Nybörjare vad gäller många växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinwelende
    • October 2007
    • 131

    Nybörjare vad gäller många växter

    Hej!

    Jag hade ett Juwel 96 l i ca sex år, som jag lade ner för runt fem år sedan. Under den tiden lärde jag mig en del grundskötsel av ett sällskapsakvarium. Jag jobbade då (och jobbar fortfarande) i djuraffär, men vi säljer inga fiskar längre - vi slutade med det för tre år sedan och det var ungefär då som jag precis kände att jag började få lite koll! Nu har jag blivit sugen på att skaffa fiskar hemma igen och har köpt ett Elegance + 58 (95 l) från Aquatlantis: http://www.dogman.se/sv-SE/Hem/Produ...rt/961850.aspx

    Planen är att ha nåt stim med kardinaltetror och två små stim med guldbarber och korallplaty. Jag har även blivit riktigt inspirerad att försöka mig på någonting liknande aquascaping, men jag är inte duktig på hur man bäst får växterna att trivas!

    Jag misstänker att belysningen är ganska kass i det här akvariet... (16,1W/95l) Jag har beställt lite växter från Imazo som kommer på måndag:

    Anubias congoensis på rot (2 olika)
    Smalbladig microsorium på rot (4 olika)
    Eleocharis ocicularise (nålsäv) (10 st)

    Jag har även köpt:

    Oliver Knott's Nature Soil Fin Svart
    (Jag har lite rådasand hemma som jag tänkte ha på partier där jag inte ska ha växter)

    HAPPY-LIFE Happy Cont
    HAPPY-LIFE Liquid Filtering Medium
    HAPPY-LIFE Happy Plant
    HAPPY-LIFE Happy Ferro

    Vad är dumt och vad är bra med det du har läst hittills?

    Jag har läst lite här på forumet nu om växter och koldioxid osv och har förstått att jag måste ha HAPPY-LIFE EasyCarbo också för att få bra tillväxt på växterna (det kom jag på idag att jag hade i mitt förra akvarium). Är det någon av de andra flaskorna som jag har köpt som är onödiga? Borde jag ha en CO2-anläggning, eller går det att få växterna att frodas som i ett aquascapingakvarium utan CO2-anläggning? Om jag borde ha CO2-anläggning och köper från Imazo, vilken bör jag satsa på då?

    Många frågor har dykt upp och det kommer säkert mer, men jag uppskattar minsta lilla hjälp jag kan få i den här djungeln av produkter och tekniker!

    Tack på förhand!

    Mvh Tina
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Hej och kul att fler får upp ögonen för växtakvaristik!

    Som du själv är inne på kommer belysningen vara din flaskhals hur mycket gödning och koldioxid du än tillför så kommer du att ha problem med allt förutom de absolut minst ljuskrävande växterna. De växter du beställt är lyckligtvis inte så krävande även om jag kan tro att nålgräset kommer att få det tufft. Så vill du få lite mer möjlighet till växtlighet än några få växtarter bör du nog kika på om du kan förbättra ljuset. Vet inte hur din ramp ser ut men det finns lysrörshållare med drivdon att köpa färdiga som gör att du, om plats finns, kan sätta upp fler rör i din ramp. Ett grovhugget mått man brukar använda är att räkna Watt/liter och då bör man minst ligga på 0,5W/l för att få fart på växterna. De som är riktigt seriösa aquascapers kör med galet mycket ljus men då blir det en skör balansgång när det gäller att balansera näringen så man inte får brist på nåt. Att använda reflektorer till lysrören är superviktigt och även ekonomiskt. Man förbättrar effekten av varje lysrör med 2-3ggr (beroende på vem man lyssnar på) så har du ingen reflektor på det röret du har ska du börja med det.

    Vad gäller de flaskor du köpt kan jag inte hjälpa dig så mycket mer än att de två förstnämnda verkar vara vattenberedningsmedel och filterbakterier som inte hjälper växterna specifikt medan de två senare är växtnäring. Jag vet inte om Ferro bara är att för få järn eller om det är full gödning med extra järn, men det kan ju tålas att kolla så du inte feldoserar näring. När du blivit varm i kläderna kommer du kanske att tycka att det blir dyrt i långa loppet med näring och då finns en variant som kallas PMDD att beställa hem som man blandar själv och således kan styra sin gödning efter behov, ex öka dosen nitrat men inte fosfat.

    Koldioxid är väl inget absolut krav men många svårare växter kan vara tuffa att få igång utan och lättare växter får en helt annan tillväxt och buskighet om de har god tillgång till kol, så vill man att det ska hända nåt i karet bör man nog kika på nån sorts kolkälla. Easycarbo är ett substitut för riktig koldioxid som ger effekt men blir bökigt och dyrt i det långa loppet då det ska doseras dagligen och tar slut snabbt. Kan vara bra som mjukstart iaf för att känna sig för om växtakvaristik är något. Vill man sen fortsätta och få än bättre tillväxt är ett koldioxidsystem att föredra. Jag personligen tycker att det är prisvärt att bygga ett mäsksystem men det krävs en del för att få ihop det och sen underhålla det så är man lat/rik/seriös är ett trycksatt system givetvis bäst. Kan dock inte tipsa om vilket system du bör satsa på då jag inte satt mig in i den djungeln än men jag vet att det finns andra här på forumet som kan en del om sånt.

    Så för att sammanfatta babblet: 1: Förbättra ljuset. 2: Göd med det du har och läs på om PMDD. 3: Fundera på vilken kolkälla du ska använda utifrån ditt behov och budget.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • elajsa
      • July 2012
      • 160

      #3
      Gå in på www.tropica.com och på plantcare. Där hittar du ett enkelt och billigt litet co2 system. Testar själv med det för tillfället för att se hur stor skillnaden, vet heller inte om detta är en ihållande hobby och därför kändes det inte så blodigt att lägga ut 149kr på den lycka till!
      190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

      Kommentar

      • Tinwelende
        • October 2007
        • 131

        #4
        Tusen, tusen tack för era snabba och engagerade svar!

        Jag tror allt att det går att lägga till en ljusramp. Akvariet kom med en smal ljusramp med LED-belysning som bara är någon decimeter bred. På var sida (framför och bakom) om den sitter tunna skivor som man öppnar som lock, så det är ju bara att plocka bort den bakre locket och sätta dit en ramp med reflektor i.

        Jodå, de två första flaskorna är vattenberedningsmedel, det vet jag allt. Om Happy Ferro står det såhär:

        Högkoncentrerat och effektivt järn-gödselmedel.

        Happy-Life Ferro är en mycket koncentrerad, universell järnkälla för alla akvarieväxter. Vid sidan om det essentiella näringsämnet järn (Fe2+) innehåller det även andra viktiga näringsämnen som t ex kalium och magnesium samt ett stort antal andra näringsämnen. Lösningen är flerdubbelt stabiliserad och den innehåller varken nitrat eller fosfor.

        och om Happy Plant står det såhär:

        Universellt gödselmedel för vattenväxter.
        Happy-Life Happy Plant är ett mycket koncentrerat, universellt gödselmedel.Lösningen innehåller varken nitrat eller fosfor och är mycket sparsam i användningen. Den innehåller vid sidan om de högkoncentrerade näringsämnena järn, kalium och magnesium även spårämnen som t ex manga, bor kobolt, litium, aluminium, selen och vanadin. Alla dessa näringsämnen står till förfogande under lång tid.

        Kan jag kombinera dem med EasyCarbo, eller tror ni att det skulle bli feldosering om jag nu faktiskt använder tre olika flaskor med växtgödning?

        Luktar och låter ett köpt koldioxidsystem? Jag har hört att mäsksystemen stinker och min käre sambo skulle med största sannolikhet inte uppskatta detta, då han inte är så van vid att ha husdjur och jag är den som drar hem alla djur som han bara får stå ut med, så jag vill gärna göra det så milt och behagligt som möjligt för honom.


        Jag ska överväga att testa systemet från Tropica innan jag testar något dyrare. Tack för tipset!

        Kommentar

        • Tinwelende
          • October 2007
          • 131

          #5
          Ferro köpte jag i kombination med Happy Plant, eftersom att jag någon gång har hört att 9 av 10 akvarier har järnbrist.

          Kommentar

          • Tinwelende
            • October 2007
            • 131

            #6
            Det har dykt upp ett par nya frågor också:

            Om jag köper en ny lysrörsramp (jag har hittat en som kommer att passa perfekt). Om jag då ber en glasmästare att skära till ett täckglas till den delen där lysrörsrampen kommer ligga - går det bra att lysrörsrampen ligger direkt på täckglaset? Jag hittade en dubbel ramp för T5-lysrör.

            Skulle de här lysrören bli bra?
            ARCADIA LYSRÖR T5 PLANT PRO 24W

            Om du klickar på länken så ser du ljusspektrat för det här lysröret: http://imazo.se/Servlet?page=11&anr=...10&itemcount=0

            Bör jag ha två växtlysrör, eller ska jag blanda ett vanligt och växtlysrör eftersom ju fiskarna måste trivas med ljuset också?

            Om jag lägger till två av de ovanstående växtlysrören så får jag totalt 0,67W/l. Det borde väl bli bra?

            Kommentar

            Arbetssätt...