Växter i 190l akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elajsa
    • July 2012
    • 160

    Växter i 190l akvarium

    Hej! Är i desperat behov av hjälp då jag inte lyckas få mina växter att leva i mitt 190l hörnakvarium. Har ett 65l akvarium, och där växer dem så det knakar..

    Jag har två lysrör, nya.. Jag har ett som är bra för växterna och ett som är för fiskarna.
    Har inte börjat med nå växtnäring med tar gärna emot tips på vad jag kan använda mig av.

    Mina planer är att börja med mossor och skaffa mig en bottentäckande växt, och vill inte köpa dessa grejer innan jag har bra förutsättningar för dessa.

    Misstänker att problemet är ljuset, och att jag behöver fler lysrör. Men då jag har ett lcok över akvariet var lysrören sitter är det ju inte så lätt att få in fler, och jag misstänker att et inte finns några armaturer som är lämpliga för ett hörnakvarium.

    Någon som har lite tips till mig?
    190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Sv: Växter i 190l akvarium

    Det brukar vara ett vanligt bekymmer med för lite ljus i hörnakvarier då formen som du säger gör att platsen för lysrör kan bli begränsad. Vad har du för mått på ditt kar och hur mycket W har dina rör just nu?
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Kiiimpa
      • October 2012
      • 104

      #3
      Jag har ett 390L hörnkar med ett gäng diskusar, apistogramma och corysar. Jag har också bara två lysrör men upplever att det växer så det knakar! Mitt dilemma är att diskusarna vill ha lite mörkare än växterna men med PMDD verkar saken löst. Jag har dock andra problem som tofsalger på en hel del av mina växter. Jag kan kolla hemma vad jag har för W på rören. Växterna jag kör är huvudsak svärdplantor och valisinera (oklar på hur det stavas).

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        och jag misstänker att det är en kombo av ljus och brist på näring
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #5
          Sv: Växter i 190l akvarium

          Och så beror det givetvis på vilka växter du har, vissa kräver väldigt mycket ljus, andra särskilda nivåer av näring.

          När der gäller mossor så kräver de inte alls mycket ljus eller näring så det ska inte vara ett bekymmer. Bottentäckare kan nog bli svårare. Det finns väl ett par, tre arter man kan ge sig på även med lite ljus men man får räkna med att der tar tid att växa till.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • elajsa
            • July 2012
            • 160

            #6
            Tack för svaren! Har ni några tips på en bottentäckare som inte kräver speciellt mycket ljus? Har ju märkt att min bottenväxt trivs super i det lilla 65l och det är ju förmodligen för att det är mycket bättre ljus där.
            190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

            Kommentar

            • elajsa
              • July 2012
              • 160

              #7
              Jag ska kolla upp mått och w, vet att de "raka sidorna" är 70 cm, men har ingen koll på höjden=)
              190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

              Kommentar

              • laasesku
                • October 2002
                • 660

                #8
                http://www.pmdd.se/ kanske va nåt

                Kommentar

                Arbetssätt...