Tips på röda växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elajsa
    • July 2012
    • 160

    Tips på röda växter?

    Hejdär! Någon som har förslag på röda växter som överlever i mitt 65l kar där jag dessvärre bara har belysning på 15 w än så länge.. Dvs, en röd växt som överlever trots att jag bara har 0.25w/l... Växten får växtnäring en gång i vecken och även CO2 varannan dag (hör och häpna... är nämligen bara hemma varannan dag och har inte pengar till att köpa en som doserar automatiskt än så länge). Jobbar på att förbättra både ljuset samt CO2, men idag kan jag inte ha växter som har större krav. Skulle även uppskappa tips på en fin bottenväxt som klarar sig på de dåliga förutsättningar som idag finns =)

    Så en sammanfattning: Förslag på rödaktig växt och gärna en bottenväxt, som överlever på 25w/l samt endast lite CO2.. Tack påförhand
    190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det bästa i ditt fall är att kolla på lite olika Cryptocoryne, de finns i en del rödbruna lägre varianter och har inte så stora krav.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Tips på röda växter?

      Rotala macrandra, kan klara sig men det blir inte lätt. Ludwigia arcuata kan klara sig, också svårt. Jag har någon annan Ludwigia som växer som aset men jag kan inte artbestämma den, den blir röd under.

      Glosso är den enda marktäcken som jag törs säga att den kanske kan gå, det är ytterst osäkert dock. Den sticker på höjden om den inte får ordentligt med ljus. HC sägs ju kunna fungera i begränsat med ljus, det är jag rätt tveksam till.

      Ofta kommer den röda
      Färgen på grund av att det växer fort, ordentligt fort
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson

        Ofta kommer den röda
        Färgen på grund av att det växer fort, ordentligt fort
        Kan du utveckla det? Jag trodde röda växter var röda för det låg i generna? Eller är gröna växter gröna för de växer sakta?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Kan du utveckla det? Jag trodde röda växter var röda för det låg i generna? Eller är gröna växter gröna för de växer sakta?


          Normalt sett så om en växt blir röd beror det på att växten får "för mycket" ljus. Den blir då röd för att skydda sig mot det kraftiga ljuset, cellerna i växten pallar inte med mer ljus. Normalt sett så ser man när en växt är inne i en kraftig tillväxt och inte riktigt "hinner med" så blir de rosa eller röda i toppen.

          Defdac visar ju till exempel att växter blir röda under ett aquarellerör på grund av att de växer snabbare än klorofyllet hinner bildas.

          Så, växer det fort under rätt förhållanden så kan det bli rött, jag hade fenomenet med hornsärv i sommar..
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Översta posten var med för att visa att resonemanget finns, har fina texter på lager men den nya datorn saknar bokmärkena från den förra..
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Det är två olika saker du menar nu, det ena är röda växter som är röda. Dessa är ofta, om inte nästan alltid väldigt ljuskrävande och svåra att hålla i akvarium utan bra med ljus, co2 och gödning tex PMDD (tex. Cabomba furcata).
              Det andra är i vanliga fall gröna lättare/enklare växter som växer bra(tex. Hygrophila Polysperma), får bra med ljus och gödning som beter sig som du beskriver.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • elajsa
                • July 2012
                • 160

                #8
                Haha tack för svaren, börjar inse att detta inte är så enkelt! Har idag ett lock på mitt kar som jag är sugen på att ta bort för att kunna ha bättre ljus. Detta lock har såklart bara ett lysrör, och jag har inte ens behov av ett lock längre... har ni något tips på hur jag kan fixa belysning? Till ett någorlunda bra pris? Kan inte lägga ut flera tusen på det eftersom detta än så länge är ett hyffsat nytt intresse och man vet ju än så länge inte hur länge det håller i sig.. =)
                190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Då hade jag hellre valt lite lättare växter och kört vidare på den inslagna vägen, skulle intresset sedan öka kan man kolla lite olika varianter då.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Tips på röda växter?

                    Jag ser syftningsfelet, sorry. Gav förslag på röda växter för att sedan försöka förklara att även vanligt förekommande växter kan bli det om de trivs ordentligt

                    Rörig formulering, ber naturligtvis mycket om ursäkt för detta
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Nej, det var inte så jag menade, utan mer så trådskaparen vet vad h*n frågar efter. Det är alldeles för många som köper tex. papegojblad och ser ut som ett frågetecken efter ett par veckor när bladen börjar ramla av.
                      Sedan finns det inte mycket som är snyggare än röda/rödaktiga växter som trivs i ett kar!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        #12
                        Generellt är ju röda växter väldigt ljuskrävande förutom cryptocoryne och några olika svärdsplantor samt röd lotus, men de senare blir alldeles för stora för ett så litet kar och kommer att skugga resten för mycket.

                        Så några växter jag skulle ge en chans som inte är de värsta ljuskrävarna (och som förekommer hyfsat i handel ellerbland växtakvarister) är Alternanthera Reineckii, Ludwigia Repens (säkert den Mathias menar), Proserpinaca Palustris, Rotala Rotundifolia, Rotala Wallichii. Hygrophila Pinnatafida är inte helröd men har röda undersidor på bladen och skulle också kunna funka då den fäster på inredning och därmed går få att växa närmare ljuset.

                        Vad gäller marktäckare som inte kräver så mycket ljus så finns det några. Helanthium Tennellum, Cryptocoryne Parva (växer extremt långsamt så det tar lååång tid innan den täcker), Lilaeopsis Brasiliensis, Marsilea Hirsuita samt Hydrocotyle tripartita (sp. Japan) är väl de enklaste som inte blir för storbladiga för ett litet kar.
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • elajsa
                          • July 2012
                          • 160

                          #13
                          Verkar trots allt som om det enda alternativet är att såsmåningom skaffa en bättre belysning. Ska försöka få tag i något billigare beg..
                          190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

                            #14
                            Jag har en rödbladig näckros som jag tror är Nymphaea lotus. Den verkar klara sig vid mycket måttliga ljusdoser även om de växer långsamt då. När den blir för stor får man ju hålla efter den hårt, men plockar man bort flytbladen hela tiden så tycker jag att den håller sig lagom stor. Jag kör ingen extra näring (definitivt lowtech!) och måttligt med ljus. En av få växter som överlever hos mig (förutom javamossa och kolplanta)

                            Kommentar

                            • elajsa
                              • July 2012
                              • 160

                              #15
                              Tack för tipset, den var riktigt fin. Håller den sig röd i färgen trots den dåliga belysningen?
                              190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...