Hur funkar igenteligen easycarbo?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Freddess
    • February 2012
    • 117

    Hur funkar igenteligen easycarbo?

    Jag doserar på morgonen vid ca halv åtta innan jag sticker till jobbet. Ljuset går på vid elva.
    vad händer med EC undertiden?

    Om jag fattat rätt så verkar det 24 timmar och inte bara just vid doseringen. Det bryts ner och ger CO2.
    Då är det ju ingen fara, men om... det är tänk t att doseras vid tex tändning för att sedan verka ca tolv timmar framåt är det inte så bra.
    Någon som har bra koll på det?
    Senast redigerad av Freddess; 10 January 2013, 07:19.
    Mitt Nano 30 l
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Tom Barr http://www.barrreport.com/showthread.php/11450-Glutaraldehyde-residual-decay-rates-in-real-planted-aquariums
    "The results of the aquatic metabolism studies indicate that glutaraldehyde is rapidly biotransformed by microbes. Under aerobic conditions, metabolism proceeds to complete mineralization, with the formation of glutaric acid as an intermediate and CO2 as the principal metabolite."

    Lite förvånande. Trodde det togs upp direkt av växten och att växten sedan omvandlade det till CO2. Men det är alltså mikrober i akvariet som omvandlar det till CO2. Så dosering på morgonen låter som det smartaste alternativet.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Freddess
      • February 2012
      • 117

      #3
      Här är ett forum där de hävdar motsvarande: http://www.tropicalfishforums.co.uk/...p?topic=2667.0

      Yo Chris, easycarbo is stable in the water column for ~24 hours, so dosing it before lights out would theoretically mean it's available for the photosynthetic period the next day. I think Johnny does his carbon/fert dosing late at night after work and he's getting good results (I think?)
      As for suffocation, easycarbo won't cause that. It's main ingredient is glutaraldehyde, which Excel do something a bit crazy to, and convert it into an isomer, which they're trying to (or might already have) patent. Although it won't cause suffocation, that chemical is supposed to be pretty nasty, so overdosing dramatically would be dangerous. A lot of people overdose x3 to kill off algae, and all livestock seems to be fine with that. So you'd probably have to forget how to read numbers to overdose enough to kill your fish
      Mitt Nano 30 l

      Kommentar

      • Freddess
        • February 2012
        • 117

        #4
        Och här det förvånande svaret från easylife själva. Frågan är vad som händer med EC om man tex tillsätter det tre timmar innan det tänds? Finns kvar i vattnet?

        Hello,

        Thank you for your interest in our Easy Life products.
        It would be best to add EasyCarbo during lights on, when assimilation is high. Wether that is in the morning or in the evening, is not important. EasyCarbo is absorbed by the plants within a few hours or even shorter.




        Best regards,
        Team Easy Life


        Easy Life International BV
        The Netherlands
        Ontdek de professionele aquarium- en vijverproducten van Easy-Life. voor aquaristen en professioneel gebruik: ProFito, Voogle Plus, Filter Medium, EasyCarbo, Catappa-X, Bio-Exit Green Blue.
        Mitt Nano 30 l

        Kommentar

        • Freddess
          • February 2012
          • 117

          #5
          Mer från easylife

          Hello,


          The 1 ml per 30 Litres is almost double dosage, so it would be better (if the tank contains not many plants) to do half dosage every day. If the lights are on until 22.00 hrs, then it would be best to add the amount in the evening when the lights are still working.


          By the way, you can dilute EasyCarbo with normal tap water. It makes it easier to dose the product.
          So if you, for example, make a 10 times dilution (1/10 EasyCarbo and 9/10 tap water), then you can add 5 ml to your tank daily.




          Best regards,
          Team Easy Life


          Easy Life International BV
          The Netherlands
          Ontdek de professionele aquarium- en vijverproducten van Easy-Life. voor aquaristen en professioneel gebruik: ProFito, Voogle Plus, Filter Medium, EasyCarbo, Catappa-X, Bio-Exit Green Blue.
          Mitt Nano 30 l

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ja, det är ju det där med "absorbed" som jag också trott, men tydligen är det inte så.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Knax
              • November 2012
              • 1148

              #7
              Sv: Hur funkar igenteligen easycarbo?

              Ursprungligen postat av defdac
              Ja, det är ju det där med "absorbed" som jag också trott, men tydligen är det inte så.
              Tydligen? Man tycker ju att tillverkaren borde ha viss koll? Jag blir bara mer och mer osäker av den här tråden...

              Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
              // Mats, a.k.a. Knax



              "All's well that ends." - Unknown

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                #8
                Ursprungligen postat av Knax
                Tydligen? Man tycker ju att tillverkaren borde ha viss koll? Jag blir bara mer och mer osäker av den här tråden... Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                Då är vi två som är förvirrade

                Kommentar

                • Freddess
                  • February 2012
                  • 117

                  #9
                  Jag med. Men tills vi vet hela förloppet kan vi bara spekulera. Kan växter ta upp det och omvandla vid ljuse eller det omvandlas direkt i karet. Kanske buffras i vattnet tills växterna plockar ur det?
                  Mitt Nano 30 l

                  Kommentar

                  • Freddess
                    • February 2012
                    • 117

                    #10
                    Funderade kring deras svar att det tas upp inom några timmar. Då borde man kunna dosera en gång till efter 4 timmar och få dubbel CO2 effekt? Läste att någon tyckte att det var ett bra medel men att det växte dåligt i jämförelse med CO2 direkt in i karet.
                    Mitt Nano 30 l

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av Freddess
                      Funderade kring deras svar att det tas upp inom några timmar. Då borde man kunna dosera en gång till efter 4 timmar och få dubbel CO2 effekt? Läste att någon tyckte att det var ett bra medel men att det växte dåligt i jämförelse med CO2 direkt in i karet.

                      inte helt säker på att det är så bra att dosera dubbelt, i koncentration är det ju ett gift, som jag har uppfattat det, så är det
                      med Co2 klart lättare för blommorna att ta upp det / omvandla det, därmed så ökar blommans omsättning = växer fortare,
                      medans EC är klart jobbigare att ta upp och därmed så går det lite långsammare.

                      om det stämmer, så skulle det logiskt medföra att blomman är "mättad" under en tid på EC, vilket gör att den extra EC'n
                      som drattas ner i karet, inte omvandlas förrän blomman är "hungrig" igen, vilket i sin tur innebär att koncentrationen av EC
                      byggs upp under en kort tid.

                      om nu den teorin stämmer......


                      att EC är klart mycket bättre än inget alls, är en annan historia.


                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        #12
                        Jag är ganska säker på att det räcker hela dagen för jag doserade på morgonen när ljuset tändes och växterna "bubblar" fortfarande. Har inte varit direkt noga med att hälla i ec på morgonen innan

                        Kommentar

                        • Ferengi
                          • August 2008
                          • 399

                          #13
                          Kombinerar ni EC med PMDD?

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            #14
                            Ja jag gör det, körde ec+profito innan men bytte till pmdd. Det är både billigare och bättre än profito. Det har börjat växa nåt i hästväg sen jag bytte

                            Kommentar

                            • Freddess
                              • February 2012
                              • 117

                              #15
                              Lite mer info från våra vänner på easylife. Har frågat vad som änder med det obuffrade kolet som väntar i vattnet på ljuse på.

                              The plant can absorb almost no EasyCarbo or CO2 in the dark, it needs light conditions for assimilation. Yes, when it absorbs EasyCarbo, then this replaces the CO2. The plants need CO2 to build sugars, but this CO2 can be replaced by EasyCarbo for the same purpose.

                              Plants can buffer some CO2 or EasyCarbo, and use it later during assimilation. They can also buffer other nutrients like iron, phosphates, etc.


                              Best regards,
                              Team Easy Life


                              Easy Life International BV
                              The Netherlands
                              Ontdek de professionele aquarium- en vijverproducten van Easy-Life. voor aquaristen en professioneel gebruik: ProFito, Voogle Plus, Filter Medium, EasyCarbo, Catappa-X, Bio-Exit Green Blue.
                              Mitt Nano 30 l

                              Kommentar

                              Arbetssätt...