Växter och tips till 20L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xanadu
    • January 2013
    • 157

    Växter och tips till 20L

    Hej! Köpte ett 20L förra veckan.


    Jag har inga tidigare erfarenheter av att hålla akvariefisk men har det senaste månaderna läst mycket information på nätet och i böcker.


    Jag har ingen brådska med att få igång mitt kar utan vill hellre att när jag väl drar igång det ska det bli riktigt, riktigt bra.


    Jag vill att mitt kar ska vara välväxt, men givetvis utan alger. Vill ha en mossa över större delen av botten, det ska vara fritt längst fram. Hade tänkte mig att Hemianthus callitrichoides skulle kunna vara denna bottentäckande växt. Längre bak i karet vill jag ha minst en röd växt. Där hade jag tänkt mig Ludwigia repens rubin eller Alternanthera reineckii + 2-3 andra gröna växter som jag inte helt bestämt mig för än. Om ni har tips får ni gärna skriva!


    Jag hade även tänkt byta ut belysningen som följde med till något starkare och bättre. Om ni har tips på bra belysning för ett 20L kar får ni gärna dela med er.


    När växterna växt till sig hade jag tänkte befolka karet med:
    Guppy, Poecilia reticulata
    Dvärgpansarmal, Corydoras hastatus
    Körsbärsräkor, Neocaridina heteropoda


    Nu vill jag ha tips på:


    Bra bottenmaterial som Hemianthus callitrichoides trivs i så den sprider sig snabbt. Längst fram ska jag ha vanligt grus, ljust eller svart. Ej bestämt helt än. Men resten av karet där jag vill att HC ska växa vill jag ha tips på bra bottenmaterial.


    Bra växtgödning (flytande form).


    Finns det något bra och effektivt sätt att slippa alger?


    Hur viktigt är co2 om man vill ha ett riktigt fräscht och välvuxet kar? Är co2 värt pengarna?

    Tack
    Projekt:
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Hej och välkommen till forumet.

    20 Liter är ett väldigt litet kar. Det kräver sin man/kvinna. Normalt brukar man väl säga att ju mer liter desto lättare att hålla det i balans med alla parametrar, inkl alger. Någonstans runt 100-150 liter brukar man ange som ett vettigt minimiliter på ett nybörjarkar.

    Så, om du nu skall ha ett 20 liters, så är det bästa rådet man kan ge:

    HA TÅLAMOD.

    Skaffa väldigt mycket kunskap, iaf teorin bakom, innan du ens funderar på att köpa till något.

    Gällande bottenmatrial till HC....det vet jag inget om.

    Co2 eller kolkälla behövs alltid i längden. Co2 är en dyr investering om man inte kör mäskmetoden. Kanske en flaska med flytande kol, dvs Easy Carbo är bättre som första steg.

    Gällande fiskar, så är du på den absolut nedre gränsen för att ha fisk överhuvudtaget. Cilken man än väljer, så kan det inte bli många. Så om du siktar på pansarmalarna, så vill de hemskt gärna vara 5-6 st för att trivas, och sedan är karet fullt.

    Om du vill ha räkor, så är det nog bättre att skippa pansarmalarna, som även dom tuffar omkring på botten, och sikta på en liten liten fisk som är mer uppe i karet.

    Guppy har en "otrevlig" förmåga att föröka sig, vilken gör att ett 20 literskar blir överfullt med otrevliga stressproblem på bara ett par tre månader.

    Det är kanske då bättre att sikta på en liten liten rasbora eller liknande ??


    ..
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • trilobite
      • December 2005
      • 60

      #3
      Min fru kör stenhårt på 20-litersakvarier och har 8 stycken tillsammans i en hylla. Hon kör med små fiskar, mycket växter och posthornssnäckor. Tips på bra arter är små ungfödande tandkarpar (endlers guppy, metalltandkarp och liknande - de små arterna), små rasbora av olika arter och små labyrintfiskar som lakritsgurami och pygmégurami, små betta kan funka fint etc.

      Viktigt är att låta akvariet stå till sig innan du släpper i fisk, inred först, ha gärna i moget akvarievatten från ett annat akvarium.

      Kolkälla behövs inte alls alltid i längden. Jag har aldrig tillsatt kolkälla och har alltid haft mycket fina akvarier.

      Skall se om jag kan fota hennes burkar kan du få lite inspiration kanske.
      Senast redigerad av trilobite; 12 January 2013, 17:59.
      Uppsala Akvarieförening
      Finns också på Facebook

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av trilobite

        Viktigt är att låta akvariet stå till sig innan du släpper i fisk


        huh....???


        varför det ???


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av trilobite


          Kolkälla behövs inte alls alltid i längden


          jo, kolkälla behövs, men det är inte alltid, men oftast, som man behöver tillsätta själv.

          i kar som har relativt mycket fisk (inget att rekomendera till en nybörjare) så kan kolet
          komma från fisk eller andra djur.


          men kol behövs, en grundförutsättning för hela fotosyntesen ju.....

          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • trilobite
            • December 2005
            • 60

            #6
            Med kolkälla menar man väl tillsatt kol - du pratar ju om easy carbo och det nämndes koldioxidtub eller mäsk. Att växterna behöver kol är ju en annan sak, vilket de kan få från fisken eller nedbrytning i ett jordbottenakvarium eller så. Och jag har aldrig under en 30 års akvaristik behövt tillsätta, och har väldigt fina växter faktiskt.

            Det är väl något man kan överväga om växterna inte verkar ta sig, snarare än att se som regel.
            Uppsala Akvarieförening
            Finns också på Facebook

            Kommentar

            • skiesabove
              • August 2006
              • 9

              #7
              Jag kommer också köra igång en 20-liters här snart, och det känns som att jag är på gränsen i befolkning med min plan på 6st Danio Margaritatus (blir 1-2cm) och 2 amanoräkor. Guppies är mycket större, och förökar sig snabbt...

              Jag planerar att ha ett helgrönt akvarium, vilket betyder att jag förmodligen behöver tillsätta CO2 för att växterna ska få det dom behöver. Fiskarna är inte nog många för att ge växterna det dom behöver, och jag vill åt "bubblorna". Det är alltså aquascaping jag satsar på. Som den här tillexempel, läs längre ner på sidan så ser du vad han kör med för utrustning: http://showcase.aquatic-gardeners.org/2012/show321.html http://showcase.aquatic-gardeners.org/2012/show202.html

              Jag kommer köra CO2 via mäsk (billigt i uppstart och drift men lite meckigt), men det finns nano-kit för kolsyretub som är billiga i inköp (dock dyra i drift). Från 299kr och uppåt från http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1872&page=1.

              Substrat blir förmodligen detta: http://www.pimpyourshrimp.com/sv/aqu...azonia-3l.html

              Om man behöver koldioxid eller ej beror ju på hur stor växtmassa man har (och hur co2-krävande dom är) i förhållande till hur stor co2-produktion (djurpopulation) man har.

              Kommentar

              • trilobite
                • December 2005
                • 60

                #8
                Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                varför det ???
                Om jag kör med filter brukar jag låta filtret få igång lite bioaktivitet genom att gnussa in en gammal filtersvamp och bidra med lite nedbrytning i form av lite organiskt material. Men oftast använder jag bara vatten från ett annat akvarium. Det går ju snabbt då.
                Uppsala Akvarieförening
                Finns också på Facebook

                Kommentar

                • trilobite
                  • December 2005
                  • 60

                  #9
                  Växtinredda 20-liters

                  Postade igår men inlägget var borta, så jag måste glömt klicka på "skicka"!

                  Här är frugans 20litersburkar. En tre fyra stycken kör på jordbotten, med såjord under sanden längst bak där sanden är tjockast. Inga tillsatser, vattenbyte lite sådär när man orkar, men det är låg belastning med fisk. Inga filter eller pumpar, räkor i de flesta och snäckor som renhållare i alla (posthorn och sandsnäckor).

                  Fisken är små levandefödare som Heterandria formosa, Girardinus falcatus, guppy och en del andra ovanligare små sorter. Hon har även lakritsgurami och clownkilli som funkar bra.








                  Inget snygghållet akvarium, bara yngeluppdrag av guppy. Värsta snäckbomben.

                  Ett annat yngelakvarium



                  Lakrtitsgurami, väldigt skygga tyvärr:

                  Clownkilli vid ytan:
                  Uppsala Akvarieförening
                  Finns också på Facebook

                  Kommentar

                  • skiesabove
                    • August 2006
                    • 9

                    #10
                    Tummen upp för fina 20-liters .

                    Kommentar

                    • trilobite
                      • December 2005
                      • 60

                      #11
                      Slimlinebakgrund funkar väldigt bra i små burkar.
                      Uppsala Akvarieförening
                      Finns också på Facebook

                      Kommentar

                      Arbetssätt...