Hjälp med anubias

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Hjälp med anubias

    Hej!

    Jag är lite splittrad angående mina Anubias som jag har. Min favoritväxt faktiskt, som dessutom ska vara så enkel att hålla. Men här hemma gillar den visst att ge mig huvudbry.
    Jag har även uppenbarligen svårt att författa mig kort så det blir en del text.

    Jag har 2 kar, anubias i båda.

    I 450l tuffar det på fin fint. Där blommar det t.o.m. Växer gör dem också vilket är trevligt. Det karet är snart 4 månader gammalt och lika länge har de varit i. Så min undran i det karet är faktiskt blomningen. Tyder det på att växten mår utomordentligt bra eller tvärtom kanske? Bra eller dåligt tecken? Faktiskt 2 plantor där (av kanske 8-10st) som har en varsin blomma. Fint tycker jag.

    I 100l karet däremot... ja. Där är det knas någonstans. Det kan vara så enkelt att det beror på att plantorna är planterade i gruset. Men jag vill gärna veta mer säkert. Vad jag har kunnat se så är INGEN av fiskarna på bladen och gnager. Det är t.o.m. så att där några fiskar är mest och vilar/letar mat, de bladen har inte ett hål i sig. Så därför har jag tolkat det som att det är annat som gör hålen.
    Jag har läst att gula blad kan tyda på närings- och järnbrist så för nån månad sedan började jag ha i PMDD. Dock dröjde det lite innan jag fick tag på Miplusen, så den har jag bara doserat i ca en månad nu.

    Det karet har varit igång sedan April 2012 och de flesta anubiasen har varit med sedan dess, och t.o.m. före dess. Den med mycket gult är dock bara en månad gammal (sen den planterades här) och tynar redan bort. Det var väl först efter kanske 4-5 månader som anubiasen började tyna bort på sina ställen. Minns jag rätt så började de tyna bort när det kom mer fisk i karet. Jag har en klunga anubias i andra änden av karet som varit fina sen starten, trots att de är planterade i gruset.

    = Jag har några fina som är planterade i gruset, några som sitter på en rot och de har alltid mått bra, liksom nu.
    Jag har nog slängt 3-4 plantor de senaste månaderna och planterat en ny.
    Dock växer dem alla, även de plantor som tynar bort.

    Så vad kan problemet vara?
    Kortfakta:
    100l.
    Nyligen bytt lysrör till Sylvania Aquastar. Lysröret innan var ca 3 år gammalt.
    Tänt ca 10h/dag.
    Nog lite mycket fisk i karet.
    Doserar PMDD normaldos = 10ml av varje inkl MiPlus PRO. (Jag har alltså PROn, inte den vanliga Miplusen.)
    Nitrathalt 5-20.
    Ph ca 7,5

    Jag har anubias, liten java och några Echinodorus i det karet.

    Bild på blad i 2 olika skeden och en liten blomma.
    Bifogade filer
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Sålänge den dära roten som skotten kommer på inte är "begravd" så ska det vara lugnt, den får nte vara nergrävd ju då kan de ruttna. Men i ditt fall verkar den ju inte vara det..
    350L Diskus

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      #3
      De flesta som jag har, har varit ovan jord på det sättet, någon del av stommen kanske har varit begravd. Men ändå dött bort...
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        #4
        Kan det ha med ljuset att göra?
        Någon som har någon teori?
        Jag har en plan om att bara ha Anbuias i det karet så småningom, och då vore det bra om jag listar ut vad som är knas nu.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        Arbetssätt...