CO2 varannan dag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elajsa
    • July 2012
    • 160

    CO2 varannan dag?

    Jag köpte en enkel anordning med CO2 igår som jag tänkt testa, vid namn Plant Growth System 60. Går ut på att man fyller den lilla "tratten" en gång varje morgon så räcker det under dagen. Problemet är bara att jag för det mesta bara är hemma varannan dag. Är det bättre att tillsätta co2 varannan dag eller inte alls?

    Karet är 65l och jag har 10 garra rufor samt en botia. Har förstått att man iallafall inte får sätta dubbla dosen för att få det att räcka båda dagarna då det kan ha ihjäl fiskarna.

    Så vad säger ni.. varannan dag eller inte alls?
    190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Med varannan dag riskerar du att få ett lite svajigt pH, som i sin tur kan trigga en del alger. Men varför inte köra igång och se vad somhänder, skulle det bli vajsing är det bara att lägga av och vänta tills du kan fixa en annan lösning.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • elajsa
      • July 2012
      • 160

      #3
      Okej! Tack för svaret.. Men du tror inte att mina garror trillar av pinnen pga detta...?=) Har fått för mig att det är en extremt tålig fisk då de hittills överlevt det som andra fiskar inte klarat..
      190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det lär inte bli så stor sänkning av vare sig pH eller hög halt av co2 så fiskarna far illa av det, men för säkerhets skull bör du köra in det i karet första gångerna när du är hemma och kan hålla lite koll.

        Sedan kommer den lilla pekpinnen fram, dina båda sorters fiskar blir lite väl stora för ett 65 liters kar...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          #5
          Jag är jätteintresserad av dina lärdomar och kommer att följa tråden med intresse. Var köpte du kitet?
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • elajsa
            • July 2012
            • 160

            #6
            Jag köpte kitet på akvariecenter här i luleå för endast 149kr. Finns att köpa på deras hemsida: http://www.akvariecenter.com/plant-g...tropica/3304-0

            Köpte detta eftersom det var billigt och enkelt, och han som jobbar där tyckte det var bättre att tillsätta varannan dag än inte alls.. så jag tänkte göra ett försök. Jag ska hålla dig uppdaterad om hur det går. Om du är sugen på att testa kitet, gå in på www.tropica.com och kolla på plant care, där finns en liten video på hur det fungerar.
            190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

            Kommentar

            Arbetssätt...