

                    #24
                    Nu är jag inte helt säker på om jag hade cladophora eller vanliga trådalger, men det förökade sig iallafall väldigt fort, växte fast på allt och var helt omöjligt att rensa ut manuellt. Det tog helt enkelt över hela karet hur mycket jag än städade akvariet. Har försökt att ta ut all inredning och växter och göra rent så noga det gick, men det kom ändå tillbaka på någon dag.

                    Tillslut, efter många månader, så tröttnade jag helt och slängde ut allt vad inredning och växter hette ur burken, även pumpen och doppvärmaren åkte ut samt att jag halverade ljusmängden. Kvar var alltså bara botten och fiskarna, men akvariet var väldigt sparsamt befolkat.
                    Lät det vara så i över en månad, men bytte vatten ofta då jag oroade mig för vattenkvalitén. Tog inte så lång tid innan jag inte längre såg några spår av några trådar.
                    Efterhand så köpte jag lite nya växter och har även nyligen lagt i de gamla rötterna (som har fått torka i ett par månader). Än så länge ser jag inga spår av cladophoran och fiskarna mådde bra under hela processen.

                    Det intressanta tycker jag är att det alltså gick att göra botten fri från cladophoran, men att det däremot verkade helt omöjligt att helt rensa ut det från växterna.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #25
                      Har själv ingen Cladophora alls på växterna utan endast på "döda" ting. Rensar den eftersom. Blir lite motiverad att testa EC faktiskt. Mår Cryptocoryne dåligt av EC? Har läst på vissa ställen att man kan hålla den i schack (som med andra alger) om man har växter som konkurrerar ut den.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #26
                        Läste förresten nyss i ett äldre inlägg från defdac på Plantswap att han hällde EC direkt med pipett på Cladophora och tofsalger med gott resultat. Kanske kan vara nåt med EC ändå....
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • lofstrog
                          • November 2009
                          • 989

                          #27
                          Cladophora tips?

                          Jodå EC funkar på de flesta alger men man får ge sig till tåls någon vecka innan man ser resultat.
                          Vissa växter och mossor gillar inte EC. Jag har själv märkt att vallisinera verkar brännas ner av EC.

                          Med vänlig hälsning,
                          Roger


                          Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                          Discus for life

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #28
                            Cladophora tips?

                            Ursprungligen postat av lofstrog
                            Jodå EC funkar på de flesta alger men man får ge sig till tåls någon vecka innan man ser resultat.
                            Vissa växter och mossor gillar inte EC. Jag har själv märkt att vallisinera verkar brännas ner av EC.

                            Med vänlig hälsning,
                            Roger


                            Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                            Jag har funderat över det där och det finns ju vissa tankar att kh ska spela in där. Jag ligger lågt i kh, nere på 4 enligt de tester jag litar skapligt på. Det jag är frågande till är det enorma tillväxt jag får på jättevallisen ihop med easycarbo..

                            Det finns således fler parametrar men jag finner inte ut vad som påverkar riktigt..

                            Javan kommer dö i alla fall, högst sannolikt. Då är det bättre med kokande vatten och spruta..

                            EC är ju rätt fränt annars..
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Josie
                              • November 2009
                              • 36

                              #29
                              Hej Bluewing!
                              Jag tycker inte att det finns någon anledning till några domedagsprofetsior eller drastiska åtgärder. Om det är Cladophora du har fått in (lägg lite av den i en skål m vatten och kolla i lupp; trådar med avlånga gröna celler på rad, förgreningar) så kan det mycket väl vara Cladophora aegagrpila. Det är den art som sälgs som mossbollar. Den växer ute i det fria i bottenhavet och i svenska sjöar.

                              En ganska långsamväxande art med högt näringsvärde och den har inget starkt kemiskt försvar mot betare. Detta betyder att det är många algätare som gillar den. Pova Ammanoräkor tex. Även vanliga äppelsnäckor käkar upp den om de bara är tillräckligt hungriga (det har jag sett med egna ögon). I övrigt är även stora posthornsnäckor bra när det gäller algbekämpning. De tar även till viss del blågrönalger som växer på Anubias.

                              Om det är någon annan Cladophoraart kanske den växer snabbare men den kommer fortfarande att vara aptitlig. Du kan ju hjälpa till lite genom att ta bort det värsta för hand så gör betande djur resten av jobbet åt dig.

                              Jag är marinbiolog med inriktning på makroalger, så du kan nog lita på vad jag säger

                              Kommentar

                              • Josie
                                • November 2009
                                • 36

                                #30
                                Ok, jag ser att det är en del andra i tråden som har haft en del tråkiga erfarenheter. Men det kan ju vara så att om det finns mycket annat gott att äta (föda som är hög på proteiner) som tex fiskfoder så kanske Ammanoräkorna inte är så motiverade att äta alger.

                                Jag har i varje fall haft C. aegagrophila i ett 80 L akvarium, vilket jag inte var så glad över. Men jag matar mina fiskar ganska sparsamt så tillväxten på grönalgen var inte jätte hög. Jag stoppade ner 6 st äppelsnäckeungar som jag matade med kokad spenat 1-2 ggr i veckan. Efter några månader fanns det inte ett spår kvar av Cladophoran.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...